Teszten a BMW 220d Gran Coupé

A BMW újabb rétegmodellt dobott piacra, a 2-es Gran Coupé fiatalos lendületet hoz a modellpalettára. A Magyar Év Autója 2021 díjra jelölt négyajtós, elsőkerék-meghajtású kupét izmos dízelmotorral teszteltük.

1

A Lipcsében készülő BMW 2-es Gran Coupé 2019 novemberében a Los Angeles-i Nemzetközi Autószalonon ünnepelte világpremierjét – ez is mutatja, hogy melyik a modell fő piaca. Meg persze Kína, ahol a Mercedes-Benz CLA mellett az Audi A3 Limousine is jól fogy. Extrovertált vonalvezetésével, keret nélküli ajtajaival és magabiztos kiállásával a BMW 2-es Gran Coupé büszkén hirdeti rokonságát a BMW 4-es sorozat, a BMW 6-os sorozat és a BMW 8-as sorozat négyajtós kupéival. Csak sokkal kisebb azoknál.

2

Hogy néz ki?

Elsőkerék-meghajtású padlólemeze a BMW 1-es sorozattal osztozik. Karosszériája 4526 milliméter hosszú, 1800 milliméter széles, miközben csupán 1420 milliméter magas. Az alacsonyan húzódó vonalvezetés és a kecses sziluett ellenére a modell utasait az ajtók mögött elégséges helykínálat fogadja, nem utolsósorban a 2670 milliméteres tengelytávolságnak köszönhetően. A 430 liter térfogatú csomagtér bővíthető. Hatalmas hokis táskám befért, igaz, ehhez le kellett dönteni a hátsó üléstámlák közül a szélesebbet. A hátsó üléssor a csomagtérből is teljes egészében előre hajtható, az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető komfort nyitás funkcióval felszerelt modellek esetében pedig a csomagtérajtó egy láblendítéssel nyitható és egyetlen gombnyomással zárható.

BMW 220d Model M Sport

A keskenyre húzott, dupla ikergyűrű-motívummal világító első fényszórókat (amelyek már az alapfelszereltség részeként teljes LED-technológiával dolgoznak, az opcionális extrafelszereltség részeként pedig adaptív változatban is megrendelhetők), a keskenyre húzott hátsó lámpák is teljes LED-technológiával világítanak, már az alapfelszereltség részeként. A sportos megjelenést 90 milliméter átmérőjű, krómozott kipufogóvégek zárják, a kerékívekben pedig 18 hüvelyk méretű könnyűfém felcsiszolt keréktárcsák gurulnak. Utóbbiak az M Sport felszereltségi csomag kiváltságai. A nagyméretű, elektromosan működtethető panoráma üvegtető extra.

BMW 220d Model M Sport

Utastere az egyes BMW-t idézi, de az extrák bősége a hármasból lehet ismerős. Minden részlet a helyén van, kiváló a felhasznált anyagok minősége, a bőrök és a puha műanyagok tapintása is kellemes. Az ülésfűtés hidegben magától bekapcsol, a feláras kormányfűtés is jól jött a hideg októberi éjszakákon. A helykínálat elöl megközelíti a 3-as sorozatét, a lapos tetőív miatt hátul ugyanakkor korlátozott a fejtér, és a lábtér is szűkösebb. Két fiatal felnőtt kényelmesen elfért hátul, legalábbi meg sem nyikantak, amíg együtt utaztunk.  A ki- és a beszállás nehézkes. Beültem a rám szabott első ülés mögé, a fejem beverését megúsztam, de csak a véletlennek köszönhetően. A 2-es Gran Coupé hátul könyökben szűk, 1,8 méteres magasság felett pedig a fejtér is korlátozott. Ezen az sem változtat, hogy az egyesnél tágasabb az autó. A BMW 2-es Coupé hátsó üléssorához képest 33 milliméterrel nagyobb térdteret élvezhetnek a hátul ülők. Az üléspozíció mindeközben 12 milliméterrel magasabbra került.

BMW 220d Model M Sport

Az írásérzékelős iDrive megbízhatóan működik, ám újabban az érintőképernyő kapja a több utasítást, a teszthét alatt alig tekergettem a forgótárcsát, igaz, a zene és a navigáció is a telefonomról ment. A Spotify-t szerencsére játszotta az autó, a Waze-t azonban nem vette, így folyamatosan a telefonomra kellett pillantanom, ha ismeretlen helyen autóztam. Támogatom, hogy alapáras legyen a BMW-kben a CarPlay, ha már egyes Daciákban is az. Nagyon érzékiek a belső hangulatvilágításért is felelős fénybetétek az ajtókarfákon, már csak ezért megérte kipróbálni az autót… És még hol a vezetési élmény? Mert van, ez az autó virtigli BMW. Még ha hátulról nekem csúnyácska, jól megy. A dízelhang hidegen morgós, kívülről egyenesen teherautósan hangos, de a jó hangszigetelés menet közben feledteti a morgást, a 400 newtonméteres nyomaték pedig mindenért kárpótol.

BMW 220d Model M Sport

Milyen vezetni?

A műszerfalon elhelyezett járművezérlő gombok mindegyike a vezető köré összpontosul, a csoportosított funkciók pedig – úgy, mint a fűtőrendszer, a légkondicionáló és a különféle vezetési üzemmódok – könnyen használhatók. A nagyfelbontású, érintőképernyő a műszerfal közepén kapott helyet, a BMW által megszokott módon a vezető felé fordítva. A bajor prémiumgyártó ügyfele maximálisan személyre szabhatja a központi kijelzőn megjelenített tartalmakat, az opcionális extrafelszereltség részeként pedig a 9,2 hüvelyk képátlójú, színes BMW Head-Up kijelző is elérhető, ami napközben nagyon hasznos, este azonban tükröződésével rontja a kilátást.

Alacsony és széles terpeszkedésével a BMW 2-es Gran Coupé sportosan fekszik az úton. Agilitását az ARB technológia (hajtásfüggő kipörgés-korlátozás, azaz Aktornahe Radschlupfbegrenzung) javítja, amely száraz, nedves és átmeneti útfelületen, havas úton és jeges körülmények közepette is minden korábbinál gyorsabban és pontosabban felügyeli az egyes kerekek esetleges kipörgését, ezzel intenzív gyorsulás és kanyarodás közben is optimalizálva a kerekek tapadását. A BMW 2-es Gran Coupé alapfelszereltségeként kínált ARB technológia kipörgésvezérlő rendszerét a tervezők a dinamikus menetstabilizáló rendszer vezérlőegysége helyett közvetlenül a motor vezérlőelektronikájába integrálták, amelynek köszönhetően a jelcsatorna jelentősen lerövidült. Az információáramlás így háromszor, a vezető által érzékelt rendszerreakció pedig tízszer gyorsabb lett. A dinamikus menetstabilizáló rendszerrel szorosan együttműködő, hajtásfüggő kipörgés-korlátozás ráadásul anélkül csökkenti az elsőkerék-meghajtású modelleknél tapasztalható hajtási befolyást, hogy megtörné az oldalirányú gyorsulás felépülésének folyamatát. Az ARB technológia működését az első BMW 2-es Gran Coupé-hoz ugyancsak alapfelszereltségként kínált teljesítményvezérlő csomag is segíti, amely kanyarodás közben az ívbelső kerekek intelligens fékezésével fokozza a modell élénk vezethetőségét. Az eredmény szinte hajtási befolyásoktól mentes kormányozhatóság.

4

Az egyesnél egy fűszálnyival enyhébbre hangolták az elöl MacPherson, hátul több lengőkaros futóművet, de ez a 18-as peres Bridgestone gumikkal és a feláras sportfutóművel nem érződött. Jó úton parádés vele autózni, rossz, kátyús aszfalton pedig kiver a frász, hogy mikor kapunk defektet, mély lyukakban rendesen felüt. De ez nem az autó hibája.

Bár a futóművet nem lehetett a tesztautóban hangolni (feláras tétel), többféle vezetési üzemmódot aktiválhat a sofőr: a kényelemre összpontosító komfort üzemmódot, a takarékos eco pro üzemmódot és a dinamikusan dolgozó sport üzemmódot. Utóbbi egyénre is szabható, nekem bejött az előttem tesztelő Gulyás Péter beállítása, aki a kormányzást, és a sebességváltó kapcsolási programját komfortban hagyta, a motort azonban felhúzta sportosra. A sport futómű megerősített stabilizátor rúddal dolgozik. A BMW 2-es Gran Coupé összes hajtáslánc-változata többkaros hátsó kerékfelfüggesztéssel gurul le a gyártósorról. Kanyarban kissé tolja az orrát, kormányzása pontos, de érzéketlen, túl steril ahhoz, hogy pályán is élvezzük a vezetését. Országúton azonban ki lehet hozni belőle az élmény maximumot. Nekem sikerült.

3

Hogy megy?

Az üresen 16 mázsás BMW 220d Gran Coupé meghajtásáról 2 liter hengerűrtartalmú, négyhengeres, turbós dízelmotor gondoskodik, amelynek maximális teljesítménye 140 kW / 190 lóerő, álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,5 másodperc alatt gyorsul fel, végsebességét pedig 235 kilométer/óránál éri el. A BMW 220d Gran Coupé dízel részecskeszűrővel és nitrogén-oxid-megkötő katalizátorral szerelt SCR rendszerrel dolgozik, maradéktalanul teljesíti az Euro 6d-temp emissziós szabvány környezetvédelmi előírásait.

5

Nyolcfokozatú automatikus váltója (Aisin gyártmány) pedánsan teszi a dolgát, bár a kormány mögül váltófülekkel is kapcsolható, nem szóltam bele a programjába. Ha sietőssé vált a menet, akkor sport fokozatot kapcsoltam, amúgy takarékos eco pro módban használtam az autót, aminek meg is lett az eredménye. A több mint 700 kilométeres teszt során 4,8 liter gázolajat fogyasztott 100 kilométerenként a kicsi grankupé, ami süvegelendő teljesítmény. 50 literes tankjával a hatótávja akár 1000 kilométert is megközelítheti.

Mennyiben kerül?

A BMW 2-es Gran Coupé vezetést támogató rendszereinek innovatív tárházát a magasabb gépkocsi-szegmensekben elérhető technológiai megoldások erősítik. Az intelligens technológiák a fedélzeti kamerák élőképeit, illetve a radarok és szenzorok jelzéseit veszik számításba a jármű közvetlen és közvetett környezetének tökéletes leképezésekor, amelynek segítségével minimalizálhatják vagy teljes mértékben megelőzhetik egy esetleges közúti közlekedési baleset kockázatát. Veszély esetén a jármű nem csupán figyelmezteti a bajor prémiumgyártó ügyfeleit, de automatikus kormánymozdulatokra és fékezési manőverekre is képes. Alapfelszereltség az automata fékező funkcióval dolgozó, ütközésre és gyalogosokra figyelmeztető rendszer, amely nem csupán a gyalogosokat, de az úttest mentén közlekedő kerékpárosokat is észreveszi. Ugyancsak a BMW 2-es Gran Coupé alapfelszereltségének része az aktív sávtartó technológiával dolgozó, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, amely a 70 és 210 kilométer/óra közötti sebességtartományban automatikusan képes tartani a felfestett forgalmi sávot. Az opcionális extrafelszereltségek között ugyanakkor a 160 kilométer/órás sebességig működő aktív tempomat, valamint a sávváltásra figyelmeztető rendszerrel, a hátsó ütközésre figyelmeztető rendszerrel és a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszerrel dolgozó asszisztens csomag is megtalálható.

6

A BMW 2 Gran Coupé összesen hat változatban kapható, a legolcsóbb 218i alapára 9 millió forinttól indul, a tesztelt 190 lovas dízelért legkevesebb 11,6 millió forintot kell fizetnünk, a kipróbált modell mintegy 15,5 millió forintba került.

Biró Csongor