Márciusban újult meg, hamarosan tesztelem, mégis, amikor egy hamarosan érkező új Volkswagen bemutatóján Golfokat vezettem, rájöttem, hogy ez az autó továbbra is etalon a kompakt osztályban.
Méltatlanul elfeledkeztem róla, szánom-bánom! Gyorsan ki is próbáltam majdnem minden változatát. Persze, ez nehéz feladat, mert többféle hajtással, sok variánsban kínálják az autót. Szerencsére. Ki tudja meddig?
Ha már megnéztük az új szabadidő-autót – a beszámoló embargós október elejéig -, a wolfsburgi gyárat is meglátogattuk (jelenleg kizárólag innen érkezik a Golf, itt több mint 20 millió példányt szereltek össze az elmúlt öt évtizedben), végig mentünk a présüzemen, a karosszériaüzemen és a szerelde legtöbb munkaállomását is megtekintettük. A gyár hatalmas, 6,5 négyzetkilométer, azaz akkora, mint Gibraltár, a fedett részek területe is 2,5 négyzetkilométer, mint Monaco. 70 perc alatt természetesen nem láttunk mindent, még akkor sem, ha egy elektromos Golfból átalakított kabrióval húzott vonatból tekintettük meg a folyamatokat és a helyszíneket. Ha mindent nem is, de a lényeget láttuk: jól felszerelt, modern, nagyon magas fokon automatizált, elkötelezett dolgozókat foglalkoztató, élő gyárban jártunk, nem kísértetkastélyban, nem a végnapjain kesergő nagyvállalat romjain. Turbulens időszakban érkeztünk, de pánik nincs. Éppen szakszervezeti tárgyalások zajlanak, szóba kerülnek gyárbezárások, gyenge a pillanatnyi kereslet, de a Golf sosem volt ilyen jó és ilyen sokoldalú.
A Golf örök
Az idén ötvenéves Volkswagen Golf – 37 millió eladott példány után – márciusban újult meg, de ez a facelift kívül alig érezhető, alig látható. Újra rajzolt fényszórók és megvilágított logó jelzi a változást, új segédrendszerek (a mátrixos LED lámpák fénye 500 méterre világít előre) és új hajtások is érkeztek, valamint megújult a szórakoztató- és tájékoztató rendszer. A kijelző hatalmas, képátlója 32,2 centiméter, a menürendszer a gyártó szerint intuitív. Én ezt nem mondanám, de amit akartam, megtaláltam a menüben. Hogyan kell kikapcsolni a sebességre figyelmeztető jelzést? Két mozdulat. Hogyan tudom tükrözni a telefonomat? Két mozdulat. Hogy lesz hangosabb a GTI? Két mozdulat. Pár mozdulat és már az úton vagyunk, haladunk. Nem is akárhogyan, a német autópályán akár komoly tempóval. Végsebesség? A 116 lovas, kézi váltós, normál benzines Golf esetében 203 kilométer/óra, a GTI változat esetében pedig 250 kilométer/óra.
Mindegyik jó
Vezettem 150 lovas, kétliteres dízelmotorral és kombi karosszériával, 150 lovas benzines TSI motorral – a már említett kézi-, illetve DSG-váltóval, 272 lovas plug-in hibrid, sportos GTE változatban és természetesen a Golf GTI-t is meghajtottam az Autobahnon. A plug-in hibridben az volt a fantasztikus, hogy akár 120 kilométernyi elektromos hatótávot is felkínált. Ha csak 100 kilométer összejön ideális hőmérsékleti és domborzati viszonyok között, már az is igen komoly előrelépést jelent. És miért ne jönne össze?
Az elöl MacPherson, hátul négylengőkaros futóművel száguldó Volkswagen Golf GTI vezetési élménye fantasztikus, szép a hangja (még ha mű is), kiváló az úttartása, jól kanyarog és elég dinamikus, illetve rugalmas nagy tempónál. Az első, elektronikusan vezérelt differenciálzár és a progresszív kormányzás alapáras, az adaptív futóműért azonban fizetni kell.
A legjobb az új GTI-ben, hogy nem akar több lenni, mint ami, nem akar többnek látszani, őszinte, magabiztos és önazonos sportkocsi. Kevésbé az érzelmekre, sokkal inkább a tudatra hat: jó vezetni, akarom vezetni, elérhető, fenntartható, vállalható. A tudatos vezető választása. Csak halkan jegyzem meg, hogy az elmúlt 45 évben 2,3 millióan döntöttek mellette.
Plusz 20 lóerő
A ráncfrissítés hozott plusz 20 lóerőt (az EA888 LK3 evo4 kódnevű motor azonban sokkal többet is tud: a Clubsport 24h elnevezésű, egyedi, évfordulós versenyautó például 348 lovas), így a 4,3 méter hosszú GTI immár 265 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 370 Nm. Ezúttal nem vezettük, de a wolfsburgi gyártósoron bőven találkoztunk a 300 lovas (nyomatékcsúcsa 400 Nm) Clubsport változattal (végsebessége 267 kilométer/óra, opciós Race csomaggal, amúgy mindkét GTI-t 250 kilométer/óránál lekorlátozza az elektronika), amely lyuggatott, megnövelt féktárcsákkal (17-ről 18 hüvelykre), nagyobb hátsó szárnnyal és Akrapovic kidörgőkkel örvendezteti (opciós, a Race csomag része) meg használóját. Kell is határozott fékerő, mert a GTI nem nyűgözött le a lassulásával. A gyorsulás azonban a sima GTI-ben rendben van, 5,9 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre (ehhez a Clubsportnak 5,6 másodpercre van szüksége). Az ESP érzékenysége fokozatokban állítható. Az összkerekes R változat maradt a kínálatban, a kétliteres turbó benzines erőforrás abban 333 lóerő (van belőle kombi is…). A váltó mindkét GTI változatban kormányról is kapcsolható, hétfokozatú DSG.
A belépő modell az 1.5 TSI 116 lóerővel, ez a motor 150 lovas is lehet, az 1.5 eTSI lágy hibrid szintén lehet 116 lóerős, illetve 150 lovas. Plug-in hibridből kettő van, a gyengébb (ezt vezettük Németországban) összteljesítménye 204 lóerő (eHybrid), az erősebbé 272 lóerő (GTE). Mindkettőben nettó 19,7 kilowattórás akku tárolja az energiát, az elektromos hatótáv ideális esetben legalább 100 kilométer. Szerencsére van még jó dízel, a kisebb teljesítményű kétliteres 116 lovas, az erősebb 150 lovas. Utóbbit kombi karosszériában (hossza 4,63 méter) tettem próbára, kiváló élményt nyújtott.
Az ötajtós Golf csomagtartója szerény, de a Golf Variant nem szégyenkezhet. Csomagtartója a német ADAC autóklub mérése alapján kalaptartóig 455 literes (a Volkswagen 630 literes adatot ad meg), a hátsó ülések ledöntésével 1380 liternyi hellyel gazdálkodhatunk (ADAC mérés).
Mindegyik modellben szépen szólt a Harman Kardon hangrendszer, az opciós hifi 480 wattos. A Volkswagen büszke arra, hogy a Chat GPT csetbotot hangvezérléssel lehet faggatni – a zenét kipróbáltam, a mesterséges intelligenciára nem voltam kíváncsi, bocsánat.
Kép és szöveg: Biró Csongor