Volkswagen Passat teszt: ez még mindig főnöki autó

A Volkswagen Passat a világszerte több mint 35 millió eladott példányával az egyik legkelendőbb Volkswagen. Nem csodálom. Bár Európában 2022 óta kizárólag kombi változatban kínálják, népszerűsége nem lankad, a modell utolsó leheletéig kitart. Gazdag felszereléssel, 4×4-es hajtással, erős dízelmotorral vezettem. Remélem, nem utoljára.

Sikerének titka: az ötven éve létező Passat Variant (most már csak Passat, mivel limuzin már nincs) két autó egyben – praktikus cégautó és családi mindenes egyszerre.

Volkswagen Passat

A Volkswagen Passat a Škoda Superb testvérmodellje, nagyjából azonos technikával és méretekkel rendelkeznek (az A oszlop előtti rész, valamint a csomagtérajtó és a hátsó lökhárító kivételével az elemek csereszabatosak). Mindkét MQB evo platformos modell a szlovákiai Pozsonyban gördül le a gyártósorról, ahová a Škoda Kvasiny-ból, a VW pedig Emdenből telepítette át a termelést.

IMG_9801

Hogy néz ki?

A 4,92 méter a Volkswagen Passat hossza, azaz pontosan 15 centimétert nőtt. 2,84 méter hosszú tengelytávja elegendő helyet kínál a hátsó ülésen tartózkodóknak és a csomagoknak is. Normál körülmények között 690 liter a puttony űrtartalma (két hokis táska simán befér egymás mellett hosszában pakolva, sőt, rétesként akár négy is), a hátsó üléstámlák lehajtásával pedig 1920 liternyi hellyel gazdálkodhatunk (a német ADAC autóklub mérése sokkal szigorúbb, de ott is 575-1665 liter a csomagtér mérete). A rakodóperem alacsony (63 centire magasodik a talajtól), így nem kell nagyot emelni a cuccokon. Az ötödik ajtó 1,94 méter magasra nyílhat, a rakodópadló teljesen sík, a padló alatt is tárolhatunk dolgokat.

IMG_9927

Az ergoActive első ülések kényelmesek, 14 irányban állíthatók motorosan, négy irányban mozoghat a deréktámasz, tíz légkamra masszírozza a hátat és a feneket. A hátsó utasok lábtere öt centiméterrel nőtt. Ez elsőre nem hangzik soknak, de valójában sokkal szellősebbnek érződik. A Passat utastéri anyagainak minősége kifogástalan. Ami azonnal feltűnik, hogy az automatikus választókar (csak DSG-vel szerelik a Passatot) a középső alagútban megszokott helyéről a kormányoszlop jobb oldalára került – pont, mint az ID.7-ben és a többi elektromos Volkswagenben. Az ablaktörlő funkcióit mostantól balra, az indexkaron keresztül lehet kiválasztani, míg a világítás kapcsolói a műszerfal alján találhatók.

IMG_9935

A középkonzol praktikus tárolóhelyként áll rendelkezésre, kisebb és nagyobb rekeszekkel: mobiltelefonoknak, italoknak, kulcsoknak.

A 12,9 hüvely képátlójú központi képernyő alapfelszereltség, de felár ellenében egy 15 hüvelykes (2240 x 1260 pixel felbontású), teljes értékű táblagép formátumú kijelző is rendelhető – tesztautómban ez volt. A képernyő felbontása és reakciósebessége kiváló. A kijelző tetején és alján található két menüsáv, ezekkel gyorsabban és egyszerűbben elérhetők az alapfunkciók. A klímavezérlő egység a levegőelosztással, a fúvókával, az ülésfűtés beállításaival az alsó sávban található. Persze, néha mellé nyomunk, a fűtésnek külön gomb kellene, de a VW ezt még nem vágja. A vezető előtti színes kijelző 10,25 hüvelyk képátlójú, gazdag tartalommal bír a szélvédőre vetített kép is. Az aktuális sebesség mellett megjeleníti a navigációs rendszer utasítását, jelzi sebességhatárt, illetve az aktív vezetőtámogató rendszer állapotát – természetesen testre szabható, hogy mit és hol lássunk.

A felső sáv tetején legfeljebb öt olyan menüpontot határozhatunk meg, amelyeket közvetlen elérési pontként szeretnénk használni: például a rádió/média, a telefon, a navigáció, az asszisztensrendszerek (ez fontos, hogy kikapcsolhassuk a sebességhatár-jelző idióta csipogását) vagy az automatikus parkolás menüpontja.

A hangerőszabályzó csúszkái megvilágítást kaptak, hurrá! Forgókapcsolónak jobban örülnék, hallottam arról, hogy a Volkswagen esetleg visszatér a hagyományoshoz (a kormányon már rendes gombok vannak), hátha…

Milyen vezetni?

A Passat légellenállási együtthatója 0,31-ről 0,25-re csökkent. Ez azt jelenti, hogy az aerodinamikának és ezáltal az üzemanyag-hatékonyságnak mostantól lényegesen jobbnak kell lennie. És bingó! Több mint 800 kilométert vezettem, jártam vele országúton, városban és sokat autópályán; klímával sem tudtam 6,3 liter fölé vinni a fogyasztását. Hatótávja 1000-1100 kilométer körüli (az üzemanyagtank űrtartalma 66 liter, az AdBlue tartály 19,5 literes), azaz meg lehet vele tenni egy Budapest-München túrát tankolás nélkül. Azért ez aligha piskóta! Nem rossz egy eltemetett dízeltől…

IMG_9856

Az összkerékhajtás magabiztosan tartja íven tempós kanyarban is az autót, sokkal bátrabban vállaltam be a kikerülési manővereket, mint ahogy egy ilyen nagy kombival szoktam. Tetszett ez az autonómia, télen pedig megvan a maga értelme, ha hóban, vagy hegyvidéken járunk. A fogyasztásban megközelítőleg egy litert jelent pluszban, de az erősebb motor is pár decivel többet kér – a korábban tesztelt, 150 lovas Passat beérte 4,7 liter gázolajjal 100 kilométerenként.

Hogy megy?

Háromféle dízelmotor érhető el, a gyengébb 122 lovas, az erősebb 193 lovas (egyik sem lágy hibrid, azaz nincs bennük kiegészítő villanymotor). Ezúttal az utóbbival járt nálam a kocsi. Legnagyobb forgatónyomatéka (400 newtonméter) már kétezer percenkénti fordulat alatt megérkezik (gyártó szerint 1750-es fordulaton), de indulásnál a hétsebességes DSG nem rohan, így kissé lassan mozdul a kombi, majd az első pár tucat méter után magára talál és szépen húz a motor, illedelmesen kapcsol a hétgangos automatikus váltó (DSG, olajban fürdő kuplunggal).

IMG_9810

Ezzel a motorral szerelve az üresen 18 mázsás kombi álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,6 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 232 kilométer/óra. A fékek határozottak, a német Autobild mérésein 33,6-33,2 méteren (hideg és melegített fékpofákkal, gumikkal) belül állt meg az autó 100 kilométer/óra sebességről vészfékezve.

Be kell vallanom, nagyon tetszett a kombi, minden percét élveztem a benne töltött időnek. A kétszelepes, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítót alkalmazó DCC Pro állítható futómű (feláras) széles szórásának köszönhetően minden helyzettel megbirkózik, a vezető kívánságai szerint kényelmet vagy sportos agilitást biztosít. Az elöl MacPherson, hátul négy lengőkaros futómű magabiztos, szuverén. A precíz, de nem túl közvetlen, progresszív kormányzás tökéletesen illik hozzá. A fordulóköre nagy, a parkolás nehézkes, de kezelhetősége és könnyű irányíthatósága kárpótol ezért. Elbújtatható vonóhorog rendelhető, ezzel a kocsi 2,2 tonnás utánfutót húzhat.

Jól dolgozik a mátrix LED-fényszóró, pontosan és időben takarja ki a velünk ellentétesen és az előttünk haladó autókat. Országúton szélesen világít, látjuk a békésen legelésző őzeket az erdőszélen – csodálat helyett azonban ilyenkor jobb előrelátóan lassítani és felkészülni a közelebbi találkozásra (illetve kivédésére).

Mennyibe kerül?

Importőri kedvezménnyel 16,928 millió forintért lehet benzines (150 lóerős, lágy hibrid) Passatunk, a 150 lovas TDI-vel szerelt kombi alapára 16,248 millió forint (kedvezménnyel).  A tesztelt izmosabb, összkerekes változat alapára 19,271 millió forint. A képeken látható autó ennél drágább, 23,5 millió forintba kerül.

Kép és szöveg: Biró Csongor