Az új elektromos autók iránti erős keresletre építve a Ford számos kezdeményezést jelentett be az akkumulátor-gyártási kapacitás és a nyersanyagok beszerzése terén; ezek révén a vállalat elérheti, hogy 2023 végére évi 600 ezer elektromos járművet gyártson, illetve hogy ezt a mennyiséget 2026 végére több mint 2 millió darabra növelje.
A vállalat részletesen bemutatta globális járműportfólió-terveit, amelyek a Ford+ terv részeként támogatják ezeket a termelési célokat. A Ford arra számít, hogy az elektromos járművek piacának összesített éves növekedési rátája 2026-ig meghaladja majd a 90 százalékot, ami az eddig várt globális iparági növekedésnek több mint a kétszerese.
„A Ford új elektromos járműveinek kínálata hatalmas keresletet generált, most pedig úgy állítjuk be az ipari hátteret, hogy biztosítsuk a termelés gyors felfuttatását,” nyilatkozta Jim Farley, a Ford elnök-vezérigazgatója és a Ford Model e elnöke. „Model e csapatunk gyorsan, hatékonyan és kreatívan dolgozott, hogy rendelkezésre álljon az az akkumulátor-gyártási kapacitás és nyersanyagmennyiség, aminek révén vásárlóink millióinak kínálhatjuk a legmodernebb elektromos autókat.”
A Ford azt tervezi, hogy 2026-ig 50 milliárd dollárt fektet be az EV-gyártásba, célként tűzve ki 2026-ra a 10 százalékos összesített korrigált ebit ráta és a 8 százalékos ebit ráta elérését.
Miközben a Ford a fenntarthatóság és az emberi jogok iránti elkötelezettségét szem előtt tartva megújítja beszállítói láncát az elektromos járművek gyártásához, a vállalat továbbra is arra számít, hogy 2030-ra globális termelésének több mint a felét az elektromos autók teszik ki, és legkésőbb 2050-ig világszinten is eléri a karbonsemlegességet.
A Ford arra törekszik, hogy 2035-re már csak elektromos járműveket gyártson
Európában, a Ford kölni Niehl üzemében jelenleg is folynak az elektromos járművek 2023-ban induló gyártását előkészítő nagyszabású átalakítások. Ezek közé tartozik egy 2500 négyzetméteres csarnok építése, ahol öt emeleten folyik majd az előbevonatok újszerű és hatékony készítése.
Ezen felül a már meglévő üzemegységek is megújulnak; az itt bevezetett energiatakarékos megoldások több mint 2000 tonna CO₂- és több mint 2600 MWh elektromosáram-megtakarítást eredményeznek majd évente.
Az első elektromos hajtású személyautó 2023-ban gördül le a kölni szerelőszalagról, a második EV-modell gyártása pedig 2024 közepén kezdődik. Az új üzem éves termelési kapacitása várhatóan eléri majd a 200 ezret.
A Niehl üzem továbbfejlesztése fontos lépés a Ford tisztán elektromos európai jövőjének megteremtésében, és jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a vállalat 2035-re karbonsemlegessé tegye európai gyártási és logisztikai folyamatait, illetve beszállítói működését.
A Ford akkumulátor-celláinak kémiai elemei közt az eddigi nikkel-kobalt-mangán (NCM) mellett megjelenik a lítium-vas-foszfát (LFP) is. Ez még jelentősebb kapacitást kínál a nagy energiaigényű modellekhez, és biztosítja, hogy a vásárlók sok éven át minimális hatótávolság-csökkenéssel használhassák járműveiket. Mindemellett csökkenti a ritka ásványi anyagoktól, például a nikkeltől való függőséget, és a jelenlegi költségarányok mellett 10-15 százalékos anyagmegtakarítást jelent az NCM akkumulátorokhoz képest.
A vállalat megerősítette, hogy – a világ vezető akkumulátorgyártóival való együttműködés révén – rendelkezésére áll a szükséges éves akkumulátor-gyártási kapacitás 100 százaléka, azaz 60 gigawattóra (GWh), amivel biztosítható a fent említett 600 ezer elektromos jármű meghajtása.
A Ford bejelentette, hogy a Contemporary Amperex Technology (CATL) vállalat a jövő évtől komplett LFP akkumulátorokat szállít majd az Észak-Amerikában forgalmazott Mustang Mach-E modellekhez, 2024 elejétől pedig az F-150 Lightning típusokhoz is. A Ford új EV-architektúrájának rugalmas alakíthatósága lehetővé teszi a CATL prizma rendszerű akkumulátor-technológiájának hatékony alkalmazását, így a szükséges kapacitás gyorsan hozzáigazítható a piaci igényekhez.
A Ford továbbra is fenntartja hosszú távú együttműködését az LG Energy Solution (LGES) vállalattal és stratégiai kapcsolatát a hazánkban is termelő SK On céggel, biztosítva ezzel az akkumulátor-gyártási kapacitás terén 2023 végéig kijelölt céljait.
A Fordnak régóta beszállító LGES gyors ütemben kétszeresére növelte lengyelországi Wroclaw üzemének kapacitását, ahol a Mustang Mach-E és az E-Transit modellek NCM akkucellái készülnek.
Ezen felül az SK On új kapacitásokat épített ki, felkészülve arra, hogy 2023 végéig a Ford felpörgeti az F-150 Lightning és az E-Transit sorozatgyártását: az NCM cellák gyártását a korábban tervezett szintre növeli atlantai üzemében, és ezt új kapacitások megteremtésével egészíti ki Magyarországon.
Több mint 2 millió elektromos jármű 2026 végéig
A Ford nemcsak számít azokra a megállapodásokra, amelyek biztosítják a 600 ezer jármű legyártását, hanem ezek bővítését tervezi. A vállalat már jelenleg is rendelkezik annak az akkumulátor-gyártási kapacitásnak mintegy 70 százalékával, amelynek 2026 végéig világszerte több mint 2 millió elektromos autó legyártását kell megalapoznia.
A Ford és a világ legnagyobb akkumulátor-gyártója, a CATL egy külön szándéknyilatkozatot írtak alá arról, hogy megvizsgálják az együttműködés lehetőségeit a kínai, európai és észak-amerikai Ford-piacok akkumulátor-beszállítása tekintetében.
A Ford azt is bejelentette, hogy 2026-tal kezdődően 40 GWh LFP-gyártási kapacitást tervez létesíteni és felhasználni Észak-Amerikában.
Ezt a többletkapacitást három, Kentucky és Tennessee államokban működő akkumulátorgyár bővítésére fogják felhasználni; ezek az üzemek a Ford és az SK On múlt héten megalapított BlueOval SK vegyesvállalatának részét képezik. A Ford szándéknyilatkozatot írt alá az SK On és a Koç Holdings vállalatokkal arról, hogy vegyesvállalatot hoznak létre Törökországban az akkumulátor-gyártó kapacitás növelésére.
A vegyesvállalatok működését segíti majd, hogy a Ford az akkumulátorcellák nyersanyagát is közvetlenül szerzi be.