Izomautókkal fordultunk rá az őszre

Év Magyar Autója

Év Magyar Autója
Igazi esős őszbe fulladt az október végi közös zsűri teszt: az Év Magyar Autója 2024 versenyben nevezett autók közül két BMW-vel, egy Skodával, egy Audival és egy Subaruval vágtunk neki a Kunságnak. Nulla, négy, öt, hat és nyolchengeres autókkal autóztunk.

skoda_kozos1

Skoda Enyaq
Ezúttal nem Tamperébe, csak a közeli Pest és Bács-Kiskun megyébe autóztunk a villany Skodával, amely kényelemben, technikában, hatótávban, töltési teljesítményben és praktikumban még mindig állja a versenyt az egyre bővülő elektromos szabadidő-autó kategóriában. Az utastér pazar, a kidolgozottság, az anyaghasználat pedig egyenesen prémium minőségű. A csúcsfelszereltségű tesztautóban minden benne volt, ami szem-szájnak ingere.

skoda_1

A középső, kristálytiszta képet adó, érintéssel vezérlehető tévé már-már túl nagy (képátlója 13 hüvelyk), a klíma nehezen kezelhető. Látványos a kiterjesztett valóságot használó szélvédőre vetítő kijelző. A tesztelt Enyaq iV 80 modell teljesítménye lenyűgöző, úgy megindul, mintha rakéta tolná. Pedig tömege 21 mázsa. A nettó 77 kilowattóra (bruttó 82 kWh) kapacitású változat hatótávját 510 kilométerben határozta meg a Skoda, ha kihasználjuk a dinamizmusát, a kényelmét és az izgalmas vezethetőségét, akkor mintegy 400 valós kilométerrel számíthatunk, ami nem kevés, de nem is sok.

Subaru Crosstrek
A Crosstrek a Subaru XV vadonatúj interpretációja; ez a modell váltotta az XV-t a Subaru európai kínálatában. Állandó szimmetrikus összkerékhajtási rendszerével és e-Boxer hibrid hajtásával kilógott a tesztelt autók között, ugyanakkor ezúttal ez bizonyult a leggyengébbnek. A közvetlen befecskendezéses, négyhengeres, 2,0 literes, vízszintes hengerelrendezésű boxermotor teljesítményét a Lineartronic sebességváltóba beépített elektromotor egészíti ki. A Crosstrek csomagtere akár 1314 literes is lehet. A könnyen megközelíthető hátsó üléssor 6:4 arányban dönthető, így a poggyásztér szabadon bővíthető. A széles nyílást feltáró csomagtérajtó küszöbe viszonylag alacsonyan húzódik, hogy megkönnyítse a ki- és berakodást.

subaru_1

Az autó legkisebb szabad hasmagassága 220 mm, és nagyobbak lettek az első és hátsó terepszögek is, így kisebb eséllyel horzsolódik meg vagy akad fel az autó eleje vagy alja, ezért a Crosstrek sok olyan szabadidős tevékenységhez is használható, amihez el kell hagyni az aszfaltozott utakat. Az aktív életmódot az is támogatja, hogy a jármű vontatási kapacitása 1270 kg. A vezetési pozíció ideális, jól kilátni belőle, ebben a rossz, esős, cudar időben kifejezetten jól jött magas építése.

subaru_3

Audi RS Q3 Sportback
Amint idén novemberben megszűnik az Audi TT RS gyártása Győrben a Q3 RS marad az utolsó sportmotorral szerelt magyar Audi. A 2,5 literes győri öthengeresnél kevés motor szól szebben, a 400 lóerős teljesítmény, a 480 newtonméteres csúcsnyomaték, a 280 kilométer/órás végsebesség és a 4,5 másodperces 0-100 kilométer/órás sprint magáért beszél. És ahogy kanyarodik ez a kocsi, na, azt tanítani lehetne. A tesztelt modell ráadásul egyedi szériás, a modell 10 éves születésnapját ünneplő, csupán 555 példányban készült különlegesség volt, matt hátfalú sport kagylóülésekkel, sportbetétekkel, egyedi 21 hüvelykes felnikkel.

q3_2 audi_vezetes q3_1

BMW M2 Coupé
A Grossglockneren és a Balaton Park Circuit versenypályán is megizzasztottuk (dehogy, ő izzasztott meg engem!) a legerősebb kompakt BMW-t, itt volt az ideje, hogy közös zsűri teszten is kifaggassuk. Álom, ahogy megy, ahogy szól és amilyen pontosan vezethető az immár 460 lóerősre felhúzott kupé. Brutális, meghökkentő, de nem akar megölni. Nem annyira nyers, mint az elődje és valahogy nem érződik, hogy mennyit nőtt az ereje. Lehet, hogy ebben a mezőnyben kevésbé tűnik ki, de ez volt a legizgalmasabb a túra autói közül. Igazi sportautó a BMW M2, avatott kezekben mesés pályaautó is lehet, a hétköznapokban pedig normálisan is lehet vele közlekedni. Nem riszálja indokolatlanul a fenekét, nem ijesztget, nem veszélyeztet, de ha megrúgjuk, visszaharap. És az fájni fog!

m2_4 m2_vezetes m2_1

BMW XM
Ha van az autóépítésnek csúcsa, akkor a BMW XM az. Nem mondom, hogy szép, azt sem, hogy tetszik, de hogy ilyen csodabogár nincs több az autópiacon, az holtbiztos. 23-as felnikkel, 653 lóerős hibrid hajtáslánccal, hálózatból tölthető akkumulátorral, hátsó kanapéján kispárnákkal, teljesen egyedi, meghökkentő dizájnnal erről az autóról nem lehet nem tudomást venni. Betölti a teret, megköveteli magának a tiszteletet – ugyanakkor jó vezetni. Ha kell egy M-es sportterepjáró, ha kell visszafogottan lépkedő villanyautó. Na jó, ez az utóbbi megállapítás sántít, nehéz vele diszkréten közlekedni, elefánt a porcelánboltban. Az Amerikában készülő nagytestű hibrid, luxus szabadidő-autóban mintegy kamionfülkéből nézzük a világot, amely a gázpedál legkisebb érintésére összeszűkül előttünk. Fogyasztása kis odafigyeléssel 15 liter alatt tartható még autópályán is (plusz az elektromos áram).

xm_2

Egy új ajtót nyitott ki ezzel a modellel a BMW, nem a klasszikus BMW-imádóknak készül, hanem a gazdag és tehetős polgároknak, akik valami igazán különlegesre vágynak, szeretik a kényelmet, a technológiai újdonságokat és valamennyire tisztelik a környezetet. Ja, és van legalább 71,64 millió forintjuk. Akinek több is van, választhatja a Red Label kivitelt 748 lóerővel és 1000 newtonméteres nyomatékkal – 82,17 millió forintért.

xm_1

Kép és szöveg: Biró Csongor

subaru_2 kozos_3 kozos_2