Szerethető kisautó a megújult Suzuki Swift

Bemutató

Suzuki Swift
Hazánkban is bemutatkozott a Suzuki Swift negyedik generációja. A teljesen új modell az elődök gazdag örökségére építve 1,2 literes motorral és 12 voltos lágy hibrid rendszerrel érkezett.

Jól néz ki, feltűnő

A változás látható, a Swift fekete hűtőrácsával és lekerekített vállvonalakban végződő, L-alakú, jellegzetes lámpáival vidám tekintetet kapott, a hatást tovább fokozzák a szélesített sárvédők. Az új modell profilját erőteljes kontúrok és a tető lebegő kialakítása szabják energikusan könnyedre. Hossza 3,8 méter, szélessége 1,7 méter, magassága 1,5 méter, tengelyek közötti távolsága 2,5 méter. A Swift szabad hasmagassága 115 milliméter, a 4×4-es változatban látványosan magasabb, 140 milliméter. A csomagtartó alaphelyzetben 265 literes (VDA szerint mérve defektjavítóval), ülések ledöntésével 980 literes.

swift_6

Az új Swift 13 féle színkonstrukcióban elérhető: kilenc egyszínű és négy kéttónusú változatban, köztük zafírkék gyöngyház és gyöngysárga metál. Az új zafírkék gyöngyház, a lángvörös gyöngymetál és a gyöngysárga metál fényezések élénk, cukorkaszerű színárnyalatai a Suzuki egy új fényezési korszakának szimbólumai. Mindhárom színváltozat háromrétegű bevonatból áll, ami gazdag textúrát és rendkívül telített árnyalatokat eredményez. Ha azt hiszik a cukorkás jelző csak marketingfogás, hát nem: a cukorfényű festék egy háromrétegű bevonatfesték, ahol egy ezüst alaplakkra egy átlátszó színt festenek, majd ezt követi egy átlátszó bevonat. A végeredmény egy olyan élénk és mély fényű szín, mint egy cukorkáé. A tesztautónk ilyen sárga volt, a diskurzus az újságírók között nagyrészt a színekről szólt. Hölgyeknek és fiatalembereknek kifejezetten tetszettek az új színek, és maradok a fehérnél, fekete tetővel.

swift_7

Az utastér sokban nem változott, de a vezetési élményt inkább támogatja, mint taszítja. kezelhetősége könnyű, ergonómiája elfogadható. A 9 hüvelykes kijelző gyors, az Apple Carplay zavartalanul kapcsolódik és működik is. A GL és GL+ felszereltségek digitális vezérlőpanellel ellátott manuális klímaberendezéssel rendelkeznek. A GLX fokozat emellett automatikus hőmérséklet-szabályozási funkcióval kap.

swift_belso

A legújabb Suzuki Swift fejlett biztonsági funkciókkal rendelkezik, a legfontosabbak: kombinált érzékelős vészfékasszisztens, sávtartó, éberségfigyelő, sávelhagyásra figyelmeztető, adaptív tempómat, táblafelismerő, holttér- és hátsó keresztirányú forgalomra figyelő.

swift_3

Mi hajtja?

Az 1,2 literes motor a sajtóközlemény szerint teljesen új. A 3 hengeres erőforrás a Swiftben 40 százalékos hőhatékonyságot is elérhet, ami optimálisabb üzemanyag-fogyasztást eredményez (finoman hangolták a hengerek turbulenciáját a gyorsabb égés érdekében, egy közbenső zárómechanizmust alkalmaztak a VVT szívócsőbeömlőn, növelték az EGR-szelep áramlási sebességét, inga-feszítő mechanizmust és elektromos vízszivattyú használtak). További jellemzői közé tartozik a tömegcsökkentés, az alacsony fordulatszámon magasabb nyomatékkal kombinált csökkentett károsanyag-kibocsátás, a jobb reakciókészség és általános teljesítmény biztosítása érdekében. Legnagyobb teljesítménye változatlanul 61 kW (83 lóerő), legnagyobb forgatónyomatéka a korábbi négyhengeresnél egy halvány lehelettel még jobb is, 111 Nm, igaz egészen 4500-as percenkénti fordulatra kell felhergelni.

swift_4

A motor 12 voltos SHVS lágy hibrid rendszerrel párosul, ami tovább javítja a környezeti teljesítményt. A lassítás során keletkező mozgási energiát átalakítja és a lítium-ion akkumulátorban tárolja, a 2,3 kilowatt teljesítményű és 60 newtonméter nyomatékú ISG (integrált indítógenerátor) pedig gyorsításkor segíti a motort a nagyobb üzemanyag-hatékonyság érdekében.

swift_0

Az ötfokozatú kézi sebességváltó áttételezését az új motorhoz és hajtáslánchoz igazították. A szinkronizátor kapacitását és a váltókar áttételét a szükséges kapcsolási erő csökkentése érdekében optimalizálták, a konvergens váltóhelyzet-szabályozó rugóerejét pedig a sima és könnyű váltás érdekében finomították. Az automata sebességváltós modellek az új motorhoz illeszkedő, újonnan kifejlesztett CVT váltót alkalmaznak – ezt a hazai bemutatón nem volt módom kipróbálni, ahogy az összkerekes változatot sem.

swift_2

A kis Swift álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 12,5 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 165 kilométer/óra. A mintegy 50 kilométeres városi túra során elég takarékosnak bizonyult, három személlyel, klímával és lehúzott ablakokkal 4,8 literes fogyasztást jelzett a fedélzeti számítógép (100 kilométerre vetítve).

swift_1

Milyen vezetni?

Elöl a stabilizátorrúd átmérőjét megnövelték a rugóállandó növelése érdekében, a csukló átmérőjét pedig az erőátvitel hatékonyságának növelése érdekében. Ezenkívül a stabilizátorok rögzítéseihez teflon lemezeket adtak, hogy a rezgés közbeni súrlódás csökkentése révén növeljék a gördülési merevséget. Mindezek a fejlesztések megkönnyítik a kanyarodást és jobb kezelhetőséget, stabilitást biztosítanak. Hátul megnövelték a felfüggesztés löketét, hogy a hátsó kerekek jobban le tudják követni az útfelületet (csak a 2WD modelleknél). Tömege alig 1 tonna.

A fogasléces kormánymű pontos, szlalomban is jól teljesített az autó, még hátrafelé is. A futómű a budapesti utcákat jól bírja, a vidéki töredezett aszfalton és kátyútengerben azonban bajba lesz. A GLX felszereltséggel hátul tárcsaféket kapunk, amúgy az alapverziók dobfékkel lassítanak. A kocsi belépőára kezdeti kedvezménnyel 6,13 millió forint. Az összkerékhajtás felára 620 ezer forint, a CVT váltóé 650 ezer forint.

swift_csomagtarto

Kép és szöveg: B. Cs./Suzuki