Csendben újabb modellel bővült a BYD kínálata. Kipróbáltuk

BYD Seal U
A BYD középkategóriás szabadidő-autóval bővítette hazai kínálatát, a Seal U-val rövid menetpróbán ismerkedtünk meg.

A BYD, az új energiákkal hajtott járművek (NEV) vezető gyártója családi modellel gyarapította európai modellkínálatát. A tisztán elektromos hajtású BYD Seal U az ígéretek szerint – akkuváltozattól függően akár 420-500 kilométeres hatótávval rendelkezik. Alapára a márkától megszokottan kedvező: 16,335 millió forint.

seal_u_1

Utastere kellemes hangulatú, modern és elegáns. Finom tapintású felületek, magas minőségű kidolgozás jellemzi, de a digitális kijelzők tartalmát szokni, kezelését pedig tanulni kell. Sajátos logikával épül fel a menürendszer, azt nem mondom, hogy rossz, de elsőre semmit nem, vagy nem ott találtam, ahol kerestem. Az ülések, az ajtókárpitok, a középkonzol és a műszerfal egyes részeinek huzata vegán bőr, kontrasztos kettős tűzéssel. A váltógomb anyaga kristályt utánoz, ami jól rímel az óceánok inspirálta formavilágra. A nagyméretű első ülések elektromosan állíthatók, fűthetők és szellőzésük is az alapfelszerelés része, a műszerfal két nagyméretű képernyője pedig a márka high-tech színvonalának és technológiáinak szimbóluma. A középső kijelző (kiviteltől függően 12,8 vagy 15,6 hüvelyk képátlóval) elforgatható, a márkától már ezt is megszokhattuk.

seal_u_belso

A Seal U hossza 4785 milliméter, szélessége 1890 milliméter, magassága 1668 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2765 milliméter. A hátsó üléssor osztottan (60:40 arányban) előre dönthető, így az alapesetben is tágas, 552 literes csomagtér akár 1440 literig (tetőig pakolva) bővíthető. A pakolóhelyek egyszerűen használhatók, a középkonzolon két pohártartót alakítottak ki, ugyanakkor négy USB csatlakozó, és két mobiltelefon egyidejű töltésére is alkalmas vezeték nélküli töltőhely is található itt. A kocsit külső fogyasztók ellátására szolgáló V2L (vehicle-to-load) funkcióval is felszerelték.

seal_u_3

A BYD többi Európában forgalmazott modelljéhez hasonlóan a Seal U is a márka saját fejlesztésű, kobaltmentes Blade akkumulátorát (prizmatikus, téglatest alakú) használja. A különleges szerkezeti kialakítás célja a lehető legmagasabb szintű biztonság, stabilitás, tartósság és teljesítmény elérése, a legjobb térkihasználás mellett. Az akkucsomag több hosszú és lapos kialakítású cellából épül fel, a bennük használt katód alapanyaga lítium-vasfoszfát (LFP). Energiasűrűsége akár a 145 Wh/kg értéket is elérheti.

A mindenképpen elsőkerékhajtású BYD Seal U kétféle felszereltséggel érkezik, kétféle akkumérettel. A villanymotor ugyanaz, teljesítménye 160 kW, a forgatónyomaték maximuma 330 Nm. A villanyautó végsebessége 175 kilométer/óra. Nem egy fickós autó, álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 9,3-9,6 másodperc alatt gyorsul. Ha kell, persze megindul, de jellemzően a nyugodt vezetést szereti.

seal_u_vezetes

A Comfort modellváltozat 71,8 kWh kapacitású akkumulátora 420 kilométeres (vegyes WLTP ciklus alapján – gyártói közlés) hatótávolságot kínál, a Design változat 87 kilowattórás telepével pedig az 500 kilométeres hatótávolság is elérhető elméletileg. A gyakorlatban a tesztautó 470-480 kilométeres hatótávot írt ki teljesen feltöltött állapotban. 22 fokra állított fűtéssel, Gödöllő környékén autózva ez kivitelezhetőnek tűnt takarékos módban.

Mindkét modellben alapfelszerelés a 11 kW teljesítményű háromfázisú fedélzeti töltő (váltakozó áram), a Comfort legfeljebb 115 kilowattal, a Design pedig 140 kilowattal táplálható DC töltőn (egyenáram). A kocsi közegellenállási együtthatója 0,32.

seal_u_motor

A hajtáslánc nyolc elemét (vezérlőegység, akkumulátorfelügyelet, inverter, energiaelosztó, DC-DC vezérlő, fedélzeti töltő, hajtómotor, erőátvitel) egyesíti az autó orrában található hajtóegység, az akkumulátor hőstabilitására 88 százalékos hatásfokú kialakításban hőszivattyú felügyel. Futóműve inkább kényelmes, mint sportos, elöl MacPherson, hátul multi-link felépítésű.

seal_u_hatotav

A fejlett vezetőtámogató rendszerek listája hosszú. A biztonsági rendszerek négy radar és egy kamera jelei alapján dolgoznak. Egyebek mellett a ráfutásos ütközésre figyelmeztető elektronika, az automatikus vészfék, az adaptív tempomat, a hátsó ütközésfigyelő, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, a sávváltást segítő rendszer, az intelligens táblafelismerő és a holttérfigyelő rendszer is az alapfelszerelés része. A Design szinten alapáras a head-up kijelző. A vezetősegédek agresszívan jeleznek, illetve avatkoznak be a vezetésbe (többségüket szerencsére ki lehet kapcsolni) – mint megtudtuk, a kínai vásárlók elvárása ez – de korántsem annyira erőszakosan, mint ahogy azt tették a szoftverfrissítés előtt kipróbált Seal szedánban.

seal_u_csomagtarto

A BYD hatéves (vagy 150 ezer kilométerig tartó) teljes körű gyártói garanciával kínálja a Seal U-t, a legalább 70 százalékos akkumulátorkapacitásra pedig 8 évet, vagy 200 ezer kilométert szavatol. A nyolcéves (150 ezer kilométerig) garancia a villanymotorra is érvényes.

Kép és szöveg: Biró Csongor/BYD