Debrecen lehet a magyar buszgyártás fellegvára

Debrecen a magyar járműgyártás, buszgyártás egyik fellegvára lehet – mondta a nemzetgazdasági miniszter szerdán Budapesten, miután az EvoBus Hungária Kft. és az ITK Holding Zrt. képviselői szándéknyilatkozatot írtak alá, amely alapján új buszokat gyártanak majd a hajdú-bihari megyeszékhelyen.

A Daimler tulajdonában álló német EvoBus GmbH magyarországi vezérképviselete és a magyar társaság szándéknyilatkozata szerint az EvoBus Hungária “alacsony belépésű” alvázakat szállít az ITK Holdingnak, amelyekre a magyar cég saját fejlesztésű autóbusz-felépítményt tervez. A prototípus előreláthatólag 2017 tavaszára készül el – olvasható az esemény sajtóanyagában.

Varga Mihály szerint a szándéknyilatkozat azt is jelenti, hogy a Mercedes-Benz, a világ egyik vezető járműgyártója a sajátjával egyenértékű teljesítményt és minőséget vár egy magyar cégtől.

A régi hagyományokkal rendelkező magyar autóbuszgyártás fellendülése nemzetgazdasági érdek – jelentette ki. A nemzetgazdasági miniszter kitért arra, hogy a kormány a következő 3 évben mintegy 35 milliárd forintot kíván fordítani a buszgyártási programra. Mint mondta a buszgyártás olyan terület, ahol viszonylag rövid távon is lehet eredményeket elérni, új munkahelyeket létrehozni.    A költségvetésnek is 30-35 milliárd forintos éves többletbevétele származhat az ágazatból, ha a terület fejlesztése eléri a kívánt szintet – tette hozzá.

Kossa György, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, a cégcsoport 50 millió eurót (több mint 15 milliárd forint) fordít saját forrásból a járműfejlesztésre és a gyártási infrastruktúra bővítésére. Hangsúlyozta, a cégcsoport eddig is több mint 15 milliárd forintot ruházott be a magyarországi közösségi közlekedésbe. Mint mondta, büszkék arra, hogy az EvoBus GmbH auditján megfelelt a cégcsoport, ami mutatja, hogy a cég műszaki tudása, kapacitása, elkötelezettsége, szakmai múltja és kompetenciái megfelelnek a legmagasabb elvárásoknak.     Kitért arra, hogy egy magyarországi cégnek sokat jelent, hogy a kormány olyan ágazati stratégiát alkot, amelyre érdemes saját kockázaton beruházásokat végrehajtani és munkahelyeket teremteni, nemzetközi együttműködéseket kialakítva.

Jörg Schmidt, az EvoBus Hungária Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, az elmúlt 3 évben 400 alacsony padlós Mercedes-Benz buszt helyeztek üzembe Budapesten, és további 25 hibrid busz üzemel Kecskeméten.     A mai megállapodásban szereplő, 12 méter hosszú, Euro 6-os motorral felszerelt alvázak a spanyolországi Samano városából érkeznek majd, és alapvetően elővárosi, regionális buszvonalakat szolgálnak ki, valamint kisebb városokban városi buszvonalakat is, ahol nem túlterhelt a közösségi forgalom – ismertette.

Az alváz előnye, hogy az első alacsonypadlós terület a mozgássérült és a gyermekkel érkező utasoknak is kényelmes beszállási lehetőséget biztosít, míg a magaspadlós hátsó területen kényelmes ülések helyezkednek el – mutatott rá.     Mint mondta, örömükre szolgált, hogy az ITK Holding sikerrel vette az első EvoBus auditot.

A nyilvánosan hozzáférhető cégadatok szerint az Evobus Hungária Kft. 2015-ben 14,7 milliárd forint értékesítési árbevételt ért el az egy évvel korábbi 5,4 milliárd forint után. A cég adózott eredménye tavaly 185 millió forint volt a 2014-es 278 millió forintot követően.     Az ITK Holding Zrt. tavalyi árbevétele 343 millió forintot tett ki, ami csaknem megegyezett az egy évvel korábbi 345 millió forinttal. A cég 2015-ben 280 ezer forint adózott eredményt ért el, míg egy évvel korábban 17 millió forintot tett ki a nyereség.