Soros? Igen! És milyen jól megy…

Nissan X-Trail
A Qashqai nagyobbik testvére már itthon is rendelhető új, benzinmotoros generátorral kiegészített elektromos hajtással. Kipróbáltuk a Magyar Év Autója 2023 díjra jelölt Nissan X-Trail szabadidő-autót.

Hogy néz ki?
A japán kompakt SUV negyedik generációja – amely 2020 nyara óta Amerikában Rogue típusnéven kapható – a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség CMF-C platformjára épül. Hossza 4680 milliméter, szélessége 1840 milliméter, magassága 1725 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2705 milliméter, szabad hasmagassága 180 milliméter. Megkapta a kisebb tesókkal bevezette új márkaarcot, azaz a fényszórók két fénycsíkkal világítanak. Az X-Trail a korábbinál szögletesebb, a hátsó lámpaegységek széles válldudorokba torkollnak.

xtrail8

Az alul levágott, jó fogású multifunkciós kormánykeréken található kék gomb aktiválja a fejlett vezetősegéd-rendszert, amely lehetővé teszi, hogy az X-Trail autópályán kialakult dugókban automatikusan fékezzen és gyorsítson. A sebességtartó automatika aktiválásakor a rendszer a navigációs rendszer adatait is felhasználva fékez például kanyar vagy körforgalom előtt. A műszerfal teljesen digitális, mindkét kijelző 12,3 hüvelyk képátlójú, a hang- és klímavezérléshez továbbra is külön forgatógombok járnak, így nem csak érintésvezérlő panelek vannak. A vezetési programok (normál, sport, takarékos, havas, offroad) forgókapcsolóval aktiválhatók. A Tekna+ felszereltségű tesztautó utastere prémium hatású, csendes, komfortos, ergonomikus és nagyon tetszetős.

xtrail_belso

A gyermekülés elhelyezésének, illetve a beszállás megkönnyítése érdekében az X-Trail hátsó oldalajtói 85 fokban nyithatók. Felárért (felszereltségtől függően 350-500 ezer forint) harmadik üléssor, azaz hétszemélyes változat is rendelhető. A harmadik sorba való bejutáshoz a külső ülés egy mozdulattal előrehajtható (az üléssor 22 centiméteres síkban mozgatható). Ötülésesként az X-Trail 575 literes csomagtartó-kapacitást kínál, 20 literrel többet elődjénél (maximálisan kihasználható térfogata ledöntött, 40:20:60 arányban osztott hátsó ülésekkel 1396 liter). A csomagtartó függőleges rekeszekkel jól variálható.

xtrail_csomagter

Hogy megy?
Összkerekes tesztautónkban az 1,5 literes, 115 kW teljesítményű, háromhengeres, turbófeltöltésű benzinmotor kizárólag egy generátort hajt, amely a hajtásért felelős villanymotorokat (elöl 150 kW/300 Nm, hátul 100 kW/195 Nm) látja el árammal, a nettó 1,73 kWh kapacitású, 413 voltos lítiumion-akkumulátor segítségével. Mindkét tengelyt villanymotor hajtja, ezek összesen 157 kW/213 lóerő rendszerteljesítményt adnak (maximális rendszernyomatéka 525 Nm). A 4×4-esben nemcsak az első és a hátsó, hanem oldalanként is megosztható a nyomaték, a Nissan X-Trail akkor is gond nélkül kievickél a sáros nyomvályúból, ha csak a másik oldalon tapadnak rendesen a kerekek. A 4×4-es kapcsolás gyors és észrevétlen, ahogyan a benzinmotor beindulása is. Az üresen 19 mázsás Nissan X-Trail álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7 másodperc alatt gyorsul fel, 1800 kilót vontathat. Maximális sebessége 180 kilométer/óra.

xtrail_fogyasztas

A háromhengeres (az Infiniti négyhengeres, kétliteres benzinmotorjának csonkított változata), változó kompressziójú (képes a lökethossz, így a lökettérfogat és a sűrítési viszony megváltoztatására; ez nagy teljesítményigény esetén 8,0:1-re csökken, részterhelésnél 14,0:1-re nő) benzinmotor 158 lóerős (250 Nm a legnagyobb forgatónyomatéka) csak generátorként működik, a hajtással nincs mechanikus kapcsolatban, így gyakrabban üzemelhet fogyasztásoptimalizált működési tartományban. A gyártó szerint a soros hibrid összkerékhajtással 6,3-6,6 litert fogyaszt a WLTP norma szerint, azaz elméletben. Nálam 8 liter/100 kilométerre jött ki vegyes, téli használatban (700 kilométeren át hajtva, autópályán, országúton és városban egyaránt).

xtrail11

Van kapcsolható villanymód is (75 kilométer/órás sebességig), ami inkább jelképes, de kényszerítve, sík úton fűtés/klíma nélkül haladva 3,3 kilométert is megtettem egyhuzamban zéró helyi kibocsátással. Lehet választani nagyobb visszatöltéssel járó B módot is, a váltókart egyet hátrahúzva felvillannak a féklámpák, 0,2 g-vel lassul az autó. Teljes megállásra azonban nem képes.

xtrail_valto

Alapvetően igen csendes az autó, még az autópályán is csak halkan mormog, ám ha nagy gázzal előzünk, vagy emelkedőn kaptatunk, az elektronika fokozatosan növeli a motor fordulatszámát. Ez a fokozatmentes sebességváltókból ismert, a legtöbb fül számára idegesítően hangzó hallásélményt eredményez (kuplung és sebességváltó nincs a hajtásláncban). Ilyenkor jön jól a Bose hangzórendszer és Tom Araya üvöltése.

xtrail_hatso

Milyen vezetni?
Elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, érzetre igen lágy futóműve kifinomult, kényelmes haladást tesz lehetővé. A hangsúly a komforton van, sportos használatban nem érzi jól magát. A nyugodt autózást meghálálja, 20 hüvelykes kerekeken is szépen kirugózza az úthibákat, még a kátyúkkal is elbánik, ám a Pécs környéki hullámbordás lejtőkön ugrál benne minden, legyen ember, állat vagy csomag. A Keleti-Mecsek szerpentinjein a lágy felfüggesztés miatt erősen megdől a kanyarokban, a lassan reagáló kormányzás pedig nem segít az izgalom fokozásában.

xtrail6

Mennyibe kerül?
163 lóerős lágy hibrid változatban is elérhető (1,5 literes motor) a Nissan X-Trail, annak indulóára 13,799 millió forint, e-Power soros hibriddel 15,899 millió forintot kérnek érte, e-4orce összkerékhajtással 17,799 millió forintot, csúcsfelszereltségű tesztautónk 21,2 millió forintba került.

Kép és szöveg: Biró Csongor

xtrail_130 xtrail5 xtrail3 xtrail2