
John Elkann, a Stellantis elnöke és Luca De Meo a Renault vezérigazgatója sürgette az Európai Uniót, hogy fogadjon el kedvezőbb szabályokat a kisautókra vonatkozóan, figyelmeztetve, hogy a kisméretű, tömegeknek szánt autók eltűnése gyárbezárásokra kényszerítheti a vállalatokat.
A Le Figaro című francia napilapnak adott közös interjúban Elkann és de Meo hozzátette, hogy Franciaországnak, Olaszországnak és Spanyolországnak kellene az élen járnia az erőfeszítésekben, mivel ezekben az országokban a legnagyobb a kereslet a kisebb, megfizethetőbb autók iránt. Nem árultak el részleteket arról, hogy milyen szabályokat szeretnének a kisautókra alkalmazni – írta lapszemlében a Reuters.
“Amit mi kérünk, az a kisebb autókra vonatkozó differenciált szabályozás. Túl sok olyan szabály van, amelyet a nagyobb és drágább autókra terveztek, ami azt jelenti, hogy nem tudunk kisebb autókat gyártani elfogadható jövedelmezőségi feltételek mellett” – mondta de Meo. Hozzátette, hogy a Renault és a Stellantis, amelyek együttes piaci részesedése 30 százalék Európában, elsősorban arra összpontosít, hogy megfizethető árú autókat gyártson az öreg kontinensen, az európai fogyasztók számára.
De Meo kemény adatokkal szolgált: “2015 és 2030 között egy Clio ára 40 százalékkal fog emelkedni. Ennek a növekedésnek 92,5 százaléka a szabályozásnak köszönhető”. A két vezető viccelődött azzal, hogy összehasonlította az egykori ikonikus R5-ösöket és Fiat 500-asokat a mostani változatokkal: “Úgy néznek ki, mintha hetek óta edzőteremben lennének!” – poénkodott Elkann. Egykor Olaszországban a 4 méter alatti autók a piac 75 százalékát tették ki. Ma Európában ez csak 5 százalék. De Meo kijelentette: “Elfogadhatatlan, hogy egy 3,80 méteres járművet úgy kezeljenek, mint egy 5,5 méteres szedánt!”
A prémium német autógyártók, mint a BMW, a Mercedes-Benz és az Audikat is gyártó Volkswagen-csoport márkái azonban inkább az exportra koncentrálnak – mondta de Meo, jelezve, hogy nincs egyetértés az európai autógyártók között egy közös stratégiában. “Nekik is fontos Európa ugyan, de nekik az export az elsődleges. Az elmúlt 20 évben az ő logikájuk diktálta a piaci szabályozást. Az eredmény pedig az, hogy az európai szabályok miatt az autóink egyre bonyolultabbak, egyre nehezebbek, egyre drágábbak, és a legtöbb ember egyszerűen már nem engedheti meg magának” – mondta a Renault vezérigazgatója.
Elkann, hangsúlyozva, hogy az uniós autóeladások katasztrofális szinten vannak, azt mondta, hogy a kisebb autókra vonatkozó külön szabályozás “stratégiai” kérdés. “Ilyen ütemben, ha a pálya nem változik, a következő három évben fájdalmas döntéseket kell hoznunk a gyártóbázisunkkal kapcsolatban” – mondta.
A vállalatvezetők egyetértettek abban, hogy az elektromos autó nem a csodamegoldás. Elkann megjegyezte az interjúban, hogy: “250 millió régi és környezetszennyező jármű van az utakon. A valódi környezeti hatást úgy érhetjük el, ha ezeket különböző, fenntartható technológiákkal helyettesítjük”.
De Meo ragaszkodik a technológiai semlegességhez és a kibocsátások számításának új módszertanához nemcsak “a tankolástól a kerékig”, hanem a jármű teljes életciklusa során. Ez megváltoztatná a nagy elektromos autók és a kis hibrid vagy benzinüzemű járművek közötti hierarchiát.
Az olasz La Stampa szerint Elkann az interjúban kihangsúlyozta: “Nem támogatást kérünk, hanem azt, hogy hagyjanak minket dolgozni, innoválni és tiszta, megfizethető és vonzó járműveket kínálni”. Rámutatott, hogy világszerte erősödik az iparpolitika: Trump amerikai ipart óvó rendeleteket ír alá, Kína szervezkedik, a feltörekvő országok védik piacaikat. “Csak Európa nem” – tette hozzá de Meo, és felszólította a szabályozókat, hogy ültessék egy asztalhoz az ipart és a tudományt.