Pápai Tamás: mi szállítjuk a biztonságot

Év Beszállítója 2021

Kihívásokkal teli, de izgalmas éven van túl a Continental Automotive Hungary Kft. veszprémi gyára, amely elnyerte az Év Beszállítója 2021 díjat. A vállalat eredményeiről, elmúlt évéről és a közeljövő feladatairól kérdeztük Pápai Tamás ügyvezető igazgatót.

— Tavaly év végén bejelentették, hogy újgenerációs járműelektronikai termékek gyártásának megkezdéséhez új gépsorokat telepít Budapesten és Veszprémben a Continental 25,6 milliárd forint értékű beruházással. Hogy áll a fejlesztés, miként érinti ez a veszprémi gyárat?
— A versenyképességnövelő támogatási program, a VNT-1 és VNT-2 támogatási rendszer keretében megvalósuló beruházásunk a veszprémi és budapesti gyáraink értékteremtési képességét és jövőbeli működési fenntarthatóságát erősíti azáltal, hogy hozzájárul a vállalat magasan digitalizált és automatizált, úgynevezett „jövő gyára” víziónk megteremtéséhez. Több olyan, aktuális autóipari igényeket kiszolgáló projektet foglal magában, mint a következő generációs elektronikus vezérlőegységek, érzékelők, digitális utastér-kijelzők és az újgenerációs fékrendszerek gyártása, amelyek az automatizált vezetési megoldások szélesebb körű alkalmazásán keresztül a biztonságos közlekedés elősegítését szolgálják. Már stabil alapokra építkezünk, amit a gyáraink magas minőségű és hatékony termelési képességének, a veszprémi tesztpályánk bővítésének és az R&D tevékenység kiterjesztésének, valamint a munkatársaink elmúlt években mutatott teljesítményének köszönhetünk. A beruházás a tervezett ütemben halad, melyekhez újabb kutatási és fejlesztési tevékenységet szeretnénk indítani.

190616 Portré_Pápai_T

— Hogyan értékeli az elmúlt évet, milyen eredményekkel zárt a Continental Automotive Hungary Kft. veszprémi gyára? Melyek az elmúlt pénzügyi év főbb számai (gyártás, létszám, bevételek)?
— Tőzsdén jegyzett nemzetközi vállalatként globális pénzügyi számokat kommunikálunk, hogy a befektetőink számára ebben a témában is biztosítsuk az átláthatóságot. Ennek megfelelően arról tudom tájékoztatni, hogy a Continental 2020. évi előzetesen becsült árbevétele 37,7 milliárd euró, jelenleg a cégcsoport több mint 235 ezer alkalmazottat foglalkoztat 58 országban. Magyarországon több, mint 8000 munkatársunkkal dolgozunk együtt, Veszprém az egyik legnagyobb létszámú hazai gyárunk, több száz kutatási és fejlesztési tevékenységet végző munkavállalóval. A koronavírus okozta hatások ellenére tavaly sikerült elérnünk módosított céljainkat, de már az idei évre koncentrálunk. Vállalatunk 2021-ben ünnepli a 150 éves évfordulóját, egy olyan időszakban, amikor az iparágunk történelmi jelentőségű átalakuláson megy keresztül. A hazai vállalataink egyértelműen ennek a változásnak a nyertesei kívánnak lenni, ezen dolgozunk vezető társaimmal és munkatársaimmal.

— Milyen hatással van a koronavírus-járvány a gyár életére? Hogyan hat ki a termelésre, a munkaszervezésre? Vannak adataik arról, hányan fertőződtek meg a dolgozók közül?
— A járvány kezelése kapcsán elsődleges munkatársaink egészségének a védelme és működésünk fenntarthatósága. A vírus megjelenésekor azonnal megkezdtük a szükséges megelőző intézkedéseket és kialakítottuk a távolságtartás, a vírus munkahelyen belüli terjedésének megállításának feltételeit, szájmaszkokat osztottunk és folyamatosan fertőtlenítünk. A vírushelyzet hazai görbéjének megfelelően hozunk további, egyedi intézkedéseket, ha szükséges célzott munkahelyi tesztelést vagy kontaktkutatást végzünk. Minden rendelkezésre álló eszközzel, szervezetten védjük munkatársaink egészségét. Szakemberekből álló csapatunk felel a védekezésért és a szükséges döntések meghozataláért, az intézkedések megvalósításáért. További részleteket munkatársaink magánéletének védelme érdekében nem közölhetünk. A munkaszervezésünk igazodik a védekezés körülményeihez, a termelésünket gyorsan igazítottuk a megváltozott helyzethez, kapacitásaink összhangban vannak a növekvő piaci kereslettel.

— Az európai autópiacon soha nem látott visszaesés tapasztalható. Milyen intézkedésekkel tudják enyhíteni a járvány okozta megrendelés-csökkenés hatásait?
— A személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek piaca 2020-ban az előző évhez képest világszerte 16 százalékkal csökkent. Vállalatunk 2021-re vonatkozóan a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek gyártásának jelentős, a becslések szerint 9–12 százalékos növekedését várja az előző évhez képest. A globális autógyártás 2020-ban 76,8 millió darab új járművet szállított, becsléseink szerint 2021 ben a 84,4 millió új autó előállítására számíthatunk. A globális gépjárműgyártás 2017-től tapasztalt rekordszintjét, azaz az éves 94 millió új jármű gyártásának szintjét 2025 előtt várhatóan nem fogjuk ismét elérni. Mivel a gyártásunkat minden esetben a piaci kereslethez igazítjuk, így az idei évben is követjük az adott trendeket olyan ütemben és összetételben, ahogy azok megjelennek. A tavalyi évben az átmeneti keresletcsökkenésre a termelési programunk átalakításával, rövidített munkavégzés időszakos bevezetésével és új projektek megszerzésével válaszoltunk. Mivel Veszprémben meghatározó kutatási- fejlesztési tevékenységünk, ezért a gyártási feladatok átmeneti csökkenése kisebb mértékben érintette telephelyünket. A diverzitás jelentősége a növekedési időszakban is meghatározó tényező, nem mindegy, milyen alapokról indulunk és milyen a tevékenységünk összetétele.

— Mivel bővülhet idén a hazánkban előállított termékek, alkatrészek sora?
— A növekedésünknek két fő komponense van. Az egyik a piac, a kereslet bővülése abszolút értékben, a másik a piaci részarányunk növelése, praktikusan az egy járműben megjelenő Continental megoldások arányának emelkedése. A stratégiánkat is ebben a megközelítésben határoztuk meg, azaz a jövőben nagyobb mértékben fogunk támaszkodni növekedési területeinkre és jövőbeli technológiáinkra, amelyek magas hozzáadott értékű tevékenységek növelését jelentik, mint például a fejlesztési (R&D), szoftverfejlesztési és gyártásautomatizálási területek. Meghatározó a jövőnk szempontjából, hogy a versenyképességünk a magas minőségű termékek gyártása mellett minél nagyobb arányban egészüljön ki technológiai kompetenciákon alapuló fejlesztési tevékenységgel. Ezen dolgozunk ma Magyarországon, aminek első eredményei a budapesti mesterséges intelligencia központunk megnyitása, a veszprémi fejlesztő központunk bővítése és a gyárainkban az ipar 4.0 megoldások alkalmazásának folyamatos kiterjesztése. Az értékteremtésünk összetétele a korábbi időszakhoz képest biztosan változni fog.

continental

—  Legyünk büszkék arra, ha egy-egy útjainkon futó kocsiban magyar szerkezet is dolgozik. Milyen jelentősebb autómárkákat, típusokat tud felsorolni, amelybe veszprémi Continental alkatrészt építettek be?
Gyakorlatilag a világ minden autómárkájának szállítunk a Veszprémben készülő menetbiztonsági és menetdinamikai termékekből. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy nemcsak magas minőségű termékeket állítunk elő a gyárunkban, hanem a kapcsolódó szoftverek is a helyi fejlesztő csapatunk munkáját dicsérik, továbbá a teljes megoldást a saját tesztpályánkon tesztelhetjük. Így a teljes értéklánc a veszprémi Continentalból kerül világszerte az utakra, mondhatnánk azt, hogy mi szállítjuk a biztonságot.

— Magyarországon csúcstechnológiák születnek a Continental üzemeiben. Mekkora szerepük van ebben a magyar mérnököknek?
— Veszprémben és a hazai Continental vállalatoknál foglalkoztatott mintegy nyolcezer munkatársunk szinte mind magyar állampolgár. Azaz az itthon előállított érték, legyen az magas minőségű termék vagy kutatás-fejlesztés, magyar szürkeállományból származik. Ugyanakkor nemzetközi vállalatként a hazai munkavállalóinknak lehetősége van folyamatos fejlődésre és tanulásra azáltal, hogy részt vesznek nemzetközi projektekben és rendszeresen együtt dolgoznak más országbeli szakértőkkel. Ez hazai vállalataink és a munkavállalóink számára is egy komoly fejlődési lehetőséget biztosít.

— Milyen kihasználtsággal működik a veszprémi tesztpálya? Milyen rendszereket tesztelnek ott? Tervezik-e további bővítését?
— A veszprémi járműipari tesztpályánkat az aktuális mobilitási igényekben megjelenő magasan automatizált vezetési funkciók és menetbiztonsági megoldások tesztelésére, ellenőrzésére építettük. Olyan funkciókat tesztelünk, mint például a távolságtartó sebességrögzítő, az automatikus parkolás vagy a vészfék asszisztens. Ezek a megoldások a leginkább kritikusak és fontosak a közlekedés biztonságának növelésekor, azaz a nap végén az emberéletek megóvása a munkánk eredménye. Az elektronikus vezérlésű fékrendszerek (ABS, ESC) és azok komponenseinek fejlesztésén és tesztelésén dolgozunk, teljes körű projektfelelőse vagyunk a vállalatcsoporton belül az ESC-rendszereknek, melynek köszönhetően a Continental vevőit teljes mértékben Veszprémből szolgáljuk ki a világ minden részén. Mindezek mellett szenzorfejlesztési részlegünk kompetencia központként működik világszerte, számos szenzor rendszer tekintetében.

— Az önök anyacége a világ egyik legnagyobb járműipari beszállítója. Milyen arányban vannak a veszprémi gyárnak hazai, magyarországi beszállítói? Melyek a legjelentősebbek?
— A beszerzési stratégiánkban megjelenik, hogy 2013 óta Magyarország stratégiai partnere a Continental. Ennek megfelelően minden olyan beszerzési kategóriában, ahol az lehetséges, magyar beszállítóval dolgozunk.

— Mi a Continental Automotive Veszprém erőssége? Miben jobbak a versenytársaiknál?
A konkurencia, a verseny egyre erősebb, mind a régióban, mind világszerte. Az iparágunkban az egyes sikertényezőket elemezve, mint a versenyképesség, az infrastruktúra, a jól képzett és motivált munkatársak, a jó minőségi mutatók és az elmúlt évek eredményének vevői elégedettsége magas szinten kell, hogy legyen. Mindig lehet ezeken fejleszteni, én azt gondolom, a veszprémi Continental erős ezeken a területeken. Ezeken felül az iparági átalakulás és a koronavírus megjelenése arra is rámutatott, hogy a rugalmasság és az agilitás együttes képessége is szükséges a hosszú távú sikerhez. Veszprémben olyan munkatársakkal dolgozom, akikkel közösen nyertesen jöhetünk ki a következő évek autóipari változásaiból, megerősítve telephelyünk jövőbeli működésének fenntarthatóságát.