BMW iX teszt: szoba kétszázzal

Év Magyar Autója 2022

A Bakony és a Balaton-felvidék ragyogó őszben pompázó tájain fedeztük fel a BMW technológiai zászlóshajójának kifogyhatatlan értékeit. Hatalmas test, hatalmas élvezet – helyi károsanyag-kibocsátás nélkül.

BMW iX

Az Év Zöldautója 2022 díjra jelölt BMW iX egyelőre kétféle modellváltozatban érhető el, de az erősebb ismeretében félek, mit tud majd az M-es variáns. Mindkét jelenleg rendelhető kiadásban elektromos összkerékhajtás dolgozik, a BMW iX xDrive50 modell esetében 523 lóerő, a BMW iX xDrive40 modell esetében 326 lóerő maximális teljesítménnyel. A hajtáslánc hatékonyságát a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológia fokozza, amely a BMW ígérete szerint egyetlen feltöltéssel 630 (BMW iX xDrive50), illetve 425 (BMW iX xDrive40) kilométerre elegendő energiát képes eltárolni. A valóság ennél jóval szerényebb, az izmosabb modellből jó, ha a 400 kilométer kiautózható. Igaz, autópályán, klímával, masszírozós ülésekkel és 4D-s hangzással hajtottuk az autót – nem középiskolás fokon. A később csatlakozó BMW iX M60 modell 600 lóerő maximális teljesítményével ijesztget.

ix2

A tökéletesség harmóniája

A karosszériaváz alumínium keretét a tetőben, az oszlopokban és a hátsó merevítő elemekben szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) építkező karbon ketrec egészíti ki, az intelligens anyagkombináció így amellett, hogy minimalizálja a modell saját tömegét, a vázszerkezet merevségét is jelentős mértékben fokozza. A modell optimalizált légellenállási együtthatója (0,25) jól hangzik, de természetesen a nagy homlokfelület révén a fizika győz és nagyon magas lesz a fogyasztás – a tesztünk során akárhogy is próbálkoztunk alig tudtuk 29 kWh/100 kilométer alatt tartani a fogyasztást. A nagyfeszültségű akkumulátort mélyen a padlólemezbe süllyesztették a tervezők, az alacsony súlyponthoz pedig kiváló súlyelosztás társul, amely még fürgébb kezelhetőséget eredményez. Tökéletesen kiegyensúlyozott vezethetőségével a BMW iX még a járatlan utakon is stabilnak és kényelmesnek érződik, miközben sportos agilitást sugároz. Hozzá kell tennem, hogy úgy gyorsul, úgy megy kétszázzal, hogy ebből az utasok – beleértve a vezetőt – semmit, de semmit nem éreznek. Mint egy térugró űrhajó. Úgy is néz ki.

ix9

Hossza 4953 milliméter, szélessége 1967 milliméter, magassága 1696 milliméter, tengelytávolsága 3000 milliméter, csomagtartója 500 (bővítve 1750) literes, tömege üresen 26 mázsa. Ehhez képest elég meggyőzően lassul és áll is meg vészfékezéssel. Azt hittük, ez lehetetlen, ezért újra kipróbáltuk. És megállt. Nem csúszott, nem sodródott, hanem határozottan megállt.

ix8

A BMW iX futómű-technológiájában alapfelszereltségként kettős ágyazású lengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított első kerékfelfüggesztés, ötkaros hátsó kerékfelfüggesztés, rugóút-szinkronizált lengéscsillapítók és változó áttételű, elektronikus szervokormány dolgozik. A tesztelt modellekben az első és a hátsó tengely elektronikusan vezérelt lengéscsillapítói és légrugós kerékfelfüggesztései mellett az aktív hátsókerék-kormányzás és a sport fékrendszer is megtalálható. A 20 hüvelyk méretű, alapfelszereltségként kínált könnyűfém keréktárcsák alternatíváiként 21 és 22 hüvelyk méretű aerodinamikai keréktárcsák is rendelhetők. Utóbbiak zajcsökkentett gumiabroncsokkal is felszerelhetők, amelyek a belső felületükre felvitt habréteggel fokozzák az utazás akusztikai komfortját.

ix7

Mindig az úton

A BMW iX elektromos összkerékhajtása minden vezetési szituációban optimális mértékű forgatónyomatékot továbbít az első és a hátsó kerekekhez. A rendszer intelligens vezérlése teljes egészében változtatható erőelosztást tesz lehetővé, a színtiszta hátsókerék-meghajtástól kezdve, egészen a maximális tapadást garantáló, állandó összkerékhajtásig. A hajtásfüggő kipörgés-korlátozás, amelyet a mérnökök most először építettek be intelligens összkerékhajtásba, még tovább fokozza a modell tapadását és menetstabilitását. A motorvezérlő elektronikába integrált technológia precíz, villámgyors korrekciókkal akadályozza meg az egyes kerekek kipörgését, amelynek köszönhetően még kedvezőtlen időjárási körülmények közepette és egyenetlen útfelületeken is mindvégig stabil úttartást garantál. A BMW iX xDrive50 4,6 másodperc (ha tovább nyomjuk a menetpedált, 14 másodpercen belül már 200 kilométer/órát, sőt 202-őt mutat a kijelző), a BMW iX xDrive40 pedig 6,1 szekundum alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre.

ix1

A BMW iX lemezei mögött dolgozó, ötödik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia egyetlen házban egyesíti az elektromos motort, a vezérlőelektronikát és a váltót. A BMW iX erőforrásai szinkronmotor-alapelv szerint működnek, ahol a rotort nem állandó mágnesek hozzák mozgásba, hanem közvetlenül a villamosenergia. Ez teszi lehetővé a rendelkezésre álló összes forgatónyomaték azonnali leadását és extrém széles fordulatszám-tartományban történő fenntartását. A hajtáslánc csúcs forgatónyomatéka 630 Nm (BMW iX xDrive40), illetve 765 Nm (BMW iX xDrive50).

A nagyfeszültségű akkumulátor nettó energiasűrűsége mintegy 40 százalékkal nagyobb, mint a 2020-as BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktban használt nagyfeszültségű akkumulátoré. A tervezőmérnökök a BMW iX xDrive50 padlólemezébe egy 105,2 kWh nettó kapacitású (bruttó 111,5 kWh), míg a BMW iX xDrive40 padlólemezébe egy 71 kWh nettó kapacitású (bruttó 76,6 kWh) nagyfeszültségű akkumulátor építettek be. A BMW iX alapfelszereltségének része a hőpumpával dolgozó, integrált fűtő- és hűtőrendszer, amely nem csupán az utastér, de a nagyfeszültségű akkumulátor és a hajtáslánc optimális hőmérsékletéért is felel. Az előrelátó hőkezelő rendszer arra is képes, hogy a nagyfeszültségű akkumulátor működési hőmérsékletét a betervezett gyorstöltések előtt a gyors és hatékony járműtöltéshez leginkább optimális hőmérsékleten tartsa.

ix12

A BMW iX xDrive50 modell esetében akár 200 kW töltési kapacitású DC gyorstöltés (a füredi Ionity kúton 199 kilowattal is töltött a tesztautó), míg a BMW iX xDrive40 modell esetében akár 150 kW töltési kapacitású gyorstöltés is elérhető, amellyel a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintje 35 perc (BMW iX xDrive50), illetve 31 perc (BMW iX xDrive40) alatt 10 százalékról 80 százalékra tölthető. Mindkét hajtáslánc esetén azonos a váltóáramú töltés ereje, ami kétfázisú töltőn 7,4, háromfázisún 11 kilowatt.

ix13

Szalon az autóban

A BMW iDrive kijelző- és operációs rendszer új generációja a BMW iX modellben ünnepelte világpremierjét. Extrém nagy kijelzője 12,3 hüvelyk képátlójú digitális műszeregységet és egy 14,9 hüvelyk képátlójú központi kijelzőt foglal egyetlen üvegfelületbe, amelynek íveltsége a vezetőt helyezi a középpontba.

ix18

Öt kamera, öt radarszenzor és tizenkettő ultrahangszenzor dolgozik a BMW iX közvetlen környezetének leképezésén, ebből adódóan elég fejlett az intelligens, részben önvezetési rendszere. A frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer például balra kanyarodáskor időben érzékeli a szemből érkező autókat (azokban az országokban, ahol a forgalom az úttest jobb felén halad), jobbra kanyarodáskor pedig a kerékpárosokat és a gyalogosokat. Az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető kormányzó- és sávtartó asszisztens, valamint a stop & go funkcióval dolgozó aktív tempomat a korábbiaknál sokkal szélesebb tartományban működik. A kiszállás-figyelmeztető funkció megállás után figyelmezteti az autó utasait, ha az ajtók nyitási sugarába gyalogosok vagy kerékpárosok várhatók, valamint a lopásrögzítő berendezés egyaránt újdonságként mutatkozik be a BMW iX fedélzetén. A kamera az utasteret is veszi, így vicces családi szelfik készülhetnek utazás közben.

ix19

Ez tényleg luxus

A BMW iX egészét az utastér köré fejlesztették ki a mérnökök, a modell így a vezetőnek és utasainak is minőségi időtöltést, az otthon kényelmét garantálja. A luxus hangulatot bőséges helykínálat és integrált fejtámlákkal szerelt, újfejlesztésű ülések teremtik meg. A tisztán elektromos meghajtásnak köszönhetően kardánalagútra sincs szükség, a még szellősebb utastér így extra lábteret és tárolóhelyeket kínál. A középkonzolt egy prémium minőségű bútorként alkották meg a készítők. A korány hatszögletű, amely az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető szélvédőre vetített kijelző keret nélküli projektor-beépítésével a vezetés élményére való összpontosítást élteti. Az utastér személyre szabhatóságát három különböző kárpitstílus fokozza. A BMW iX automata légkondicionálója új, érintés-érzékeny vezérlőfelülettel és integrált nanoszálas levegőszűrő technológiával dolgozik, a vezető és az utasok fejedelmi kényelméről pedig utastér-szellőztetés, illetve felület-, ülés- és kormányfűtés gondoskodik. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető Bowers & Wilkins Diamond surround audiorendszer fejtámlákba rejtett hangsugárzókkal és az első ülésekbe épített mélynyomók 4D funkciójával kínál abszolút hangélményt. A basszus rezegteti az ülést, ami a több fokozatban – de csak a derekat dolgozó – masszázzsal együtt kivételes utazási élményt ad. Ha a hifit lekapcsoljuk, döbbenetes a csend, még autópályán száguldva is.

ix14

Zöld a gyártás

A BMW iX-ek a dingolfingi gyárban látnak napvilágot. A modell és a beépített akkumulátorcellák teljes termelési folyamatához szükséges energiát a létesítmények kizárólag megújuló erőforrásokból nyerik ki. A BMW Group a nagyfeszültségű akkumulátorokhoz szükséges kobaltot és lítiumot ellenőrzött ausztrál és marokkói forrásokból szerzi be, ahonnan az alapanyagokat közvetlenül akkumulátorcella-gyártó partnereihez szállítja. Az elektromos motorok szinkronmotor-alapelv szerinti működése lehetővé teszi az erőforrások ritkaföldfémektől mentes sorozatgyártását. Tömegtermelési folyamataiban ráadásul a vállalatcsoport kizárólag napenergia felhasználásával előállított alumíniumot használ. Az autó hatékony sorozatgyártásához mindezek mellett a másodlagos alumínium és az újrahasznosított műanyag nagyarányú alkalmazása is hozzájárul. A modell utasterében FSC-igazolt faanyagot, cserzett olajlevél-kivonattal finomított bőrt és más természetes anyagokat használnak. A padlóborításhoz és a szőnyegekhez használt nyersanyagok között újrahasznosított halászhálók is megtalálhatók.

Összeállította, képek: B. Cs.

ix17 ix16 ix15 ix9