Benzines hibridek, dízel és villanyosok az első közös teszten

Év Magyar Autója 2024

Év Magyar Autója
Elrajtolt a zsűri szezon: az Év Magyar Autója verseny szakmai zsűrije – Csordás Gábor, Gulyás Péter, László Ferenc, Miklós-Illés Kálmán és Biró Csongor – próbálta ki a 2024-es idénybe nevezett autók közül a DS3 E-Tense és MG4 villanyautókat, a Hyundai Kona hibridet, a Volkswagen Touareget és a Nissan X-Trailt.

kozoskep

A közös zsűri teszteken szándékosan nem közvetlenül hasonlítjuk össze az autókat, de ha épp úgy alakul, létrejöhetnek azonos kategóriában induló párharcok. Legutóbb a kínai MG4 és a francia DS3 E-Tense érkezett ugyanabból a kategóriából, mindketten az Év Zöldautója 2024 díjért indultak a zöld városi autók mezőnyében. Ha diplomatikusan fogalmaznék, azt mondanám, egyik jobb, mint a másik, de mit szólna ehhez a szintén versenyben lévő, frissített ID.3? Összehasonlítás helyett jöjjön az autók bemutatása.

kodben

kodben2

DS 3 E-Tense: bájos villanyos

A tavaly frissített villanyautó sportosabb megjelenést és gazdagabb kényelmi és műszaki tartalmat kapott. Új LED-es fényszórókat készítettek, tesztautónkat az opciósan kapható mátrix LED-es fényszórókkal szerelték. Megújult a kormány, jobban tartanak az első ülések, akár deréktáji masszázsfunkcióval is kényeztetnek – az utasfülke ezzel együtt szűkösnek érződik.

ds1

A központi érintőképernyő 10,3 hüvelyk képátlójúra nőtt, a kijelzőn testre szabható a megjelenített tartalom. Tovább fejlesztették a vezetőtámogató rendszereket, amelyek nagyobb sebességtartományban és hatótávolsággal működnek. Teljesen új a hajtás, az e-motor 154 lóerő teljesítményű – magabiztosan tartotta a lépést a többiekkel -, a 400 voltos akkumulátor 50 helyett 54 kWh bruttó, 50,8 kWh nettó kapacitású. A fedélzeti töltő 11 kW teljesítményű váltakozó áramú és 100 kW teljesítményű egyenáramú villámtöltés fogadására teszi képessé a DS 3 E-Tense változatát, amelynek a gyártó által megadott hatótávolsága 402 kilométer – a hegyi szakaszokkal is tűzdelt teszt során ez a távolság vállalhatónak tűnt. Az elegáns villanyautó 18 hüvelykes felniken suhan, amelyekre keskeny abroncsokat szerelnek a gördülési ellenállás csökkentése érdekében.

ds_fogyasztas

MG4: nem bír magával

A kompakt, 4,29 méter hosszú villanyautó főleg az árával jelent vonzó alternatívát a vásárlók körében, de akár 450 kilométeres hatótávjával és 363 literes csomagtartójával sem okoz csalódást. A belépőmodell 170 lóerős és 51 kilowattórás az akkumulátora, míg a jobban felszerelt változatok legnagyobb teljesítménye 204 lóerő, az akkukapacitásuk pedig 64 kilowattóra. A közön tesztek utóbbi tartott velünk és örültünk neki, mert a sorozatból ezzel volt a legizgalmasabb egymásba fűzni a pilisi szerpentineket. Kentük-vágtuk az MG-t, cserébe csikorgó gumikat és hevesen táncoló feneket kaptunk, nehezen tudja megzabolázni az elektronika a kocsiban szunnyadó erőt.

mg1

A tesztre alacsony fogyasztással érkeztem az autóval (12,5 kWh/100 kilométer), a dobogókői túra után ez felment 16 kilowattóra/100 kilométerre, de a hatótáv kitartott: 350 kilométeres tartalékkal (70 százalék) érkeztem és 120 kilométer után 90 kilométerrel (20 százalék) adtam le a kocsit.

szinesben

Nissan X-Trail: tudja, hová tartozik

A japán márka legnagyobb modellje teljesen megújult tavaly, ám megőrizte jellegzetes terepjárós jegyeit. A családosok számára jó hír, hogy az X-Trail hétüléses kivitelben is elérhető, ha pedig a harmadik üléssort a padlóba süllyesztjük, 585 literes csomagtartóba pakolhatunk. 1,5 literes turbós benzinmotorral, vagy e-Power elektromos hajtással érhető el, amelyben az 1,5 literes szívó benzinmotor csak áramot fejleszt. Elsőkerék-hajtásosként 204, összkerékkel 213 lóerős.

nissan1

Nálunk az utóbbi járt. Erő van benne, de nem tudjuk maradéktalanul kihasználni, határozott előzáskor érződik a jármű tömege és nem túl aerodinamikus felépítése.  A hegyi szakaszon felugrott 8,5 liter/100 kilométer fölé a fogyasztása, de ha nem sietünk vele, akkor sem lehet 7,5 liter alá levinni az étvágyát. Hiába, nem kicsi kocsi. Kifejezetten kényelmes ugyanakkor, jó benne lenni, markáns, autentikus és jellegzetesen nissanos szabadidő-autó.

nissan_vezetes

Volkswagen Touareg: fent hordja az orrát

Bár a frissített Touaregre még várni kell, a Porsche Hungariától elkértük a kifutó modellt, amely korábban finom futóművével és prémium tulajdonságaival vetette észre magát. Ezúttal sem csalódtunk, a V6-os dízellel szerelt tesztautó igazi finomság, amely méltán hordozhatja fenn az orrát, a mezőnyből kitűnt arisztokratikus jellegével és főleg méreteivel (csomagtartója mindent benyel). Érdemes felidézni, hogy milyen újdonságokkal szolgál a 2023/2024-es modellévre felújított Touareg. Áttervezték a luxus-SUV elejét és hátulját, a továbbfejlesztett futómű pedig a kényelem és a teljesítmény együttesét adja. Új fejlesztésű a HD-mátrixfényszóró, amelyben extrém erős fénypontok összesen 38 400 mikro fénydiódával világítanak.

vw1

Az új Touareg a Volkswagen első modellje Európában, amely már megvilágított márkaemblémát hordoz hátulján. A Volkswagen a minden változatában összkerékhajtású Touareg futóművét is továbbfejlesztette. Egyebek mellett olyan tetőterhelés-érzékelő is rendelkezésre áll, amely a futómű szabályzóelektronikájával hálózatba kapcsolva terheletlen tető mellett a fokozott agilitás előnyével szolgál. Amint azonban tetőcsomagtartó-dobozt szerelnek fel, az érzékelő felismeri, majd továbbítja az információt a vezetéstámogató rendszereknek, például az ESP-nek.

vw2

Hyundai Kona: a meglepetés ereje

A merész formanyelvű Hyundai Kona a 2022-ben bemutatott Hyundai Seven tanulmányautóval mutat rokonságot, jellegzetes első és hátsó LED-csíkok, a Tucsonra jellemző szögletes kerékjáratok és kupésan lejtő tetővonal különböztetik meg az elődtől. Minden tekintetben nagyobb annál, hossza 15 centit bővült, immár 4355 milliméter. A full hibrid változat 141 lóerős, az elektromos verzió 204 lovas. Utóbbi akár 460 kilométert is meg tud tenni egy töltéssel.

kona1

Az elektromosra még várnunk kell decemberig, a hibrid ugyanakkor itt van és nagyon tetszik. A robotzsarus orr főleg visszapillantó tükörből nézve látványos, de a fara is olyan, mintha a Csillagok háborújának egyik szereplője lenne. Amilyen extravagáns a külseje, olyan puritán a belseje, felszereltsége azonban igen gazdag és az ergonómiára sem lehet panasz. Vezetni jó, becslésem szerint a mostani mezőnyben ez a modell volt a legtakarékosabb, a tesztet nálam 5,7 literes átlagfogyasztással zárta (100 kilométerenként).

kona_vezetes

B. Cs.

munkaban_feri melyiketvigyem nagyok kemeny_mag nissan2 esztergom sorakozo