Az Év Magyar Autója verseny 2026-os idényébe nevezett Toyota Aygo X hibrid technológiájának köszönhetően a piacon elérhető, nem plug-in modellek mezőnyében a legalacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást kínálja – állítja a márka sajtóközleménye. Kilométerenként 85 gramm szén-dioxidot bocsát ki, életciklus-karbonlábnyoma 18 százalékkal kisebb a korábbi, nem hibrid modellel összehasonlítva. Jelentősen nőtt az ereje, jobban gyorsul és kellemesebb vezetési élményt kínál.
A Csehországban gyártott Toyota Aygo X tartósan népszerű a vásárlók körében, 2022-es bevezetése óta több mint 210 ezer Aygo X talált gazdára, saját szegmensében rendre vezeti a hazai piaci eladásokat.
Jó vezetni
A Toyota GA-B platformja és a hibrid hajtást kiszolgáló akkumulátor alacsony elhelyezkedése alacsony tömegközéppontot és merev karosszériát eredményez, ami jó kezelhetőséget biztosít. Kisautóhoz képest utastere elöl tágas (hátul nem, de ez korábban is így volt, az autónak csak az orra lett hosszabb, utastere nem változott), a vezetési pozíció magasan van, jól kilátunk. Az ergonómiát rontja, hogy nincs könyöktámasz, az ajtók kemény kárpitja nyomja a külső könyökeinket, nincs kapaszkodó és a legbosszantóbb, hogy a kormány mélységben nem állítható.
De mindez nem rontja a vezetési élményt. Jó, az élmény szó nem a GR Yarisszal egy hullámhosszon használatos, persze. A korábbi Aygo X modellel hasonlítva itt már megjelenik – bármilyen halványan is – a menetdinamikai élmény. A toszkán szerpentineken előbújt a kocsiból a kisördög, a hangos eCVT váltó kínlódása ellenére volt pár jó percünk és még az útról sem estünk le. A GR Sport felszereltségű autó – erről egy fejezettel később bővebben is olvashatnak – feszesebb és stabilabb tempós kanyarokban.
Kicsi hibrid
Európa legkisebb és az A-kategória első full hibridjeként a megújult Aygo X újabb lépést jelent a Toyota hibrid technológiájának megvalósításában – az úttörő trendteremtőtől a mára világszerte több mint 31 millió eladott villanyosított autóig. A Prius 1997-es bemutatásával a japán márka úttörő szerepet játszott hibrid technológia terén. Azóta ötödik generációs már a hajtáslánc. Ezt a fejlődést a hőhatékonyság javítása és az alkatrészek, például a teljesítményvezérlő egységek, motorok és inverterek méretének csökkentése tette lehetővé. A korai nikkel-fém-hidrid (NiMH) technológiától eljutottak a nagyobb energiasűrűségű lítiumion-akkumulátorok használatáig, amelyek csökkentik a ritkaföldfémek iránti függőséget. Az Aygo X hibrid hajtáslánca egy az egyben megegyezik a korábban általam is kipróbált hibrid Yaris hajtásával.
Az Aygo X hibrid hajtásláncának beépítése – miközben megőrizték az elődmodell kompakt, 2430 milliméteres tengelytávját és 231 literes csomagtér-kapacitását – innovatív kialakítási megoldásokat igényelt. A nagyobb, de még mindig csak háromhengeres, 1,5 literes hibrid motor befogadásához az első túlnyúlást 76 milliméterrel meghosszabbították, miközben megőrizték az Aygo X arányait. Ez az új felépítés lehetőséget teremtett az frontrész megjelenésének megújítására is, hogy az tükrözze a Toyota legújabb európai formanyelvét. Az autó hossza 3,8 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,5 méter, tömege 11 mázsa.
Teljesítménye 44 lóerővel 116 lóerősre nőtt. A 67 kilowattos benzinmotort az első kiegészítő villanymot 59 kilowattal támogatja. Az Aygo X álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre kevesebb mint 10 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 172 kilométer/óra.
Fogyasztás? Meglepően alacsony. Autópályán és hegyi utakon is meghajtottuk, de egyik változattal sem sikerült elérni az 100 kilométerenkénti 5 literes átlagot. Rendre 4,7 literrel, 4,3 literrel beérte, a kevésbé vadul vezető kollégák 3,1-3,8 literes átlagokról számoltak be.
Technikai finomságok
Először Toyota modellben a két akkumulátorcellás torony egymás mellett, a padló szélességében, hosszirányú elrendezésben helyezkedik el a hátsó ülések alatt. A többi Toyota hibrid modell párhuzamos elrendezést használ, ami több hosszanti helyet igényel. A hűtőrendszert is átalakították. A hűtőventilátor, amely általában közvetlenül az akkumulátor mellett található, most a hátsó ülés alá került. Ez az új megoldás nemcsak optimalizálja az utasteret, hanem két légáramot is létrehoz az akkumulátor irányába, ami hatékony hűtést biztosít. A kiegészítő (12 voltos) akkumulátort is a csomagtartó alá helyezték.
Az elektromos hajtáslánc integrálásához új vezetékrendszerre is szükség volt. Ez lehetőséget teremtett teljesen új elektronika – többek között új elektronikus vezérlőegységek (ECU) – bevezetésére, a korábbi generáció alkatrészeinek átvétele nélkül. A rendszer teljesítményének javítása és a hibrid integrálása mellett ez a lépés lehetővé tette egy héthüvelykes vezetőoldali műszeregység bevezetését is. A kialakítás változásai lehetővé tették a légkondicionáló rendszer teljes cseréjét egy továbbfejlesztett verzióra. Ez elérhetővé tette a kétzónás klímaberendezés bevezetését az első sorban a magasabb felszereltségi szinteken.
Fordulási sugara 4,7 méter. Az első futómű MacPherson rugóstagos, a hátsó csatolt lengőkaros. 17 és 18 hüvelykes, csiszolt felületű könnyűfém keréktárcsákkal is rendelhető. A zajcsillapítás jól sikerült, kipróbált csúcsfelszereltségű modellek menetzaja csendes.
Sok újrahasznosított műanyagot és szövetet használtak fel, például az újszerű ülésanyagokhoz, de alkalmaztak több mint 40 százalékban növényi eredetű PVC-ből készül, fa-kraft cellulóz melléktermékeket, valamint a boriparban keletkező parafaforgács-hulladékot és újrahasznosított PET-et. Állati eredetű bőrt nem használnak sehol az autóban.
Aygo X GR Sport
Azok számára, akik merészebb, sportosabb megjelenést szeretnének, az Aygo X – történetében először – GR Sport változatban is rendelhető. Ez áthangolt futóművel és direktebb kormányzással, valamint jellegzetes külső stíluselemekkel rendelkezik. A modell stílusos és egyedi jellegét elegáns fahéj, jázmin, tárkony és levendula árnyalatok fejezik ki. A GR Sport változat esetében mustár szín is elérhető.
A lengéscsillapítók és a tekercsrugók speciális hangolása javítja a kezelhetőséget azáltal, hogy csökkenti a karosszéria dőlését, míg az áthangolt elektromos szervokormány élesebb reakciókat biztosít. Ezeket a fejlesztéseket kifejezetten a vezetési élmény érdekében hajtották végre, miközben megőrizték a városi utakon való kényelmes utazást.
Az első hűtőrácsot a GR család járműveinek jellegzetes G-mintás rácsozása emeli ki. A csiszolt felületű könnyűfém keréktárcsák hangsúlyozzák a magabiztos megjelenést. Az utasteret fekete és szürke díszítések, valamint a GR logó hímzése emeli ki.
A magasabb felszereltségi szinteken, beleértve a GR Sport modellt is, 10,5 hüvelykes, nagy felbontású érintőképernyős multimédiás rendszer áll rendelkezésre. Az egyéb felszereltségi szinteken 9 hüvelykes képernyő tartozik az alapfelszereltséghez. A felárért megvásárolható JBL audiorendszer négy hangszóróból és a csomagtartóba szerelt nagy méretű mélynyomóból szól – elég jól. Az Apple Car Play vezeték nélkül működik, felárért hatékony töltőpad rendelhető. Alkalmazásban digitális kulcs konfigurálható, amely a jármű zárásához és nyitásához, valamint a motor indításához használható.
Hangsúlyos védelem
A biztonság minden Toyota modellnél, legyen az nagy vagy kicsi, elsődleges fontosságú, ezért a megújult Aygo X is kategóriájának legjobb biztonsági és vezetéstámogató asszisztens csomagjával érkezik – akárcsak eddig –, köszönhetően a Toyota Safety Sense technológiának, amely az alapfelszereltség része. Az új Aygo X egy frissített ütközést megelőző biztonsági rendszerrel is rendelkezik, amely segít csökkenteni a balesetek kockázatát. Az elülső monokuláris kameraérzékelő és a milliméteres hullámhosszú radarérzékelő segítségével javult a motorosok, a szembejövő járművek és a gyalogosok észlelésének képessége a kereszteződésekben. Ha a rendszer kanyarodás közben ütközésveszélyt érzékel, automatikusan hang- és vizuális figyelmeztetést ad. Ezzel párhuzamosan az ütközést megelőző fékasszisztens bekapcsol, hogy extra fékerőt biztosítson a fékpedál lenyomásakor. Ha a frontális ütközés kockázata rendkívül magas, a fékek automatikusan aktiválódnak.
További megelőző támogatást nyújt egy másik új biztonsági funkció, a véletlen gyorsítást megakadályozó rendszer, amely korlátozza a hirtelen gyorsulást alacsony sebességnél, ha ütközésveszélyt észlel. Eközben az új vészhelyzeti kormányasszisztens reagál hirtelen manőverek esetén, hogy elkerülje az akadályt, javítva a jármű stabilitását és megakadályozva a sávelhagyást. A közúti tábla felismerő rendszert továbbfejlesztették, hogy a vezető egy gombnyomással beállíthassa a sebességkorlátozót a közlekedési táblák információihoz igazítva.
Az automatizált, alkalmazkodó sebességtartó frissült, teljes funkcionalitással, hogy az autópályán való vezetés még kényelmesebb legyen. A kormányon található gomb egyetlen érintésével a rendszer fenntartja a kívánt sebességet és a követett járművekkel való távolságot. A sebességet ennek megfelelően szabályozza, és szükség esetén teljesen leállítja a járművet.
Kép és szöveg: Biró Csongor

















