
A BMW 5 kombi megújult 2024-ben. Látványos, energikus és elegáns. Teszten a 303 lóerős dízelpápamobil.
A BMW 5-ös Touring hatodik nemzedéke számos digitális innovációval, az automatizált járművezetés és parkolás úttörő technológiai megoldásaival érkezett meg a magyar piacra a tavalyi év végén. A rugalmas hajtáslánc-struktúrának köszönhetően az újdonság összes modellváltozata a BMW dingolfingi üzemének egyazon gyártósorán lát napvilágot, benzin- és dízelüzemű erőforrásokkal, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiákkal és tisztán elektromos hajtással egyaránt.
Hogy néz ki?
Közvetlen elődjéhez képest nőtt az ötös kombi: picivel hosszabb, mint öt méter, 1,9 méter széles, másfél méter magas, tengelytávja egy hajszállal marad el 3 métertől. Hatalmas autó. Frontját a fényszórók dupla ikergyűrű-motívum és a világító (feláras tétel), vese alakú BMW hűtőrácsok határozzák meg. Az irányjelzők és a nappali menetfények szerepét két, szinte függőlegesen elrendezett LED-technológiás fényforrás tölti be.
Az opcionális extrafelszereltség részeként a kocsi 21 hüvelyk méretű felnikkel is rendelhető. A tesztautón ilyenek voltak, meg is kell fizetni az árát… Nemcsak a felni és rá illő peres gumik drágák, hanem a gumik folyamatos pótlása is jelentős tételt jelent a tulajdonosnak. A tesztautó alig fél éves pályafutása során máris két gumiköpenyt kellett cserélni oldalfal-szálszakadás miatt. Ha esetleg valakinek nem tűnt volna fel, nálunk van egy pár kátyú…
Az ötös vezetőre összpontosító műszerfal-kialakításának középpontjában ívelt kijelző áll egy 12,3 hüvelyk képátlójú műszeregység és egy 14,9 hüvelyk képátlójú központi monitor teljes egészében digitális párosával. Többek között a klíma majdnem összes funkcióját is innen vezérelhetjük. Az utastér modern és prémium hangulatát laposabb alsó karimával megrajzolt kormány és új sportülések fokozzák. Mellőzték az állati eredetű bőröket, az ülésfelületek az opcionális extrafelszereltség részeként a bőrszerű tulajdonságokkal rendelkező és látványos dekorvarrást viselő veganza anyagborítással is megrendelhetők. Aki nem akar vegán utasteret, természetesen választhat merino bőrkárpitozást, ilyen volt a tesztautóban is.
Óriási a láb-, váll- és könyöktér (kiváltképp a hátsó üléssorban), az akusztikai komfort tökéletes, szinte semmit nem hallunk a dízelmotor sustorgásából. A csomagtér széles nyílása és alacsony padlója nagyméretű tárgyak szállítását is lehetővé teszi. Az új BMW 5-ös Touring alapesetben 570 literes csomagtere 1700 literig bővíthető minden változat esetében. Az automatikus csomagtérajtó-működtetés és a távolról vezérelhető ajtózárak mellett a 40:20:40 arányban osztott, csomagtérből lenyitható hátsó üléstámlák is az alapfelszereltséghez tartoznak. A csomagtér padlója alatt kialakított tárolórekeszek a csomagrögzítő hálónak és a csomagtérfedélnek is helyet adnak.
Hogy megy?
Az új BMW 5-ös Touring összes dízelmotorjának hatékonyságát 48 volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó lágy hibrid technológia segíti, az erőforrások pedig kivétel nélkül nyolcfokozatú steptronic automatikus váltóhoz kapcsolódnak. Az összesített, 670 newtonméteres nyomaték brutális, az 540d xDrive nem igényli az erőszakos elindulást, de ha sietünk, nincs isten, aki utolérne. 303 lóerős sorhatosa sportkocsiban sem vallana szégyent, hiába két tonna a kocsi üresen, úgy lódul meg, mint kanos mozdony a vasúti parádén. Álló helyzteből 100 kilométer/óra sebességre 5,4 másodperc alatt gyorsul fel, végsebességét 250 kilométer/órában korlátozták. Fogyasztása tempós használat mellett sem éri el a nyolc litert átlagban (100 kilométerenként), nálam a rövid teszten 6,7 litert fogyasztott, a kocsi életciklusa alatt 7,2 literen áll ez az érték. Az ezer kilométeres hatótáv természetes, nem sokszor kell megállni tankolni.
A csupaszon 286 lóerős B57 kódnevű alublokkot két turbó lélegezteti, a váltóházból egy 18 lóerős (200 Nm nyomatékú) villanymotor szól bele a haladásba, amely a 0,92 kilowattórás, a csomagtartó alá szerelt lítiumion-akkumulátorból szerzi az energiát. A két hajtásvilág együttműködése zökkenőmentes és észrevehetetlen, már csak amiatt is, hogy nagyon halk az autó.
Milyen vezetni?
Alap a sport kormánymű, a közvetlen vezérlésű kipörgésgátló technológia és az integrált fékrendszer legkorszerűbb verziója is. Az extrák között az M sport futómű, az M sport fékrendszer, az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó, adaptív futómű, az aktív hátsókerék-kormányzás és az új vertikáldinamika-vezérlő rendszer is megtalálható. Az alapáras futómű elöl kettős keresztlengőkaros, hátul öt lengőkaros, a tesztautónk adaptív rugózása a peres gumik ellenére is parádés menetkényelmet nyújtott.
A BMW 540d xDrive természetes közege az autópálya, kevesebb kényelmesebb utazóautót tudnék elképzelni. Családi és üzleti útra is ideális. Városban kissé ormótlan, szerpentineken pedig kifejezetten nem érzi jól magát, minduntalan pályára kívánkozik.
Mennyibe kerül?
Az ötös kombi ára megfelel a prémium német kategória átlagának, alapáron 25,9 millió forintért lehet hozzájutni (197 lovas 520d Touring), az 540d xDrive majdnem 30 millió forintba kerül, a szépen felextrázott tesztautó ára 40 millió forint körüli.
Kép és szöveg: Biró Csongor