Teszt: nem keresem többé a világ legjobb autóját. Megtaláltam

BMW M3 Touring
A repetának mindig jobb íze van. A BMW M3 Touring harmadszor lesz a legfinomabb. Addig is, íme, a tapasztalataim a második találkozásról. 1200 kilométer a száguldó kombiban. Felejthetetlen. Megfizethetetlen. Kihagyhatatlan. Hálás vagyok érte.

Amint a feleségem elaludt, kimentem a még forró kocsihoz, hogy megsimogassam, szagolgassam, tapogassam, felidézzem az aznap közösen megélt perceket és kanyarokat. Mi ez, ha nem szerelem? Talán ez vakított el és mondatja ki velem, hogy megtaláltam a világ legjobb autóját. És ez már nem ha, és, vagy, egyik, vagy többesszám, ez már számomra tény. A legjobb autó a világon a BMW M3 Touring. Kész, vége, kimondtam, leírtam, innentől abbahagyhatom, amit csináltam, megtaláltam a grált, ittam az örök ifjúság forrásából, találkoztam a végzetemmel.

m3_00

Azon kivételezettek közé tartozom, akik a második körüket teszik meg a kombi M3-assal. Ráadásul két különböző autóban tölthettem el egy-egy hetet. Kiváltság. Jó nekem. A Magyar Év Autója 2023 díjas BMW M3 Touringról nemrég írtam tesztet, most azt idézem fel és egészítem ki az új tapasztalatokkal. Van bőven, több mint 1200 kilométeren át volt a játszótársam.

m3_0

Hogy néz ki?

Arcpirítóan szép ebben a lila színben. Bár a teszthét idején sok eső esett, nagy viharok voltak és igen koszos lett az autó, számtalanszor kellett pironkodva, szemlesütve fogadnom autós társaim gratulációját. Szép az autó, nagyon szép, gyönyörű a kocsi – mondták, pedig sokszor alig látszott ki a sárból. Persze, messziről ordít róla (ordít is épp eléggé), hogy M-es BMW, de csak a profik ismerik fel benne a világújdonságot, a kombi forma és hasznosság a hármas sorozat egyik legnagyobb ösztönzője, így nem csoda, ha családapák (egy anyuka, miután megmutattam kisfiának az autót és beindítottam, arról győzködött, hogy szabályosan felállt a szőr a karján – nem számítottam ilyen intim közeledéstől egy villanyóra-leolvasótól) borulnak térdre láttán. Harmonikus a formavilága, de mégis, minden atletikus porcikája tükrözi sportoló mivoltát, pont, ahogy egy vízilabdázóról vagy egy kajakosról látni messziről, hogy nem izzadtságszagú konditeremben szerezte deltás izomzatát. És a feneke! Az isteni feneke! Leültem mögé, még éreztem az égett benzin kipárolgását, hallgattam a lehűlő vas csattogását – hipnotizál ez a négy cső – a fara a kedvenc részletem, egyszerűen tökéletes.

m3_hatso

A BMW M3 Touring a B oszlopig azonos a szedánnal, onnan azonban igazi kombi, kilenc centivel hosszabb is a négyajtósnál. 4794 milliméterre nyúlik, szélessége 1903 milliméter, magassága 1436 milliméter, tengelyek közti távolsága 2857 milliméter, fordulóköre 12,2 méter. Az ajtók hangosan csapódnak, a szélesítések miatt lehet, de minden csukás fájdalmas – folyton elnézést kértem a kocsitól.

m3_6

Az utastér felszereltsége gazdag, a látványt meghatározza a vezető felé forduló, egyetlen üvegfelület mögé épített, teljes egészében digitális műszerfal: egy 12,3 hüvelyk képátlójú műszeregység és egy 14,9 hüvelyk képernyő-átmérőjű központi kijelző párosa. A kormánykerék mögötti műszeregység új kijelző-grafikákkal, M-specifikus stílusban jeleníti meg a vezetéshez kapcsolódó összes releváns információt, miközben a központi kijelző főoldalán M-specifikus ikonok szolgáltatnak információt az autó aktuális beállításairól és a gumiabroncsok állapotáról.

m3_belso

Alapáras a memóriafunkcióval és ülésfűtéssel ellátott, elektromosan állítható BMW M sportülés szett (benne világító M3 felirattal), valamint a merino bőrkárpitozás. A BMW M3 Touring 40:20:40 arányban osztott hátsó üléssorában három teljes értékű ülés sorakozik. A hátsó üléssor háttámlája egyben és külön-külön, részekre osztva is lehajtható, amellyel a csomagtér alapesetben 500 literes térfogata akár 1510 literesre is bővíthető. Amit meg lehet pakolni, azt a feleségem meg is pakolja, de a kombi nem fogott ki rajta, minden cuccunk belefért az ötnapos bükki kirándulásra. Alapfelszereltség az automata csomagtérajtó-működtetés és a külön nyitható hátsó szélvédő.

m3_csoomag

Az M-specifikus járművezérlővel testre szabható a jármű sportos DNS-e, a setup parancs közvetlen hozzáférést kínál a motor, a futómű, a kormánymű, a fékrendszer és az M xDrive intelligens összkerékhajtás beállításaihoz. A kormánykeréken található M1 és M2 memóriagombokkal két teljes, korábban elmentett járműbeállítás érhető el és aktiválható egyetlen gombnyomással – nálam az M1 jelentette a minden a legdurvább állásba kapcsolva – de marad az összkerékhajtás és az ESP, az M2 pedig az igazán sportos, hátsókerekes, minden kikapcsolva állapot – na, ehhez csak néha nyúltam, de gyorsan ki is kapcsoltam – öreg vagyok én már hozzá! Analizálja a driftkészségét annak a komputer, akinek két anyja van!

m3_drift

Hogy megy?

A soros hathengeres, háromliteres benzinmotor maximális teljesítménye 375 kW / 510 lóerő, csúcs forgatónyomatéka pedig 650 Nm. Az elektronikusan vezérelt szelepekkel dolgozó, M-specifikus kipufogórendszer mindehhez érzelmekben gazdag, mély orgánumot társít. Fantasztikus a hangja, röfög, visszaváltáskor durrog, néha még csattog is. Nem lehet úgy végig menni egy utcán, hogy ne figyeljenek oda ránk.

m3_vege

Így szól a BMW M3 Touring. Hangerőt fel!

A motorhoz egy drivelogic-kal dolgozó, nyolcfokozatú M Steptronic automatikus váltó kapcsolódik, amely háromféle váltóprogramot kínál és a kormány mögötti váltófülekkel is vezérelhető. Az M xDrive intelligens összkerékhajtás – a hátsó tengelyen aktív M differenciálművel – minden vezetési szituációban gondoskodik arról, hogy a négy hajtott kerék mindegyikéhez az optimális tapadáshoz szükséges legpontosabb motorerő jusson, a BMW M3 Competition Touring így álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 3,6 másodperc alatt, 200 kilométer/órás tempóra pedig 12,9 másodperc alatt képes felgyorsulni. Végsebességét 250 kilométer/óránál elektronika korlátozza le, felárért akár 280 kilométer/órával is száguldozhatunk, ahol az megengedett. Kétszáz kilométer/óra feletti sebességgel alig mentem, de ott is nagyon stabil az autó, nem úszik fel, nem sodródik, csak arra kell figyelni, hogy ilyen tempónál már nagyon gyorsan megtörténhet a baj. Ezt üvöltözte, sikította (tényleg nem hallottam még ekkorát sikoltani – pedig csak egyet (:)) előztem a Mátrában) – ha véletlenül kicsit (:)) túltoltam – a feleségem is. De ha már lefőtt az agyam és vérbe borult a tekintetem, mondhatta, a száguldás istene felülbírált minden maradék józanságot. Szerencsére nem így volt, a sikítást és a pánikot nem tagadom, ami megtörtént az megtörtént, de mindvégig ura voltam a helyzetnek. Vagy inkább mondjam azt, hogy az M3 végig kontroll alatt tartott engem? A lényeg, hogy nagyon, de nagyon élveztem.

m3_muszerfal

Alap az összkerékhajtás, de ezt az aszfalthuszárok kedvükre változtathatják. A 4WD Sport összkerékhajtást aktiválva, a hátsókerékhajtás preferenciái szerint dolgozik az M xDrive, a kocsi még sportosabb arcát adja. A vezetési élmény fokozásaként a dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC) kikapcsolásával 2WD hátsókerékhajtás aktiválható. Ha aktiváljuk a hátsókerékhajtás üzemmódot, a tíz fokozatban állíthatjuk be a kipörgésgátló funkció beavatkozási határértékét.

m3_valto

Több mint 1200 kilométeren át hajszoltam az élményeket, nem igazán foglalkoztam azzal, hogy mennyit fogyaszt, csak gépiesen tankoltam bele a jóáras benzint. A végső számvetésnél a szemem sem rebbent, a 12,4 literes átlagfogyasztás 100 kilométerenként teljesen elfogadható, ha a feleségem nem ül mellettem 7-800 kilométeren keresztül, akkor a 15-18 liter sem lepett volna meg.

m3_fogyasztas

Milyen vezetni?

Ilyen jó futóművel autót még nem vezettem. Hihetetlenül stabil, útviszonyoktól függetlenül kényelmes, pontos és kimozdíthatatlan az ideális ívről. A sportos beállításban keményebb, de nem bántóan, élesebb kanyarokban (Mátra, Bükk) azt használtam, már csak a vadak elriasztásának érdekében is (jó hangosan, hadd hallják). Előzéskor is nyomtam a gáz mellett az M1-es kormánygombot, hisz olyan gyors a kocsi, hogy jóformán fel sem ocsúd az, akit megelőztem. Csak hang és fény vagyok. Jó, egyszer nem tudtam megelőzni egy hármas kombit, mert nem hittem el, hogy ennyivel mer menni azon a rossz burkolaton. Inkább hagytam, hogy legyen egy kellemes délutánja. Amúgy bántó, hogy az M3 Touring megjelenése az úton kihoz mindenkiből valami gonoszt, előzéskor rágyorsítanak, behúzódnak a felezővonalhoz, vonatoznak mögöttem stb. Igazi küzdelem az országút vele, veszélyes hullámokat kelt, nagy önuralom szükséges a kezeléséhez, ezért nem ajánlott fiataloknak ilyen erőt adni képzés és felkészítés nélkül.

m3_7

De térjünk vissza a futóműre: a kettős ágyazású lengőkarra támaszkodó első kerékfelfüggesztés és az ötkaros hátsó kerékfelfüggesztés egyaránt M-specifikus kinematikai hangolást kapott, könnyűszerkezetes kialakítással és rendkívüli merevséggel. Az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó, adaptív M futómű és a változó áttételű M Servotronic kormánymű a BMW M3 Touring alapfelszereltségének része. A kormányzás megfontolt, ésszerű, pontos és mindent elmond az útról, amit kell. A karosszéria viselkedése kifogástalan, nem ficánkol, merev és maga(bolond)biztos.

m3_8

Vezetése majdnem olyan parádés, mint az M3-asé. 85 kilóval nehezebb, mint a négyajtós. 25 kiló plusz merevítésre volt szükség hátul, hogy a karosszéria torziós merevsége megmaradjon. A több üveg és a fém tető (a szedán teteje karbon) miatt a tömegközéppontja is eltolódott. A Touring a hízást (19 mázsát nyom a mérlegen) jól álcázza, rendelkezik mindazzal a magabiztossággal, agresszivitással és tempóval, amit a BMW M3-asban megszoktunk. Ha beröffented, gyorsan elfelejted, hogy ez egy kombi, és belemerülsz a vezetésébe. Ráadásul a hangélmény még tökéletesebb a kombiban, mert a sofőrrel egy légtérben a nagy (általában üres) doboz alatt van a kipufogó. A kidörgők, a kályhacsövek az M hang funkció aktiválásával megtelnek élettel. A hangzás és a hangélmény elmesélhetetlen.

m3_9

Mennyibe kerül?

Alapára 34,4 millió forint, tesztautónk kapott pár extrát: lézervilágítást, parkolóasszisztenst, vezetősegédek tömkelegét, komfortbejutást, egyedi színt, harman/kardon hifit, M kompozit fékeket, hővédő üvegezést, aktív ülésszellőztetést, amivel az ára 39 millió forint környékére ugrott.

Kép és szöveg: Biró Csongor

m3_ulesek m3_motor m3_m1 m3_kozepkonzol m3_hatul m3_csomagtarto m3_12 m3_5 m3_3 m3_2 m3_1