
2400 kilométer, két skandináv ország, számtalan híd, tengeröböl, fjord. Egy óra kompozás, több mint egy teljes napnyi vezetés és több száz perc töltés. Megérte, minden elfecséreltnek gondolt másodpercért busás élmény volt a jutalom. És milyen volt a Skoda Elroq?
Hokivébére autóval? Persze!
Nagy Gergely (Player.hu, Roadster magazin) társaságában május elején ismét felkerekedtünk (két éve egy Skoda Enyaqkal mentünk a finnországi Tamperébe) és elutaztunk az A csoportos hoki világbajnokságra, hogy a helyszínen szurkoljunk a magyar jégkorong-válogatottnak. Ezúttal nem végig villany Skodával mentünk: kirepültünk Svédországba, az arlandai reptérről összkerekes Enyaqkal vittek a Volkswagen-csoport svéd központjába. Södertaljében átvettünk egy Elroq tesztautót, amellyel előbb Stockholmba, majd a magyar csapat szereplésének helyt adó Herningbe autóztunk. Ha nem is győztes meccsen zengtük a Ria, ria, Hungáriát!, de ott voltunk, amikor helyt álltak a srácok az NHL-sztárokkal megtűzdelt amerikai csapat ellenében.
Skandinávia jó hely
A hokimeccsek (megnéztük a svéd-szlovák nyitó meccset is) mellett jó kis skandináv túrát szerveztünk magunknak. Meglátogattuk a mesés reneszánsz kastélyt Helsingorban, ahol számos Hamlet előadást is tartottak, kompoztuk, vonatoztunk, áthajtottunk az Öresund hídon, megismerkedtünk a dániai Aarhus nevezetességeivel, hangulatával, aktuális kulturális (megnéztük Miró, Picasso, Modigliani és társai izgalmas képeit) és társasági eseményeivel (meglestük a közösségei kerteket, tereket, szaunákat építő és fenntartó fiatalokat), majd utunk végén felfedeztük Fiskebācksilt, az álomszép halászfalut, ahová máris visszavágyunk.
Enyaq vagy Elroq?
Az ötnapos úton a társunk egy 85 kilowattórás akkumulátorral szerelt Skoda Elroq volt, az Enyaq kisebb testvére. A hosszú teszten arra kerestük a választ, hogy elég jó-e ahhoz, hogy valódi alternatívája legyen a belső égésű motorral szerelt Skodáknak? Az a kérdés sem hagyott bennünket nyugodni, hogy vajon az Elroq jobb villanyautó, mint az Enyaq?
Legjobb lesz, ha rögtön meg is válaszolom a kérdéseket. Az Elroq jó alternatívája lehetne a belső égésű Skodáknak, mondjuk a Karoqnak, ha nem lenne ilyen drága. És igen, szerintem az Elroq jobb villanyautó lenne, mint az Enyaq, ha nem lenne ilyen drága. A két hasonlóan felszerelt modell között alig van 1,1 millió forint különbség (az Elroq 85 modell 19 millió forint, az Enyaq 85 változat pedig 20 millió forint), így legény legyen a talpán, aki dönteni tud a két elektromos Skoda között. Én az Elroqot választnám: kisebb, könnyebb és kicsivel hatékonyabb.
Legalább két tonna
A Škoda Elroq hossza 4,5 méter, szélessége 1,9 méter, magassága 1,6 méter, tengelyek közötti távolsága 2,8 méter, üres tömege 1,95-2,21 tonna, kiviteltől függően. 1200 kilogrammos fékezett utánfutót vontathat. Az Elroq szabad hasmagassága 186 milliméter. Aerodinamikája példás, légellenállási együtthatója 0,26.
Ha oldalról összekeverjük az Enyaqkal, akkor nem bennünk van a hiba, az Elroq, amelynek a neve egyszerűen az elektromos Karoq rövidítése, 17 centivel rövidebb a sokban hasonlító nagy testvérnél, a különbség a hátsó fertályon keresendő. A csomagtartó ennek megfelelően jelentősen szűkült, de a 470 literes űrtartalom sem kevés, a hátsó ülések döntésével 1580 literes puttonyt kapunk. A skodás okosságok nem hiányoznak ebből az autóból sem, a csomagtartó is elég jól variálható, különböző oldalső és lenti rekeszek, polcok (összesen 48 liternyi hellyel gazdálkodhatunk pluszban) nyelik el a cuccainkat, a töltőknek is van külön helye, ahogy a kötelező esernyő sem hiányozhat az első ajtóból.
Az utastér elegáns, külön kiemelném a narancsszínű biztonsági öveket, amelyek nagyon feldobják az amúgy is otthonos és kellemes belsőt. Az üléshuzatok és bőrutánzatú kárpitok lehetnek környezetkímélő anyagból, ezek közül kettő fajta is rendelkezésre áll, az egyik főleg halászhálók, a másik pedig műanyagpalackok újrahasznosításának végterméke.
A 13 hüvelyk képátlójú szórakoztató- és információs rendszer jól áttekinthető, testre szabható, a navigáció kijelzi az érkezéskor várható töltöttségi állapotot (végig ezzel terveztük meg az útvonalakat és mindig Ionity töltőt használtunk), gyorstöltés előtt időben hűthető és fűthető egyedi döntéssel külön kapcsolóval és automatikusan is az akkumulátor. Van vetített kijelző, amely kiterjesztett valóságelemekkel is tájékoztat. Kiválóan világítanak a feláras, 200 luxos, mátrixos LED-ek (oldalanként 36 önálló szegmenssel), amelyek 500 méterre világítják meg az autó előtti utat.
Nagy motor, nagy akkumulátor
A hátsókerékhajtású Elroq 85 változat volt a társunk, villanymotorja 286 lóerős, a forgatónyomaték maximuma 545 newtonméter – a skandináv autópályákon nem nagyon találtunk ellenfelet. Egyrészt azért, mert a skandinávok viszonylag lassan, a sebességhatárokat betartva vezetnek, másrészt, az Elroq tényleg nagyon megy, végsebessége kevéssel meghaladja a 180 kilométer/órát. A hatótáv ennek megfelelően nem túl kedvező, a sajtóanyag szerinti akár 580 kilométer a mi tempónkkal inkább 350-380 kilométer, de ez autópályán érvényes. Azon kívül reális a 400-450 kilométer is. A 85-ösben az akku 77 kilowattórás.
A fogyasztással nem voltunk elégedettek, visszafogott tempóval autózva is 17-18 kilowattóra/100 kilométeres fogyasztást mértünk vegyes üzemben, de a 2400 kilométeres túra végén a kijelzőt uraló 20,7 kilowattóra/100 kilométer sok két személlyel, négy táskával, kevés szintkülönbséggel és 21-22 fokra temperált utastérrel, 15-20 fokos külső hőmérsékleten.
Gyorsan megy, gyorsan tölt
Az Elroq 6,6 másodperces sprintideje is példás, de ennél sokkal fontosabb, hogy tényleg gyorsan töltődik. Villámtöltőn akár 175 kilowatt teljesítményt (rendszeresen láttunk 170 fölötti értéket a töltőoszlopok kijelzőjén) is képes felvenni a fedélzeti elektronika, ideális esetben 24-28 perc alatt feltölthető lítiumion-akkumulátora (NMC) 10-ről 80 százalékra. Váltakozó áramról 11 kilowattal táplálható.
Finoman, de határozottan rugózik
A Škoda Elroq alapfutóműve (elöl MacPherson, hátul ötlengőkaros) is igen jónak mondható, az unalmas autópályák után a kanyargós svéd utakon különösen izgalmas volt vezetni. Feláras az adaptív futómű, a kormányzás steril de pontos, az alacsony tömegközéppont kizökkenhetetlenül tapasztja az aszfalthoz a kocsit, a hátsókerékhajtás nem okoz meglepetést, az ESP korán beavatkozik, az Elroq határhelyzetben is stabil. Az első fékek kétdugattyúsak, hátul dobfékek lassítanak. Parkolóban agilis, fordulókörének átmérője 9,3 méter.
Kép és szöveg: Biró Csongor