Renault Arkana E-Tech: jutalomfalat

Arkana
A legújabb Renault szabadidő-autó hibrid verzióban telitalálat. A Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt Renault Arkana E-Tech azt adja, amit várunk: stílusos, kényelmes és meglepően takarékos.

Hogy néz ki?

Jól néz ki a Mégane és a Talisman közé ékelt, ám jól megemelt és a ma divatos kupé szabadidő-autó formába öntött Busanban gyártott (Dél-Korea) Renault Arkana. Az oroszoknál Samsung XM3 néven hozzák forgalomba – más platformon és akár összkerék-meghajtással is. Csakis benzinmotorokkal érhető el, a teljesen hibrid 145 lovas változat teljesítményben a középutat jelenti, technológiában pedig a csúcsot.

arkana1

A hibrid Arkana külső méretei nem változtak, hossza 4568 milliméter, szélessége 1821 milliméter, tengelytávja 2720 milliméter, magassága 1576 milliméter. Ennek ellenére nem a Kadjar, hanem a Clio/Captur rokona. Hasmagassága 200 milliméter, amivel bátran letérhetünk az épített utakról, persze, ne felejtsük el, hogy összkerék-meghajtás nélküli az autó és a peres gumik sem terepezésre valók. De földúton, mezőn könnyen elboldogul így jó társra lel benne kutyás, horgász, madarász, lepkész, túrázó és telekre járó.

arkana3

Elöl kényelmes, hosszú úton is jó benne ülni, és meglepetésre hátul sem reménytelen a helyzet, 180 centi körüli felnőttek skalpolás és egyéb tortúrák nélkül is elférnek – én még az alvást is megkockáztattam volna benne, az anyósülés teljesen lefektethető és a raktér hossza is megfelelő (átlósan). A lábtér bőséges, a gyártó szerint 211 milliméteres hátul. A digitális kényelmet négy USB-csatlakozó és egy indukciós mobiltöltő javítja, a Car Play és az Android Auto fut a fedélzeti eszközön. Kacatoknak összesen 26,2 liternyi tárolót találunk, a csomagtartó a sima változatban 513 literes (VDA), a full hibridben csak 480 literes. A csomagtartó duplafenekű, teljesen síkba is dönthetők a hátsó ülések (így 1263 literes a puttony). Ha nehezen, de befért egy olyan bútor, ami a korábban tesztelt rövid Caddy Cargóba nem. A Bose hifi átlagosan szól, hallottam már szebbet is ugyanettől a német gyártótól.

arkana6

A kilátás hátra korlátozott (furcsa, hogy nem kapunk hátsó ablaktörlőt), tolatáskor hasznos a kamerakép. Az utastér semmi újat nem hoz a megszokott Renault dizájnhoz képest, de feldobja a hangulatot a sok vörös cérna és betét, a biztonsági övre is jutott a díszítésből.

arkana4

Hogy megy?

A hibrid rendszer ugyanaz, mint amit korábban a Clióban (a platform is ugyanaz a CMF-B…) és a Capturben már kipróbáltunk (az E-Tech Hybrid megoldás egy belsőégésű motorból, két elektromos motorból és egy akkumulátorból áll), minden esetben villannyal indul az autó és városban az út akár 80 százalékát is így teszi meg. Az 1,2 kWh kapacitású, 230 V teljesítményű akkumulátorral támogatott rendszer igen takarékos. Fogyasztása drámaian alacsony a másfél tonnás Arkanának. Nem hajtottam autópályán, csak a nullás nem fizetős részén, de a kéthetes használat alatt előfordult, hogy siettem, ezért nem kíméltem. A mintegy 1200 kilométeres teszt során 4,4 liter/100 kilométer fogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép, ami még a gyári adatnál is kedvezőbb. Hatótávja ésszerű használat mellett ezer kilométeres. Bravó!

arkana10

Az 1,6 literes szívó benzinmotor 145 lóerős, legnagyobb nyomatéka 148 Nm, az elektromos motoroké (20+49 lóerősek) pedig 255 Nm. Az üresen 14,5 mázsás hibrid Arkana álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 10,8 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 172 kilométer/óra.

arkana11

Milyen vezetni?

Elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműve átlagos, rossz úton kevésbé jól csillapít hála a 18 hüvelykes peres gumiknak, kormányzása pontos, alulkormányzottsági hajlama nem tolakodó. A multi-mode sebességváltó három meghajtási módot tesz lehetővé: teljesen elektromos (ilyenkor is van két fokozat), benzines (ennek négy fokozata van), vagy hibrid. A váltó B módja fokozottabb motorfékkel több energiát képes visszanyerni és forgalmi dugóban kényelmesebb vezetést tesz lehetővé. A fékek határozottan fognak, a féktárcsa átmérője elöl 296 milliméter, hátul 260 milliméter, vastagsága elül 26, hátul 8 milliméter.

arkana7

Elektromos módot lehet kézzel is kapcsolni, igaz, nem mindig engedi a rendszer a tiszta EV üzemmódot. Ha elkapjuk a fonalat és mégis, 2-3 hangtalan kilométerre számíthatunk, nekem kettőnél többet nem szaladt a kocsi, igaz 70 százalék fölé nem tudtam feltornázni a töltöttséget. Állítólag, ha álló helyzetben pár másodpercig nyomjuk a gázt, gyűlnek az elektronok – bevallom, nem volt szívem túráztatni, azért ez mégsem egy Mégane R.S. Trophy-R…

arkana5

Mennyibe kerül?

A Renault az Arkanát a 10 millió forintos autók közé lőtte be, a legolcsóbb változat 9,299 millió forint, a hibrid listaára 9,899 millió forint, a tesztelt R.S. Line változatért 11,799 millió forintot kell kiköhögnünk. Alaptartozék a félautomata parkolás, a dugó- és autópálya-asszisztensért 200 ezer forintot kérnek.

Kép és szöveg: Biró Csongor