
Sokan keresik a prémium kategóriában a közös nevezőt a sportos, a kényelmes, az elegáns és a takarékos között. A BMW 430d Gran Coupéban megtalálják.
Ha valakinek túl merész a kupé, túl pajzán a kabrió, a hármas kombi pedig igen hivatalos – ráadásul a prémium középkategóriában gondolkodik -, életszerű választás a BMW 4 Gran Coupé. A kocsi Münchenben készül, ugyanazon a gyártósoron, mint a tisztán elektromos meghajtású BMW i4, vagy a 3-as sorozat.
Hogy néz ki?
Hossza 4,8 méter, szélessége 1,85 méter, magassága 1,44 méter, tengelyek közötti távolsága 2,85 méter. A csomagtér bőséges (470 liter, a német ADAC autóklub szigorúbb mérése szerint 410 liter) és igény szerint növelhető a befogadóképessége (az alapfelszereltségként 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla ledöntésével egészen 1290 literig bővíthető; a német kollégák 1210 litert mértek), így a BMW 4-es Gran Coupé a hétköznapokban és a hosszabbra nyúló utazások során egyaránt jó társ. A hátsó ülések felnőttek számára is alkalmasan akár hosszabb utazásra, a hátsó ajtó az ablakkal együtt nyílik, így nagyobb tárgyakat is szállíthatunk.
Orra összetéveszthetetlen, ott a 2024-es ráncfelvarrás után is nagyméretű, függőlegesen elrendezett, mélyen aszfaltig húzott BMW hűtőrács pózol. A keskeny, teljes egészében megújult LED-technológiás fényszórók (immár nyílhegyek alakját öltötték a fénycsíkok) automatikus módban is biztonságosan és hatékonyan világítanak. Hátul különlegesen fűzött a LED-es látvány, az M sport csomag újdonsága a fényes fekete kivitelű diffúzor és a nagyobb, 10 centiméter átmérőjű kipufogóvégek.
Az ajtóablakok keret nélküliek, a vezetőfülke elrendezése ergonomikus. A ledönthető fejtámlákkal szerelt hátsó üléssorban egymás mellett állítólag három gyerekülés is rögzíthető. Alapfelszereltség a két első sportülés és a sportkormány. A vezetés élményét és az utazás kényelmét olyan feláras kiegészítők fokozhatják, mint például az ülésfűtés és ülésszellőztetés, az egyedi bőrözés, a nagyméretű, nyitható és csúsztatható panoráma üvegtető, a hangulatvilágítás és a Harman Kardon surround audiorendszer. Az igazítás enyhén érintette a belső teret, a középkonzolon csökkent a fizikai kapcsolók száma, a funkciók többsége az érintőképernyőről vagy hangvezérléssel irányítható. A klíma szabályozására a beömlőknél található kezelőszervek is használhatók.
Hogy megy?
Sportos karakterét a dízel csúcsmodell nem rejti véka alá, sport plus módban úgy megindul, mint egy mozdony. A hathengeres motorokhoz már 48 voltos villanyos rásegítés jár, így az erőmű 286 lóerőt teljesít. Legnagyobb forgatónyomatéka 650 Nm. Ezzel a sportos négyajtós álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 5,3 másodperc alatt jut el. Azért ezek nagyon durva értékek, simán sportautós jellemzők. Drámai az állórajt, az xDrive összkerékhajtás segít abban, hogy ezt egy vonalban és ne farolva tegyük meg. Vajon milyen lehet a csak hátsókerékhajtású 430d?
Az indítógenerátor nemcsak üzemanyagot takarít meg a rekuperáció révén, hanem 11 lóerővel besegít a haladásba (így áll össze a 286 lóerős maximális teljesítmény). Már alacsony fordulatszámon is bőséges a teljesítmény, de kétezres percenkénti fordulatszámtól a motor nyomatékhulláma lenyűgöző.
Milyen vezetni?
Parádés vezethetőségének jót tesz az alacsony súlypont és a majdnem 50:50 arányú tengelyterhelés-elosztás. Az aerodinamikáját aktív légcsatornák, légbevezető és légkivezető nyílások, valamint a szinte teljes egészében burkolt padlólemez optimalizálja.
A dupla keresztlengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított első- és ötkaros hátsó kerékfelfüggesztést a lehető legalacsonyabb tömeg és a lehető legmerevebb összetartás szempontjai szerint tervezték meg a mérnökök. Az alapfelszereltségként kínált rugóút-szinkronizált lengéscsillapítók a sportos menetteljesítményt és az utazási komfortot egyaránt fokozzák. Nagyobb útegyenetlenségeknél utóbbiak a rugóúthoz igazodva képesek kontrollálni a karosszéria kilengéseit és megakadályozni a hullámzó mozgást. A technológia az útfelület kisebb egyenetlenségeit enyhébb lengéscsillapító hatásokkal reagálja le.
Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető BMW M sport futóművel felszerelt modellekben a rugóút-szinkronizált lengéscsillapítók kifejezetten sportosan működnek. Az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető adaptív M futómű a BMW M sport futómű és az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítók előnyeit egyesíti. A változó áttételű sportkormány mindkét opcionális extrafelszereltségként megrendelhető futómű-technológiához jár. A harapós, négydugattyús BMW M sportfékrendszer ugyancsak elérhető opció a modellhez.
A nyolcfokozatú ZF automatikus váltó patent, pontosan és főleg gyorsan kapcsol, a volán mögötti váltókarokkal pedig még izgalmasabb a kocsi erejének kipréselése. Akit zavar a kikapcsolahatatlan stop-start rendszer, az többet fizethet tankoláskor. Egy módon lehet elkerülni a motor állandó leállását: sport módban kell használni. Jutalmul szépen morog a sorhatos. A teszt során főleg komfort módban használtam a kocsit, a fogyasztása ennek megfelelően alacsony maradt, 7 literrel eljártam 100 kilométerenként. Fűtéssel, ülésfűtéssel és szép, bátor kigyorsításokkal.
Mennyibe kerül?
A legolcsóbb négyajtós szépség 17,4 millió forint 184 lovas négyhengeres benzinmotorral, a kipróbált 4×4-es dízelváltozat alapára 21,5 millió forint, a szépen felextrázott tesztautóért még legalább öt millió forintot jattolni kell.
Kép és szöveg: Biró Csongor