Vezettük az új Peugeot 508 kombit

Év Magyar Autója

Néhány hónappal a limuzin bevezetése után a Peugeot itthon is bemutatta a Magyarország Autója 2020 díjra jelölt Peugeot 508 SW modellt.

A gyökeres átalakuláson átesett 508 SW szakít a D kategóriás kombik hagyományos stílusjegyeivel és inkább a sportkombik világából merít inspirációt. Az autót alacsony, dinamikus sziluett és ütős dizájn jellemzi. A stílusban jól harmonizáló, funkcionális tetőrudaknak köszönhetően az 508 SW majdnem ugyanolyan alacsony, mint a limuzin: alig 1,42 méter. Ez majdnem 6 centivel kevesebb, mint az előző generáció esetében, ami a szegmensben elvárt hátsó fejtér megőrzése mellett még jobb aerodinamikai jellemzőket eredményezett. A 4,78 méter hosszú (a limuzinnál mindössze 3 centivel hosszabb, az előző változatnál pedig 5 centivel rövidebb) kombi feszesen ívelő, áramvonalas profilját hosszan elnyújtott alacsony tetővonal koronázza. Egyedülálló megoldás, hogy egy tömeggyártásra szakosodott cég egy kombin keret nélküli ajtókat alkalmaz, melyek a kisméretű ablakokkal tovább keskenyítik és még lendületesebbé teszik az autó sziluettjét.

508 SW

Praktikus kombi

A csomagtartóba pakolást jelentősen megkönnyíti az – egyes változatokon – motoros működtetésű, lábmozdulattal nyitható csomagtérajtó. A csomagtérküszöb nemcsak alacsony, de széles is: a limuzinnál 6 centiméterrel alacsonyabb (63,5 centire van a földtől) és 2,4 centiméterrel szélesebb. A csomagtartó egyszerű formáival jól kihasználható, és a kalaptartó alatt 530 liternyi helyet kínál, ami nem sokkal marad el a korábbi csomagtartó térfogatától (560 liter). A praktikus szempontokon túl a csomagtartónyílás felületi kidolgozása is rendkívül igényes: rozsdamentes küszöb segíti a csomagok bepakolását. A GT változaton alumínium padlósíneket találunk, és egy csomagrögzítő hálóval praktikusan több részre oszthatjuk a csomagteret. A csomagtartó két oldalán elhelyezett gombok segítségével az üléspad két része egy mozdulattal lehajtható. Ezzel szinte sík padlófelület jön létre, és 1780 literre nő a teljes rakodókapacitás.

508 SW

A tervezők különös gondot fordítottak a tárolóhelyek elhelyezésére és méretére. A hűtött kesztyűtartóban például két 1,5 literes, az ajtózsebekben egy 1 literes, a könyöktámasz alatt kialakított központi tárolórekeszben pedig két 0,5 literes palack helyezhető el. A nyolcfokozatú automata sebességváltó kapcsolókarja mellett kialakított, kábeltartóval ellátott nagyméretű tárolóhelyen a nagyobb okostelefonok is bőven elférnek (hacsak nem a középkonzol alatti, indukciós elven működő töltőn vannak éppen).

Az első utasokat AGR minősítéssel rendelkező ergonomikus ülések várják. Az öblös üléseket többpontos masszázsrendszerrel látták el, amely öt különböző masszázsprogramot kínál. A modell – az alcantarától a nappabőrig – igényes és jó minőségű kárpitok gazdag választékát kínálja. Az utóbbi fekete vagy bíborvörös színben áll rendelkezésre.

508 SW

A hátsó üléspad háttámlája az utasok nagyobb kényelme érdekében 27 fokban döntött. A belmagasság 4 centiméterrel nagyobb, mint a limuzinban. A hátsó háromszögablakban folytatódó, keret nélküli hátsó ajtókon keresztül a beszállás is kényelmes.

Példás biztonság

Az 508 SW a legmodernebb vezetéssegítő funkciók tárházát kínálja, és az egyre szigorúbb EuroNCAP előírásoknak is megfelel. A többi Peugeot modellhez képest az alábbi újdonságokat kínálja: éjjellátó rendszer, adaptív tempomat, sáv közepén tartó asszisztens, teljesen önálló parkolósegéd. Ezek mellett fel van szerelve: automata vészfékkel, ütközésveszély-jelzővel, sávtartó asszisztens, fáradtságérzékelő rendszer, távolságifény-asszisztens, sebességkorlátozás-felismerő rendszer sebességajánlással, kibővített táblaolvasó rendszer, aktív holttérfigyelő rendszer.

508 SW

Könnyített karosszéria

Az 508 SW a PSA-csoport EMP2 padlólemezére épült, az előző generációhoz képest átlag 70 kilogrammal könnyebb az autó. Gyártása során új karosszériahegesztési technikát alkalmaztak, a 24 méternyi strukturális ragasztóval megerősített hegesztés merevebb szerkezetet és hosszabb élettartamot garantál. Egyes változatokon a kényelmes felfüggesztés érdekében egy az útegyenetlenségeket csillapító első bölcsőt is tartalmaz, soklengőkaros hátsó futóművel rendelkezik, melyhez elektronikusan vezérelt, változó csillapítású felfüggesztés társul (a bemutatón kipróbált GT változaton szériafelszereltség).

508 SW

Erős motorok

Az új Peugeot 508 SW a limuzinból már ismert új generációs PureTech és BlueHDi motorokkal (valamennyin SCR rendszerrel) rendelkezik. A gyengébb 1,6 literes 180 lóerős, az erősebb pedig 225 lovas. A dízelkínálatban az 1,5 liter és 2,0 liter BlueHDi motorok 130, 160 és 180 lóerős változatban érhetők el. A fenti motorok típusjóváhagyása kivétel nélkül az Euro 6d-temp szabványnak megfelelően történt.  Ez a szabvány megelőlegezi a 2020. januártól érvénybe lépő Euro 6d normában foglalt követelményeket, különös tekintettel a nitrogén-oxidok kibocsátására. 2019. második felében a modell kínálata egy 250 lóerős benzines plug-in hibrid változattal bővül, melynek teljesen elektromos üzemmódban (ZEV) immár 50 kilométer lesz a hatótávolsága (WLTP szabvány szerint). A hátsó ülések alatt elhelyezett akkumulátoroknak köszönhetően pedig a csomagtartó térfogata sem csökken.

508 SW

Az esztergomi bemutatón 180 lóerős kétliteres dízelmotorral vezettük az autót és meggyőzött dinamizmusa, a kis méretű kormánnyal élvezetes a kanyargás, a Dobogókő felé vezető szerpentineket zokszó nélkül és nagy odaadással falta. A Magyarország Autója 2020 díjra jelölt autót hamarosan benzines motorral is teszteljük.

B. Cs.