Ford Grand Tourneo Connect teszt: Ha nagy a család, ez kell

Ford Tourneo Connect
A Ford és a Volkswagen együttműködésének gyümölcse a Tourneo Connect, amely teljes egészében egy Caddy Ford logókkal. Ahogy a VW, úgy a Ford is kiváló utazóautó nagy családoknak, szabadidő-sportokat kedvelőknek és kisvállalkozóknak.

Az utolsó csavarig újjáépítette a népszerű Caddy családi változatát a Volkswagen, a Ford pedig fogta a kész kocsit, lecserélte a frontját, a kormányát és rátette a picit drágább árcédulát. A Ford Tourneo Connect a korábbi verziónál praktikusabb lett, ráadásul takarékos és felkészült az új, digitális világra. Hétszemélyes, hosszú (Grand) változatban teszteltük 1,5 literes benzinmotorral és kézi sebességváltóval.

connect0

Hogy néz ki?

A Ford Tourneo Connect a Volkswagen moduláris keresztirányú (MQB) platformjára épült, ami jelentős mozgásteret adott a tervezőknek. A nyújtott változat tengelytávja 2970 milliméter, a hétüléses Grand Tourneo Connect hossza 4,868 méter (35,3 centivel hosszabb a rövid verziónál; szélessége 1,855 méter, magassága 1,836 méter, szabad hasmagassága 143 milliméter), ami pont elég arra, hogy hét ülés mögött még rendes csomagtartó (650 liter) maradjon. Ha kivesszük a hatodik és a hetedik ülést, akkor igazi teherautót kapunk (1720 liter a csomagtér ilyenkor), amibe minden befér. Ha költözéshez kell egy hasznos eszköz, kivehetjük az összes hátsó ülést és 3,1 köbméteres raktérben (raktér magassága 1211 milliméter, szélessége 1185 milliméter) garázdálkodhatunk, így kisáruszállítóként számíthatunk a Connectre. Az első ülésektől mérve, mindkét üléssort kiszerelve 2113 milliméter a hosszabb verzió hasznos belső mérete. A vízszintesig dönthető első üléstámlával akár 3 méteres tárgyak is szállíthatók. A maximális raktérkapacitás tengelytávtól függően 2,6, illetve 3,1 köbméter.

csomagter

Az oldalsó tolóajtó 797 milliméter hosszú, könnyű ki- és beszállni a középső üléssorba. A hátsó ajtó hatalmas, nőknek és alacsony növésűeknek nem kedvez a tömege sem, de legalább megvéd az esőtől, ha alá állunk.

connect5

Beülve Volkswagen környezet fogad minket, utasterét digitális műszerfal uralja, feláras érintőképernyőn vezérelhetjük az interaktív felületeket, a szórakoztató és információs rendszer 6,5-10,25 hüvelykes képátlójú. Tesztautónkban utóbbi tájékoztatott, a VW modellekben megszokott nehéz kezelhetőséggel, láthatatlan csúszkákkal és érthetetlen klímavezérléssel.

cockpit

Hiányoznak például a gyorsbillentyűk az ülésfűtéshez, amelyet a képernyőn keresztül lehet működtetni. Legalább a multimédia jobban működik a kezdeti VW-problémák után. A CarPlay vezeték nélkül is működik. Az ikonok elég nagyok. Kihúzható combtámasz van a hosszú lábaknak, ez fontos, az AGR minősítésű ülések kényelmesek.

ulesek1

A Ford Tourneo Connect összesen 19 vezetéstámogató rendszerrel szerelhető fel, van utánfutó asszisztens, amely tolatáskor tesz igen nagy szolgálatot a manőverezésben. Az ügyfelek keresztirányú forgalom figyelővel, illetve oldalvédelmi asszisztenssel is választhatják a kocsit. A sávtartó segéd nagyon agresszív, érdemes kikapcsolni, ha szeretünk nyugodtan, bökdösés nélkül autózni. Ha nem kapcsoljuk ki, idegesítően rángatja a kormányt.

Extra nagy, 1,4 négyzetméteres panoráma üvegtetővel igazán világos az utastér, a magasabb felszereltségi szinteknél alap a LED-es első fényszóró, valamint a LED-es hátsó lámpa, a kulcs nélküli indítás, valamint a digitális műszerfal.

connect7

Bár az utastér hangulata komor (a külső fényezés ugyanakkor rettentő vidám, ez a láva vörös különösen jól áll neki), az újszerűen berendezett miliő tetszetős és igen praktikus, az összeszerelés minőségére nem lehet panasz: németes. Nem egyszerűen baltával faragott műszerfalat kapunk, hanem stílusosan szabdalt, hasznos tárolókkal, üregekkel és a szemnek is szép formákkal tagolt vezetőfülkét. Persze, ettől a Connect még teherautó, hatalmas ajtajai nehezek és a motor lomhaságát csak a kedvező fogyasztás tudja ellensúlyozni. Kellemetlen ugyanakkor, hogy a hátsó két sorban ülők nem tudják leengedni az ablakot (csak oldalra nyíló ablakok vannak 16 510 forint felárért), nagy melegben, nyáron szenvedés lehet nagy családdal a kirándulás. Nem próbáltam ki, de el tudom képzelni.

ulesek2

A leghátsó ülések kényelmesek, de felnőttnek ott utazni mégsem leányálom. Eleve hátra bemászni sem könnyű. Isofix csatlakozó van a leghátsó sorban is. Pakolóhely, palacktartó szintén van ott, ahogy elöl és a tolóajtókban is elférnek az öblösebb palackok, de a könyöktámasz alatti rekesz és a kesztyűtartó is befogadó. A második sorban pedig az üléstámlákból asztalkákat lehet kihajtani. A hátsó üléseket megemelték, így hátul is élvezhetik a kilátást, ha már csak oda jutott hely.

csomagter2

Hogy megy?

A vezethetőség személyautós, a 114 lóerős ezerötös nem csábít száguldozásra. A motor 220 newtonméteres maximális nyomatékát 1750 és 3000 percenként fordulaton kapjuk, a hatsebességes kézi váltóval 12,4 másodperc kell a száz kilométer/órás tempó eléréséhez, a Ford egyterűjének végsebessége 181 kilométer/óra.

fogyasztas

Fogyasztása meglepően baráti, az üresen 16,5 mázsás Ford Grand Tourneo Connect a több mint 600 kilométeres teszt során 5,9 litert fogyasztott átlagban 100 kilométerenként. A kedvező fogyasztás egyik titka, hogy egyenletes gázpedál állásnál, alacsony motorterhelésnél a második és harmadik hengert kikapcsolva spórol a rendszer. Erről a műszerfalon jelzés árulkodik. A funkció a gázpedál legkisebb érintésére kikapcsol, így ha hirtelen a lovak közé kell csapni, nem érhet meglepetés, a megfelelő tempós visszaváltás után a kocsi magabiztosan gyorsul.

connect4

Milyen vezetni?

Futóműve nem teherautós, ennek megfelelően az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros (hosszlengőkarokkal és Panhard-rúddal vezetett merev hátsó tengellyel) felfüggesztés elfogadható menetkényelmet ad, mondhatni komfortos, ám úthibákon csúnyán elpattog a feneke, a hátsó kerék kátyúkban durván felüt. Kanyarban stabil, de nem érdemes kihívni magunk ellen a sorsot, a Connect nem száguldásra és szerpentinversenyre való. A mereven dolgozó váltóval nem békéltem meg, a fokozatok ráadásul nagyon rövidek, így sokat kell kapcsolgatni, ha haladni is akarunk. Kormányzása könnyű és steril, visszajelzést nem sokat kapunk az útról. Azért szorult belé valamicske élet, könnyen lehet vele manőverezni szűk városi környezetben, ezt a tolatókamera, a radarok, és a méretes tükrök segítik.

connect2

A lágy felfüggesztés velejárója, hogy pattog rossz úton a kocsi, különösen, ha egyedül, teher nélkül utazunk. Nagyobb sebességnél azonban szépen kisimul, ahogy a táj.

Mennyibe kerül?

A lengyelországi poznańi üzemben a VW Caddy-vel egy gyártósoron készülő hosszú tengelytávú Ford Tourneo Connect (114 lovas benzinmotorral) legolcsóbban 13,34 millió forintért lehet a miénk, a tesztelt hétszemélyes felextrázott változatért 15,8 millió forintot kérnek el.

Kép és szöveg: Biró Csongor

connect3 connect1 2henger