VW Caddy Cargo teszt: a mindennapok dolgos hőse

Caddy Cargo
A megújult Caddy teherszállító Cargo változatban is kényelmes, biztonságos és takarékos autó. Méreteiből adódóan csak korlátozott szállítási feladatokra alkalmas.

Az utolsó csavarig újjáépítette a népszerű Caddy kishaszonjárművet és családi változatát a Volkswagen. Minden eddiginél praktikusabb lett a Caddy, ráadásul a környezetre is jobban vigyáz. A Volkswagen Caddy 1978 óta a mesteremberek és a nagycsaládosok egyik legjobb barátja, megjelenése óta több mint hárommillió talált gazdára. Az ötödik generáció immár a Volkswagen moduláris keresztirányú (MQB) platformjára épült, ami jelentős mozgásteret adott a tervezőknek. A 2003-tól kapható közvetlen elődjénél 93 milliméterrel hosszabb, 62 milliméterrel szélesebb, légellenállási együtthatója 0,33-ról 0,3-ra csökkent. Az MQB platformra való váltás az új Caddy dinamikusabb megjelenésű arányaiban látható.

caddy6

Az új Caddy három kivitelben érhető el. A Caddy Cargo (a tesztelt zárt felépítményű dobozos furgon) változat elsősorban áruszállító, a Kombi (utastér ablakokkal) és a Van (egyterű) kivitel személyszállításban erős. azonban személyszállításra vannak kalibrálva. Ám mivel kétféle tengelytáv választható (2755 milliméter, illetve 2970 milliméter), a praktikus variánsok száma jelentősen megnőtt.

Mennyire praktikus?

Tesztünkben a rövidebb Cargo változatot (hossza 4500 milliméter, szélessége külső tükrökkel 2100 milliméter, magassága 1865 milliméter, tengelytávja 2755 milliméter, fordulókörének átmérője 11,4 méter) faggattam és döbbenettel vettem tudomásul, hogy adott esetben egy olyan kisbútor, amit korábban személyautóval elszállítottam, ebbe a teherautóba nem fért be. Persze, aki ilyen kishaszonjárművet választ, az tudja, hogy mire kell majd használja – bővítési lehetőséget a Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt Caddy Cargo nem kínál. Először azt hittem, hogy csak a szerény felszereltségű tesztautó korlátozza le a lehetőségeimet, de a konfigurátort és a gyári katalógust átböngészve sem találtam megnyugtató információkat. Nem lehet például osztottan nyitni a válaszfalat, hogy egy-egy hosszabb tárgyat a pilótafülkébe belógatva szállíthassunk. Csak azzal a dobozzal gazdálkodhatunk, ami válaszfal mögött van. Utóbbiból választhatunk zártat, üvegezettet és/vagy ráccsal ellátottat. A miénk az utóbbi volt, a rács megakadályozza, hogy hirtelen fékezéskor előre szálljanak a fuvarozott holmik, az üvegen keresztül pedig ránézhetünk a – esetünkben többnyire üres – raktérre.

caddy7

A Caddy Cargo kishaszonjárműben temérdek áru elfér, a raktér magassága 1272-1275 milliméter, szélessége 1606 milliméter, hossza pedig tengelytávtól függően 1797-2150 milliméter. A hátsó kerékdobok között 1230 milliméter a távolság, így befér a szabvány raklap is, a hátsó ajtó 1234 milliméter széles. Az oldalsó tolóajtó 695 milliméter széles (válaszfal nélküli változatban 603 milliméter), a raktér maximális térfogata 3,1 köbméter lehet (VDA szerint mérve, szélesség x magasság 1614 x 1272 milliméter). Teherbírása maximum 676 kilogramm. Zárójelben teszem hozzá, hogy a hosszú változat, a Caddy Maxi két raklapot is képes elnyelni, amelyek közül az egyiket középen-keresztben, a másikat pedig hosszirányban is el lehet helyezni, a Maxi változat legnagyobb terhelhetősége 723 kilogramm. Én ezt ajánlanám, nem sokkal hosszabb, nem sokkal drágább, de sokkal hasznosabb. Mindkettő 1500 kilogrammos vontatmányt húzhat.  caddy9

A rövid Caddy Cargo 695 milliméter széles tolóajtaja megkönnyíti a rakodást. Lemezelt, 180 fokban, 2:1 arányban nyitható hátsó szárnyasajtókkal, a vezetőtértől külön is zárható raktérrel, tolóajtókat és a csomagtérajtót is vezérlő elektromos szervozárral, és még sok minden mással rendelkezik. Rendelhető előre hajtható utasüléssel (asztal funkcióval), 230 V-os csatlakozóaljzattal (ez volt a tesztautóban, laptoptöltésre alkalmas), kartámasszal a vezetőüléshez és az utasüléshez, LED-es belső világítással és raktérvilágítással és számos vezetést könnyítő és biztonságosabbá tévő segéddel.

caddy11A pilótafülkében nyitott és zárt tárolók állnak rendelkezésre, az első szélvédő előtt található nyitott tárolórekesz praktikus olyan dokumentumok és eszközök számára, amelyeket könnyen elérhető helyen kell tartani. Ugyancsak pakolhatunk a tetőrekeszbe, de felárért a jobb első ülés alatt is kapunk fiókot. Utóbbit hiányoltam a kocsiból. Amikor a szokásos bevásárlással végeztem és a bevásárlókocsival a Caddy mellé álltam, percekig vakartam a fejem, azon tűnődve, hogy ezt a sok cuccot miként pakoljam be biztonságosan. A tetőn 100 kilogramm terhet cipelhet, de mégsem pakolhatom oda a joghurtokat…

caddy10

A csúszásmentes, 10 milliméter magas, öt rétegben ragasztott bükkfaborítású feláras padlón rakományrögzítő szemek segítségével rögzíthetjük a rakományt. Az első sikertelen bútorszállítást követően megpróbáltam újra, a feleségem által beszerzett használt ikeás komodót már könnyebben benyelte. Felkészültem gumipókkal és hevederrel, így sikerült biztonságosan rögzíteni a szállítmányt.

caddy12

Személyautós a beltér

A pilótafülke belső tere robusztus, nélkülözi a sallangokat, ám a mindennapi használat nem látszik meg rajta. A belső tér üléshuzatai és burkolatai különösen jól bírják a szennyeződéseket. A műszerfal digitális is lehet, a szerény felszereltségű tesztautóban még a hagyományos, csak részben digitalizált, korábbi VW-kből megszokott kijelzőn követhettem a sebességet, a motor fordulatszámát és a fogyasztás alakulását. Utóbbi nagyon kedvező, a több mint 700 kilométeres tesztút során (vegyes használat, kevés autópályával) végig klímával közlekedve 4,6 liter gázolajat fogyasztott 100 kilométerenként. Hatótávja kíméletes használatban meghaladja az 1250 kilométert.

caddy13

A 10 hüvelykes érintőképernyős központi egység jól mutat egy teherautóban, aki ilyenben dolgozik, az integrált eSIM-mel rendelkező online csatlakozási egységen (OCU) keresztül hozzáférhet a „Volkswagen We” online szolgáltatásaihoz és funkcióihoz, vagyis mindig hálózatban van. Az Apple Music, a Google Maps, a Spotify és a Waze simán fut a kijelzőn, ehhez USB-vel kell csatlakoztatni a telefonunkat az autóhoz (csakis C csatlakozó van).

IMG_0229

Új funkció a Caddy-n a digitális lámpavezérlés. A korábban megszokott fényszórókapcsoló kiszolgálta az idejét, és a kormánykerék bal oldalán lévő gombok első sorozata most átveszik a szerepét. A központi vezérlőrendszer különféle elemei nagyon gyorsan és egyszerűen elérhetők a közvetlen hozzáférést biztosító gombokkal, a klíma is külön digitális gombot kapott az érintőképernyőn, szerencsére egyértelmű, hová kell bökni. A világításkapcsoló felületén kapott helyett a klíma párátlanító funkciója is, amit könnyedén bekapcsolhatunk szándékunk ellenére, a bal kézzel a kormány fölött nyúlkálunk, akár vezetés közben, akár, hogy ha a világítást kapcsoljuk. Ezekkel a gombokkal az a gond, hogy az úthibák miatt remeg a kezünk és van, hogy félrenyomunk. Nagy bajt nem csinálunk szerencsére, de sokszor a klíma kikapcsolása helyett egy új zeneszámot indítunk el, vagy fordítva…

caddy5

A Volkswagen Caddy Cargo összesen 19 vezetéstámogató rendszerrel szerelhető fel, a tesztautóban ebből nem volt sok, de felárért támogatott vezetést kapunk, utánfutó asszisztenst, keresztirányú forgalom figyelőt, illetve oldalvédelmi asszisztenst is választhatunk.

Hogy megy?

A járművezetői asszisztens rendszerekhez hasonlóan a Caddy négyhengeres motorjai is korszerűek. Mind teljesítik a 2021-es Euro 6 kibocsátási előírásokat, mindegyik részecskeszűrővel van felszerelve. Már a belépő modell is dízel, a kétliteres TDI 75, 102 és 122 lóerős lehet. A tesztautóban a középső, 102 lovas dolgozott, nagy megelégedésemre. Jól húz, nyomatékos (270 Nm) és mint már említettem, kifejezetten takarékos. Újdonsága, hogy első alkalommal használják az új kettős adagolórendszert a TDI egységekben. Két SCR katalitikus átalakítóval és így dupla AdBlue befecskendezéssel a nitrogén-oxid (NOx) emissziója jelentősen csökken az előző modellhez képest. A hatsebességes váltó pontosan kapcsol, a kormányzás indirekt, a MacPherson első és a hosszlengőkarokkal és Panhard-rúddal vezetett merev hátsó tengelyes és csavarrugós futómű pedig igen kényelmes, a rossz utakon sem ráz. Autópályán sem jön zavarba a 2,2 tonnás össztömegű furgon, legnagyobb sebessége 173 kilométer/óra lehet rakomány nélkül.

caddy3

Mennyibe kerül?

A lengyelországi Poznanban gyártott Caddy Cargo 75 lóerős dízelmotorral bruttó 7 660 640 forintért vihető haza, a tesztelt változat indulóára 8 519 160 forint, a Maxi ennél mintegy bruttó 570 ezer forinttal drágább.

Kép és szöveg: Biró Csongor

caddy8 caddy1