Opel Astra Sports Tourer teszt: Szép autó! Ráadásul dízel!

Opel Astra Sports Tourer
A kompakt kategória ékköve a kombi, az Opel a puttonyos Astrával pedig mindent megtett, hogy tartalommal feltöltse és megőrizze az örökkévalóságnak ezt a ritkuló és hovatovább eltűnő jelenséget. Az Opel Astra Sports Tourer nyerte el a Magyar Év Autója 2024 díjat az üzleti autók kategóriájában és behúzta az Év Magyar Autója 2024 Közönségdíjat is.

Hogy néz ki?
Nem azért mondom, mert többen csodálatukat fejezték ki nekem és áradozva leomlottak a vörös kombi szépsége előtt – de nagyon tetszik a kocsi. Ebben a színben, ezekkel a megszokottnál kisebb, csak 17 hüvelykes fekete felnikkel, a fekete orrésszel (a GS felszereltség sajátosságai) és a hegyesre húzott lámpatestekkel igazán bejön. Értem, hogy a germán műépítészet kapott egy francia hatást, de az vesse rám az első téglát, aki szerint a franciák nem tudnak szép autót tervezni. Tessék, itt a példa! Persze, most kapom a téglát az Opel hívőktől – akármi is a háttér, a tulajdonosi szerkezet, a hatás, az alapok és a felhasznált rendszerek, az Opel Astra Sports Tourer dögös.

astrast1

Határozott és tiszta vonalak jellemzik a népszerű Opel Astra Sports Tourer legújabb sorozatát, amely az új – akár teljesen fekete – fronttal, kéttónusú fényezéssel, teljesen digitális műszerfallal (ebből kettőt kínálnak, az egyik teljesen műanyag, vastag zongoralakk kávával, a drágább pedig igen igényes üveglap magnézium keretben), nagyméretű képernyőkkel és intuitív kezelőszervekkel elérhető. Már álló helyzetében is dinamikusnak mutatkozik, menet közben kifejezetten sportos alakot ölt. Érdekes részlet, hogy a harmadik féklámpa függőleges, és az sem elhanyagolható tény, hogy a C oszlopig a kombi teljesen megegyezik az ötajtóssal.

astrast2

Az Opel Astra Sports Tourer a Peugeot 308 SW-vel közös padlólemezre épül, az elődnél nagyobb a karosszéria, a kocsi 4,64 méter hosszú (260 milliméterrel hosszabb, mint az ötajtós), 1,86 méter széles, 1,49 méter magas, tengelytávja az ötajtósnál 60 millimétert nyúltabb, immár 2,73 méter. Fordulókörének átmérője 10,7 méter.

A csomagtartó elég nagy, alaphelyzetben közel 600 literes, a 40:20:40 osztású ülések majdnem síkba döntésével 1,6 köbméteres puttonyt kapunk, a rakodási perem 62 centi magasan húzódik. Hokis táskám simán befért keresztbe úgy, hogy még egy havi bevásárlásnak maradt hely. A műanyag csomagtérajtó az ajtóél alatti rejtett kapcsoló megnyomásával nyitható. Oldalzsebek, csomagrögzítő fülek, világítás és 12 voltos csatlakozó javítják a praktikumát. Padlója alatti rejtett rekeszben tárolhatjuk a kötelező tartozékokat.

astrast_csomagtarto

Az utastér hangulata visszafogott, az anyag- és összeszerelési minőség néhol gyengébb, mint a korábbi Astra-sorozatokban. Az ülések jól tartanak, hosszabb úton is kényelmesek, igaz ezt határozottan állítani csak a kipróbált, AGR minősítésű, ergonómiailag kedvezően minősített ülésekre vonatkozóan tudom. A hátsó üléshelyzet a Golfénál valamivel szűkebb, de gyerekek hosszabb úton is kényelmesen utazhatnak.

astrast_hatul

Bár a funkciók többsége digitálisan vezérelhető, a klíma és a szellőzés fizikai gombokat kapott, így azt vezetés közben nem kell keresgetni a menüben. Egy kis gyakorlással a fedélzeti rendszert teljesen testre is szabhatjuk, akárcsak egy tabletet, vagy mobiltelefont. Az Apple CarPlay és az Android Auto vezeték nélkül is fut rajta, a beavatottak alkalmazásban követhetik az autó állapotát. A vetített kijelző részlet- és információ gazdag, túlságosan is: a navigációt is kiteszi a szemünk elé, sőt a menetadatokat és a játszott zeneszámot, rádióadót is megjeleníti.

astrast_kormany

Váltókar, rögzítőfék nincs sehol, a helyükön csupán egy elektromos kapcsoló található. Mögöttük két rolóval zárható tároló segít elrejteni a kacatokat.

astrast_valto

Számos fontos vezetősegédje (köztük az ütközésre figyelmeztetés automatikus vészfék funkcióval, a gyalogos- és táblafelismerő, a sávtartó, a fáradtságriasztás alapfelszerelés valamennyi változatban) mellett az Astra világításban is élen jár a kategóriában, a rendelhető mátrixos LED-fényszórók (összesen 168 világító elemmel rendelkezik) ugyan felárért kaphatók csak, de a szerényebb képességű alap LED-es világítás is tökéletesen tette a dolgát.

astrast3

Hogy megy?
A négyhengeres, 1,5 literes, 130 lovas dízel legnagyobb forgatónyomatéka 300 newtonméter (percenként 1750-es fordulaton). Ennek ellenére a nyolcfokozatú váltóval sem túl gyors a kocsi, 11 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/óra sebességet, végsebessége 208 kilométer/óra lehet. A 60-ról 100 kilométer/órára gyorsulás 6,8 másodpercig tart, az kombi Opelnek 80-ról 120 kilométer/órára gyorsuláshoz kilenc másodpercre van szüksége.

astrast4

Sokat dolgozik menet közben a nyolcfokozatú Aisin váltó, de a kiegyensúlyozottan (jó, elismerem: unalmasan) járó motor miatt csak a vezető érzi mindezt, menetzaj is alig van, magasabb felszereltségnél kétrétegűek az első oldalablakok – utastere csendes. Indításkor kerreg a dízelmotor, a kocsi mellett állva is hangosnak tűnik, de bemelegedve és a kocsiból hallgatva nem vészes. A stop-start rendszert idegesítő, gyakran áll le, amikor nem kéne, például a főútra kikanyarodás előtti másodpercben.

astrast_fogyasztas_vege

Akinek fontos a fogyasztás, az üresen 15 mázsás dízel kombi Astrával jól jár, takarékos módban hajtva, az autópályát elkerülve 4,5 literes átlagot sikerült elérni és tartani. Az üzemanyagtartály 52 literes, így az 1200 kilométeres hatótáv nem lehetetlen, napokig 4,1-4,2 literes fogyasztást jelzett a fedélzeti számítógép, de aztán lehűlt az idő és fűteni kellett.

Milyen vezetni?
Az Opel Astra Sports Tourer feszesre hangolt futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros, de ennek hátrányait nem éreztem. Jól rugózik, megfelelően csillapít. Csak a keresztirányú illesztéseknél jelentkezett egy-egy rázkódás az utastérben. Adaptív csillapítás plusz pénzért sem rendlehető. A fékek jól fognak, a szerelt Michelinek megfelelően tapadnak, az autó viselkedése ívmenetben éppúgy stabil, mint egyenesben. A kocsi torziós merevsége 14 százalékkel nagyobb elődjénél. A steril kormányzás pontos.

astrast_vezetes

Mennyibe kerül?
Az alapverzió (Edition felszereltség) is elég jól felszerelt, a dízel (csakis automata) kombi induló ára 10,32 millió forint (kedvezménnyel, április végén). Az alapfelszereltséghez tartozik: 16 hüvelykes könnyűfém keréktárcsák (maximum 18 hüvelykes felnikkel konfigurálható az Opel Astra Sports Tourer), metálfényezés, két, egyenként tíz hüvelykes kijelző, drót nélküli Apple CarPlay és Android Auto, tíz irányban állítható AGR vezetőülés, ülésfűtés elöl, fűthető, bőrborítású kormánykerék, parkolóradar elöl és hátul, 180 fokban látó tolatókamera, automatikus légkondicionáló, sötétített hátsó és hátsó oldalsó ablakok, kulcs nélküli indítás, elektromos rögzítőfék, adaptív LED fényszórók, LED-es hátsó lámpák és ködfényszórók, elektromosan állítható, fűthető külső tükrök, esőérzékelő, középső kartámasz zárható tárolóval, hat hangszóró, két USB-C port 15 wattos gyorstöltéssel. A kombi felára amúgy méltányosan olcsó, 300 ezer forint.

Képek és szöveg: Biró Csongor

astrast_csomagtarto2 astra_kombi_fogyasztas astrastbelso