Az ACEA adatai szerint az európai újautó-piac (EU+EFTA+UK) márciusban fantasztikusan teljesített, 26,1 százalékkal, 1 millió 422 ezer 147 értékesített autóra nőtt, így a 2023 első negyedévi adat 17,5 százalékkal, 3 millió 235 ezer 951 személy- és kisteherautóra emelkedett.
Ez az egymást követő nyolcadik növekedő hónap és a legmagasabb első negyedéves értékesítés a 2019-es pánik óta. Persze a viszonyítási alap is igen gyengécske, mivel 2022 márciusában -18,8 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól az európai autópiac, 2022 első negyedévében pedig -10,6 százalékkal 2021-től. Az ACEA adatai azt mutatják, hogy az öt nagy piac közül Spanyolország (+66,1%) teljesít a legjobban Olaszország (+40,7%) előtt, míg Franciaország (+24,2%), az Egyesült Királyság (+18,2%) és Németország (+16,6%) az átlagos növekedés alatt van. Az öt nagy országon kívül a legjobban teljesítő piacok Ciprus (+108,8%), Horvátország (+61,5%), Portugália (+60,1%), Görögország (+58%) és Hollandia (+51,1%). Az első negyedévet tekintve növekedésben Görögország (+50,6%) vezet Portugália (+49,6%) és Spanyolország (+44,5%) előtt.
A márkák rangsorában az első negyedévben a Volkswagen (+25,3%) megtartotta vezető helyét a Toyota (+21,6%) előtt, mindkét gyártó a piaci átlagnál jobb ütemben javított az értékesítési számain. A Peugeot (+9,6%) a harmadik helyen követi az éllovasokat, miközben a franciák a 2022-es teljesítményükhöz képest két helyet léptek előre. Jól teljesített az Audi (+19,8%), amely a 4. helyen végzett, csupán 341 autóval maradt le a dobogóról, ami nem rossz egy prémium gyártó esetében. A Mercedes-Benz (+17,8%) hozta a piaci átlagot, ami csak az ötödik helyre volt elég, míg a Dacia (+41,9%) és a Skoda (+30,3%) a legnagyobb 2023-as növekedést mutatta be a top tízben. A Renault (+15,6%), a BMW (+5,4%) és a Ford (+5,2%) a vártnál gyengébben teljesítettek, míg az MG (+112,2%), a Tesla (+59,6%) és a Nissan (+45,2%) kiemelkedően jó időszakon vannak túl.
Márciusban meglepetésre a Tesla Model Y (+142,8%) messze az eddigi legmagasabb európai havi értékesítési számait hozta, több mint 46 ezret vettek. Márciusban a Model Y legalább tíz európai piacon a legelső helyen zárt: Ausztria, Dánia, Finnország, Izland, Hollandia, Norvégia, Szlovénia, Svédország, Svájc és az Egyesült Királyság. Ez a lenyűgöző teljesítmény bőven elég volt ahhoz, hogy a Model Y 2023 első negyedévében az első helyre kerüljön – először a történelemben Tesla vezeti az európai rangsor év/év szinten. Az Opel Corsa (+59,2%) februárhoz képest három helyet javítva a második helyre lépett előre, a Peugeot 208 (+13,6%) zárt a harmadikon. Alig több mint egy év alatt a Toyota Yaris Cross (+98,8%) a japán márka legkelendőbb modelljeként feljött az éves negyedik helyre. A Nissan Qashqai (+66%) az Egyesült Királyságban elért teljesítményének köszönhetően 18 helyet javítva az előző hónaphoz képest az ötödik helyre lépett előre, és ezzel a VW T-Roc (+60,3%) és a Dacia Sandero (+24,8%) mögé szorult. A Peugeot 2008 (+48,9%) elcsípte aa 9. helyet, tavaly október óta először szerepel a Top 10-ben.
Márciusi toplista – a legnépszerűbb márkák Európában
| Hely | Márka | Március | 2023. I-III. |
| 1 | Volkswagen | 136 243 | 332 723 |
| 2 | Toyota | 86 553 | 220 019 |
| 3 | Audi | 81 113 | 178 393 |
| 4 | Peugeot | 78 501 | 178 572 |
| 5 | Mercedes-Benz | 77 231 | 176 041 |
| 6 | BMW | 73 994 | 163 639 |
| 7 | Skoda | 65 661 | 166 873 |
| 8 | Renault | 65 541 | 158 451 |
| 9 | Ford | 65 212 | 147 068 |
| 10 | Kia | 61 158 | 137 271 |
| 11 | Tesla | 60 956 | 93 559 |
| 12 | Hyundai | 55 684 | 132 083 |
| 13 | Dacia | 53 612 | 145 500 |
| 14 | Opel/Vauxhall | 53 581 | 116 111 |
| 15 | Citroën | 46 536 | 102 640 |
| 16 | Nissan | 43 145 | 81 733 |
| 17 | Fiat | 40 228 | 101 976 |
| 18 | Volvo | 28 818 | 69 543 |
| 19 | Seat | 28 215 | 68 386 |
| 20 | MG | 23 799 | 44 586 |
| 21 | Mini | 23 070 | 44 794 |
| 22 | Mazda | 22 957 | 50 039 |
| 23 | Suzuki | 20 006 | 44 579 |
| 24 | Cupra | 19 963 | 39 582 |
| 25 | Land Rover | 16 886 | 30 040 |
| 26 | Jeep | 12 476 | 32 006 |
| 27 | Porsche | 11 307 | 26 711 |
| 28 | Honda | 7740 | 16 511 |
| 29 | Alfa Romeo | 5623 | 12 476 |
| 30 | DS | 5578 | 15 008 |
| 31 | Lancia | 5077 | 11 124 |
| 32 | Lexus | 4466 | 11 316 |
| 33 | DR Automobiles | 4226 | 9512 |
| 34 | Mitsubishi | 3850 | 8316 |
| 35 | Polestar | 3429 | 7233 |
| 36 | Jaguar | 3171 | 6071 |
| 37 | Lynk & Co | 2999 | 8251 |
| 38 | Smart | 2666 | 5518 |
| 39 | Subaru | 2552 | 5241 |
| 40 | SsangYong | 1899 | 4923 |
| 41 | Maserati | 1004 | 2329 |
| 42 | Abarth | 687 | 1540 |
| 43 | Ferrari | 632 | 1330 |
| 44 | Bentley | 456 | 941 |
| 45 | BYD | 428 | 940 |
| 46 | Ora | 370 | 424 |
| 47 | Lamborghini | 367 | 783 |
| 48 | Man | 363 | 693 |
| 49 | Genesis | 314 | 789 |
| 50 | Aston Martin | 273 | 573 |
| 51 | NIO | 259 | 340 |
| 52 | Lotus | 258 | 422 |
| 53 | Alpine | 197 | 483 |
| 54 | Rolls-Royce | 163 | 262 |
| 55 | Maxus | 119 | 196 |
| 56 | Elaris | 119 | 119 |
| 57 | McLaren | 109 | 148 |
| 58 | Dodge | 101 | 262 |
| 59 | Chevrolet | 92 | 192 |
| 60 | Aiways | 89 | 289 |
| 61 | DFSK | 88 | 262 |
| 62 | Iveco | 86 | 246 |
| 63 | EMC | 78 | 222 |
| 64 | Mahindra | 43 | 118 |
| 65 | JAC | 42 | 71 |
| 66 | Morgan | 38 | 66 |
| 67 | Cadillac | 37 | 135 |
| 68 | Hongqi | 37 | 67 |
| 69 | SWM | 31 | 37 |
| 70 | Leapmotor | 19 | 28 |
| 71 | Lada | 15 | 88 |
| 72 | Chrysler | 11 | 22 |
| 73 | Ineos | 3 | 13 |
| 74 | WEY | 3 | 12 |
| 75 | Lucid | 2 | 21 |
| 76 | Skywell | 1 | 17 |
| 77 | Caterham | 0 | 8 |
Márciusi toplista – Európa legnépszerűbb modelljei
| Hely | Modell | Március | 2023. I-III. |
| 1 | Tesla Model Y | 46 061 | 71 683 |
| 2 | Opel/Vauxhall Corsa | 25 197 | 53 307 |
| 3 | Peugeot 208 | 23 876 | 53 336 |
| 4 | Toyota Yaris Cross | 22 616 | 53 050 |
| 5 | Nissan Qashqai | 21 728 | 40 493 |
| 6 | VW T-Roc | 21 480 | 54 960 |
| 7 | Dacia Sandero | 20 945 | 60 202 |
| 8 | Hyundai Tucson | 18 523 | 41 104 |
| 9 | Peugeot 2008 | 18 448 | 42 024 |
| 10 | Citroen C3 | 18 326 | 39 181 |
| 11 | Fiat 500 | 18 324 | 44 058 |
| 12 | Renault Clio | 18 052 | 44 134 |
| 13 | VW Golf | 18 042 | 42 903 |
| 14 | Kia Sportage | 17 687 | 37 719 |
| 15 | Dacia Duster | 17 565 | 45 310 |
| 16 | VW Tiguan | 17 409 | 44 792 |
| 17 | Skoda Octavia | 16 268 | 38 039 |
| 18 | Mini Hatch | 15 457 | 28 967 |
| 19 | Toyota C-HR | 15 186 | 34 325 |
| 20 | Ford Puma | 15 087 | 34 658 |
| 21 | Renault Captur | 13 800 | 35 201 |
| 22 | Ford Kuga | 13 725 | 29 123 |
| 23 | Toyota Yaris | 13 665 | 41 755 |
| 24 | Tesla Model 3 | 13 527 | 19 621 |
| 25 | Peugeot 3008 | 13 523 | 29 906 |
| 26 | Ford Focus | 13 061 | 32 152 |
| 27 | VW Polo | 12 969 | 29 791 |
| 28 | Audi A3 | 12 921 | 26 871 |
| 29 | Volvo XC40 | 12 582 | 29 458 |
| 30 | Toyota Corolla | 12 258 | 30 662 |
| 31 | Fiat Panda | 12 174 | 34 166 |
| 32 | Nissan Juke | 12 161 | 20 296 |
| 33 | VW T-Cross | 11 961 | 31 109 |
| 34 | Cupra Formentor | 11 511 | 23 190 |
| 35 | Opel/Vauxhall Mokka | 11 018 | 25 206 |
| 36 | Peugeot 308 | 10 885 | 26 375 |
| 37 | Ford Fiesta | 10 513 | 21 972 |
| 38 | Mercedes A | 10 447 | 20 691 |
| 39 | Seat Arona | 10 284 | 25 901 |
| 40 | BMW 1 | 9782 | 21 093 |
| 41 | Skoda Kamiq | 9625 | 25 783 |
| 42 | Hyundai Kona | 9520 | 21 811 |
| 43 | Renault Megane | 9389 | 21 546 |
| 44 | BMW X1 | 9115 | 19 561 |
| 45 | BMW 3 | 9067 | 20 866 |
| 46 | Skoda Karoq | 9051 | 23 023 |
| 47 | VW Taigo | 9000 | 23 831 |
| 48 | Audi A1 | 8961 | 18 479 |
| 49 | VW ID.3 | 8590 | 17 316 |
| 50 | Skoda Kodiaq | 8488 | 21 243 |
Forrás: Jato Dynamics



