A Qashqai nagyobbik testvére már itthon is rendelhető új, benzinmotoros generátorral kiegészített elektromos hajtással. Kipróbáltuk a Magyar Év Autója 2023 díjra jelölt Nissan X-Trail szabadidő-autót.
Hogy néz ki?
A japán kompakt SUV negyedik generációja – amely 2020 nyara óta Amerikában Rogue típusnéven kapható – a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség CMF-C platformjára épül. Hossza 4680 milliméter, szélessége 1840 milliméter, magassága 1725 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2705 milliméter, szabad hasmagassága 180 milliméter. Megkapta a kisebb tesókkal bevezette új márkaarcot, azaz a fényszórók két fénycsíkkal világítanak. Az X-Trail a korábbinál szögletesebb, a hátsó lámpaegységek széles válldudorokba torkollnak.
Az alul levágott, jó fogású multifunkciós kormánykeréken található kék gomb aktiválja a fejlett vezetősegéd-rendszert, amely lehetővé teszi, hogy az X-Trail autópályán kialakult dugókban automatikusan fékezzen és gyorsítson. A sebességtartó automatika aktiválásakor a rendszer a navigációs rendszer adatait is felhasználva fékez például kanyar vagy körforgalom előtt. A műszerfal teljesen digitális, mindkét kijelző 12,3 hüvelyk képátlójú, a hang- és klímavezérléshez továbbra is külön forgatógombok járnak, így nem csak érintésvezérlő panelek vannak. A vezetési programok (normál, sport, takarékos, havas, offroad) forgókapcsolóval aktiválhatók. A Tekna+ felszereltségű tesztautó utastere prémium hatású, csendes, komfortos, ergonomikus és nagyon tetszetős.
A gyermekülés elhelyezésének, illetve a beszállás megkönnyítése érdekében az X-Trail hátsó oldalajtói 85 fokban nyithatók. Felárért (felszereltségtől függően 350-500 ezer forint) harmadik üléssor, azaz hétszemélyes változat is rendelhető. A harmadik sorba való bejutáshoz a külső ülés egy mozdulattal előrehajtható (az üléssor 22 centiméteres síkban mozgatható). Ötülésesként az X-Trail 575 literes csomagtartó-kapacitást kínál, 20 literrel többet elődjénél (maximálisan kihasználható térfogata ledöntött, 40:20:60 arányban osztott hátsó ülésekkel 1396 liter). A csomagtartó függőleges rekeszekkel jól variálható.
Hogy megy?
Összkerekes tesztautónkban az 1,5 literes, 115 kW teljesítményű, háromhengeres, turbófeltöltésű benzinmotor kizárólag egy generátort hajt, amely a hajtásért felelős villanymotorokat (elöl 150 kW/300 Nm, hátul 100 kW/195 Nm) látja el árammal, a nettó 1,73 kWh kapacitású, 413 voltos lítiumion-akkumulátor segítségével. Mindkét tengelyt villanymotor hajtja, ezek összesen 157 kW/213 lóerő rendszerteljesítményt adnak (maximális rendszernyomatéka 525 Nm). A 4×4-esben nemcsak az első és a hátsó, hanem oldalanként is megosztható a nyomaték, a Nissan X-Trail akkor is gond nélkül kievickél a sáros nyomvályúból, ha csak a másik oldalon tapadnak rendesen a kerekek. A 4×4-es kapcsolás gyors és észrevétlen, ahogyan a benzinmotor beindulása is. Az üresen 19 mázsás Nissan X-Trail álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7 másodperc alatt gyorsul fel, 1800 kilót vontathat. Maximális sebessége 180 kilométer/óra.
A háromhengeres (az Infiniti négyhengeres, kétliteres benzinmotorjának csonkított változata), változó kompressziójú (képes a lökethossz, így a lökettérfogat és a sűrítési viszony megváltoztatására; ez nagy teljesítményigény esetén 8,0:1-re csökken, részterhelésnél 14,0:1-re nő) benzinmotor 158 lóerős (250 Nm a legnagyobb forgatónyomatéka) csak generátorként működik, a hajtással nincs mechanikus kapcsolatban, így gyakrabban üzemelhet fogyasztásoptimalizált működési tartományban. A gyártó szerint a soros hibrid összkerékhajtással 6,3-6,6 litert fogyaszt a WLTP norma szerint, azaz elméletben. Nálam 8 liter/100 kilométerre jött ki vegyes, téli használatban (700 kilométeren át hajtva, autópályán, országúton és városban egyaránt).
Van kapcsolható villanymód is (75 kilométer/órás sebességig), ami inkább jelképes, de kényszerítve, sík úton fűtés/klíma nélkül haladva 3,3 kilométert is megtettem egyhuzamban zéró helyi kibocsátással. Lehet választani nagyobb visszatöltéssel járó B módot is, a váltókart egyet hátrahúzva felvillannak a féklámpák, 0,2 g-vel lassul az autó. Teljes megállásra azonban nem képes.
Alapvetően igen csendes az autó, még az autópályán is csak halkan mormog, ám ha nagy gázzal előzünk, vagy emelkedőn kaptatunk, az elektronika fokozatosan növeli a motor fordulatszámát. Ez a fokozatmentes sebességváltókból ismert, a legtöbb fül számára idegesítően hangzó hallásélményt eredményez (kuplung és sebességváltó nincs a hajtásláncban). Ilyenkor jön jól a Bose hangzórendszer és Tom Araya üvöltése.
Milyen vezetni?
Elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, érzetre igen lágy futóműve kifinomult, kényelmes haladást tesz lehetővé. A hangsúly a komforton van, sportos használatban nem érzi jól magát. A nyugodt autózást meghálálja, 20 hüvelykes kerekeken is szépen kirugózza az úthibákat, még a kátyúkkal is elbánik, ám a Pécs környéki hullámbordás lejtőkön ugrál benne minden, legyen ember, állat vagy csomag. A Keleti-Mecsek szerpentinjein a lágy felfüggesztés miatt erősen megdől a kanyarokban, a lassan reagáló kormányzás pedig nem segít az izgalom fokozásában.
Mennyibe kerül?
163 lóerős lágy hibrid változatban is elérhető (1,5 literes motor) a Nissan X-Trail, annak indulóára 13,799 millió forint, e-Power soros hibriddel 15,899 millió forintot kérnek érte, e-4orce összkerékhajtással 17,799 millió forintot, csúcsfelszereltségű tesztautónk 21,2 millió forintba került.
Kép és szöveg: Biró Csongor