Tisztábbak és erősebbek lesznek a dízelek

Fontos fejlesztést vezet be Európában forgalmazott dízelmotorjain a Toyota. A 2023-as modellévtől a márka összes sűrítéses gyújtású erőforrása kompatibilis lesz a teljes egészében megújuló forrásból származó HVO100 bioüzemanyaggal.
Miközben az autóipar egyre több szereplője zárkózik el mereven és határozottan a dízelmotoroktól, helyettük a villamosított hajtásláncokra összpontosítva erőforrásaikat, a Toyota továbbra is tartja magát ahhoz az irányelvéhez, hogy nincs egyetlen megoldás. Ennek értelmében minden felhasználási területen az ott leginkább ideális hajtástechnológiát igyekszik a végletekig optimalizálni, legyen szó hibridekről, hálózatról tölthető, részben vagy teljesen elektromos modellekről, üzemanyagcellás hajtásláncról, vagy belső égésű motorokról – beleértve a dízeleket is.

Takarékos üzemüknek és nagy forgatónyomatékuknak köszönhetően a dízelmotorok változatlanul létjogosultsággal bírnak az áruszállításban, illetve az olyan ipari vagy mezőgazdasági célú felhasználásban, ahol a nagy távolságok vagy a töltő infrastruktúra hiánya miatt az elektromos hajtás nem jelent életképes alternatívát. A Toyota ezért haszonjárműveiben nem csak a kínálatban hagyta a dízelüzemű hajtásláncokat, de folyamatosan fejleszti is azokat, hogy hosszú távon teljesíthessék a rájuk vonatkozó károsanyag-kibocsátási előírásokat.

Ehhez kapcsolódóan most az üzemanyagipar egyik legfontosabb újdonságát, a 100 százalékban újrahasznosított szerves anyagból készülő HVO100 biodízelt tették elérhetővé az európai specifikációjú Toyota Hilux és Toyota Land Cruiser ügyfeleinek számára.

A 2015 óta ismert HVO100 ma már széles körben elterjedt és kedvelt alternatív üzemanyag a nyugat- és észak-európai piacokon. Mivel megújuló élelmiszeripari hulladékból (növényi olajból, használt sütőolajból, vagy akár vágóhídi zsírhulladékból) szintetizálják, teljes mértékben ásványmentes üzemanyag, ezért nagyságrendekkel (a pontos összetételtől függően akár 90 százalékkal) kisebb a teljes életciklusára vetített szén-dioxid-kibocsátása, mint a kőolaj alapú gázolajnak. Ez utóbbiak és a HVO100 kémiai szerkezete jóformán azonos, ez a „jóformán” azonban azt jelenti, hogy az innovatív üzemanyag csak azokban a motorokban alkalmazható, amelyek gyártója jóváhagyta azt.

A Toyota európai fejlesztésű haszonjárművei, a Proace modellcsalád tagjai már eddig is rendelkeztek ezzel az engedéllyel. A Toyota azonban nem elégedett meg ennyivel, és két globális típusához is elvégezte a szükséges vizsgálatokat. A HVO100 teljesíti a parafinos gázolajra vonatkozó EN 15940 minőségi normát, ugyanakkor sűrűsége alacsonyabb, mint a hagyományos dízel üzemanyagé, ezért a Toyota mérnökei módosították a befecskendezőrendszer vezérlését. Az érintett dízelmotorok továbbra is üzemeltethetők hagyományos, ásványi gázolajjal, a HVO100 alkalmazás járulékos előnye – a jelentős szén-dioxid-csökkenés mellett – egy kis mértékű teljesítménynövekedés.

Az Európában forgalmazott Hilux és Land Cruiser típusokat 2023 első félévétől már ezzel a módosított motorral szerelik, megteremtve a lehetőséget az ügyfelek számára, hogy – az üzemanyag rendelkezésre állásától függően – a létező legtisztább üzemben használják járművüket.