Lehet egy elektromos szabadidő-autó egyszerre tökéletes és olcsó. Ugye, hogy nem? Ha az ár és az érték harmóniáját keressük, a kínai márka kisebbik SUV-ja egészen jó választás lehet. Teszten a BYD Atto 3.
Hogy néz ki?
Amikor egy barátom még tavaly azzal jött, hogy ő kinézett magának egy BYD és látatlanban meg is rendelte, azt hittem, meghülyült. Kínai autót, látatlanban? Most itt a kocsi, látom és tudom, hogy a barátom nem hülye, sőt én vagyok az, mert nem tudtam felülkerekedni az előítéleteimen. Továbbra sem vagyok biztos, hogy magam vennék kínai autót – többre tartom az európaiságot -, de azt el kell ismernem, sorozatban másodszor, hogy a kocsi rendben van.
Formája nem tetszik (pedig a dizájnt Wolfgang Egger vezényli a BYD-nél), a tesztelt három BYD közül egyedül a Seal formavilága fogott meg, de az nagyon, az Atto 3 egy átlagos próbálkozás a Távol-Keletről (2022-ben még Yuan Plus néven indult Kínában a karrierje). Legalábbis, ami a dizájnt illeti. Mert másban egyáltalán nem átlagos a kocsi. A meglehetősen tágas utastér egyenesen különleges és vidám megoldások sorát vonultatja fel: gitárhúrok az ajtókon, repülőgépet idéző gázkar a váltókar és a szellőző rostélyok, valamint az ajtókilincs kialakítása sem hétköznapi. Az anyagválasztás kifejezetten jó, kevés a kopogós műanyag, inkább a puhaság és az otthonosság jellemző az autóra. Az ülések sportosan kényelmesek, ez nem ellentmondás, sportos a forma és kényelmes a tartalom.
Hossza 4,5 méter, szélessége 1,9 méter, magassága 1,6 méter, tengelyek közötti távolsága pedig 2,7 méter, fordulókörének átmérője 11,3 méter. A tesztelt, nettó 60,5 kilowattórás akkuval szerelt változat tömege 18 mázsa, csomagtartójának térfogata 440 liter (az álpadló eltávolításával). Érdekes tapasztalat, hogy ugyanaz a 26-os bicikli nehezebben fért be az ülések ledöntésével 1338 literesre bővíthető csomagtartójába (a német ADAC autóklub szigorúbb mérése szerint a csomagtartó 355-1300 literes), mint a fél számmal kisebb Dolphinéba. Aerodinamikában nem erősek még a kínaiak, az Atto 3 légellenállási együtthatója 0,29, de ez nem látszik meg a fogyasztáson – az alapáras hőszivattyú áldása annál inkább. A nyitás és a zárás nem olyan egyértelmű, mint az európai autóknál, de ezt a kis kényelmetlenséget meg lehet szokni, minthogy azt is, mennyire proaktívak és stréberek a vezetésbiztonsági figyelmeztetések. Ezeket természetesen jó indulás előtt kikapcsolni. Mind és mindig.
A mobiltükrözés természetes, a CarPlay vezetékkel működött az autóban (csak USB A csatlakozón), az Android Auto vezeték nélkül is, de az almás termékek használói is élvezhetik a szolgáltatást a megfelelő szoftverfrissítés elindítását követően.
Az elforgatható kijelző hatalmas, képátlója 15,6 hüvelyk. A kezelőfelület informatikai háttere jól sikerült, a kijelző és a vezérlése gyors, határozott, fagyást nem tapasztaltam.
Hogy megy?
A hajtás az első kerekere küldi a nyomatékot, a legfeljebb 204 lóerő és a 310 Nm nem terheli meg túlságosan a Continental gumikat, harmonikus az elindulás. Az állandó névleges teljesítmény 65 kW, az autó álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,3 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 160 kilométer/óra. A német autóklub mérése alapján 80 kilométer/óra sebességről 120 kilométer/órára 5,9 másodperc alatt ugrik, hatvanról százra 4,4 másodperc kell neki.
A BYD Atto 3 ugyanarra a gördeszka alakú modulra épül, mint a Dolphin és a Seal, a hajtás egyszerre nyolc funkciót egyesít: része a vezérlőegység, az akkufelügyeleti rendszer, a motorvezérlő, a feszültségelosztó, a DC-DC vezérlő, a fedélzeti töltő, a motor és az erőátviteli egység.
A Blade (penge alakú) akkurendszer 400 voltos, a 420 kilós akkucsomag 126 egymás mellé állított lítium-vas-foszfát (LFP) kémiájú cella sorozatából áll. Fedélzeti töltője 11 kilowattos, egyenáramú töltőn legfeljebb 88-90 kilowattal tölthetjük. Hatótávja nagyjából 420-430 kilométer klíma/fűtés és autópálya-használat nélkül, de ezt tényleg tudja takarékosan hajtva. A fogyasztást nem tudjuk teljesen pontosan mérni, mert vagy az utolsó 50 kilométer adatát, vagy a teljes életciklus összesített adatát kapjuk. Előbbi karcsú 15,6 kWh/100 kilométer, utóbbi pedig 17,8 kilowattóra/100 kilométer, ami szintén nem rossz. Nagyjából ezt tudják a Teslák áramvonalasabb karosszériában.
Milyen vezetni?
Nagyon kellemes autó a BYD Atto 3, elöl MacPhesron, hátul multilink futóműve lágy (villanyautókhoz képest), kanyarokban nem túl dinamikus (tempósan hajtva billegésre hajlamos), fékezésben sem élenjáró (100 kilométer/óráról vészféket nyomva a német teszten 35,1 méteren belül állt meg), de ennyi pénzért nem is várhatunk sportos vezethetőséget. A tesztelt modell Design felszereltségéhez 18 hüvelykes kerekek járnak.
Mennyibe kerül?
Hogy honnan a név? Az attoszekundumról kapta, vagyis a 0,000000000000000001. másodpercről, amelyet többek között Krausz Ferenc Nobel-díjas fizikus is kutat. Szerencsére az árában nincs ennyi nulla, az európai törésteszten ötcsillagos eredményt elért BYD Atto 3 alaphangon 13 millió 997 ezer 900 forintba kerül Comfort felszereltséggel. A Design kivitelű tesztelt modellért 14 millió 820 ezer 900 forintot kérnek el. A kocsira hatéves az általános garancia, ami 150 ezer kilométer futásteljesítményig él.
Kép és szöveg: Biró Csongor