Megújultak a Cupra húzómodelljei

Madridban nemzetközi díszbemutatón láthattuk élőben a friss Cupra Formentort és a Cupra Leont. A műsor impozáns volt, ráncfelvarrás nem volt még ilyen töményen színes és hangos. Szerencsére, nem csak vaktölténnyel lőnek a cuprások, a Leon és a Formentor szebb, izgalmasabb és szerethetőbb lett, mint valaha.

A Formentor néhány éve alatt máris a sportos márka legnépszerűbb modellje lett, az újdonság minden bizonnyal sikerre ítéltetett. Tavaly több mint 120 ezer világszerte kiszállított példányával vezette az eladási listákat – meggyőző eredmény a márka első saját tervezésű és fejlesztésű modelljétől. A Leon viszi tovább a tradíciót, ötajtós ferdehátú, illetve kombi változatában erősítheti tovább a márka ambícióit.

Cupre Formentor

Martorellben tervezték, fejlesztetté és gyártják, az új Cupra Leon/Formentor család az év harmadik negyedévében érkezik a piacra, hozzánk egy picit később várható.

Sikeres évkezdet

2024 első negyedévében a spanyol márka 56 ezer 600 autót szállított ki, ami 21,4 százalékos emelkedést jelent 2023 első negyedévéhez képest, miközben márciusban a márka 23 ezer 800 kiszállított autóval rekordot döntött.

seat-cupra.media-center

Testvérek egymás között

Mindkét modellt a márkagének szerinti új formai nyelvezet, új generációs plug-in hibrid technika, valamint még szélesebb körű digitalizáció és hosszú távú fenntarthatósági megoldások és még kedvezőbb menettulajdonságok jellemzik. A két kocsi szinte teljesen azonos technikai- és arculati fejlesztést kapott. A Leon és Formentor egyaránt agresszív cápaorrot visel, elöl és hátul is háromszögben rendezték a LED-es lámpa, az embléma a motortetőt uralja, és – amit sokan gyűlölni fognak, valamint ugyanannyian imádni –  világít a hátsó Cupra logó. Nem középiskolás szinten!

seat-cupra.media-center(3)

Az utastér minőségibb az elődnél – de azért meg sem közelíti a prémium márkák szintjét – jelentős az újrahasznosított anyagok alkalmazása. A kagylóülés bevonata 73 százaléka újrahasznosított mikroszálból készült, de aki jobban szereti a bőrt, környezettudatos gazdálkodásból származó igazi állatbőrt felhasználó kárpitozást is kérhet.  A 12,9 hüvelykes központi érintőképernyő kibővített tartalmat kapott, várhatóan jól szól a 12 hangszórós, 390 watt teljesítményű hifi, amelyet a Sennheiser fejlesztett.

Mindenki örülhet

A motorkínálat gazdag, szinte mindent kínál, amit a piac ma elbír. Négy különböző technológia jeles termékeivel találkozhatunk a két új modell motorfedele alatt. Van benzines, lágy hibrid, dízel, konnektoros hibrid és sportmotor. Az új generációs plug-in hibrid hajtás 272 lóerőt teljesíthet, de még ennél is erősebb a kétliteres benzinmotor 333 lóereje a kombi csúcsmodellben (sosem volt még ilyen erős a Leon). Végre! Nem beszélve az intelligens nyomatékelosztásról és az opciós Akebono fékekről!

cupra-leon-fl-1-1024x614

Az ötajtós Leon legfeljebb 300 lóerős lehet, ugyanazzal a hétsebességes DSG-vel, elsőkerékhajtással és diffizárral az első tengelyen. Ehhez a változathoz a kormányon szabadon lebegő Cupra menetkapcsolón fejlesztettek egy új Cupra módot, amely versenypályára optimalizálták a pedál- és váltó hangolást, a nyomatékválasz brutális, a nyitott kipufogó pedig élőben közvetíti a benzingyilkos orgiát. Ami a Leonban a 300 lovas változat, az a Formentorban a 265 lovas, ez a belépő a sportos VZ világba. Szomorú, hogy az öthengeres győri motor már nem érhető el.

cupra-leon-fl-3-1024x614

A csúcsmodellekben (a 333 lovas Leon Sportstourerben és a 333 lovas Formentor VZ-ben) hátsó tengelyre szerelt elektro-hidraulikus rendszer két kuplung segítségével osztja kerekenként szét a nyomatékot, így a Cupra Sportstourer VZ (és Formentor társa) soha nem tapasztalt intenzitással képes kanyarodni – valójában egy keréken piruettezni… A kombi futóművének fejlesztésekor figyelembe vették az autó driftelési képességeit  – ezt csak versenypályán ajánlott használni. Már a széria féktárcsák is 18 hüvelykesek, de a hatdugattyús Akebono nyergekkel (375×36 milliméter) nem kunszt a biztonságos megállás végsebességről sem.

Nem kevésbé jó hír, hogy a konnektoros hibrid akár 100 kilométert is megtehet csakis villanyárammal hajtva, az akkumulátor pedig akár 50 kilowattos teljesítménnyel tölthető DC gyorstöltőn. Elérhető továbbra is a kínálatban a 204 lóerős hajtáslánc. Mindkettőben az 1,5 literes benzinmotort nettó 19,7 kilowattórás akkumulátorból árammal táplált villanymotor teljesít szolgálatot.

Az erősebb hibridet Brembo-fékek lassítják (a tárcsa átmérője 370 milliméter, vastagsága 32 milliméter).

cupra-leon-fl-2

Jó lehet majd vezetni

A Leon és a Formentor futóműve új fejlesztés, az elöl MacPherson rugóstag és a hátsó többlengőkaros felfüggesztés sportos hangolású. A kormányrásegítés progresszív, opciós az adaptív felfüggesztés – egyéni módban a csillapítás keménységét, illetve puhaságát 15 fokozatban állíthatja be a sofőr. A kipufogó hangját mesterségesen fokozzák, de a naturalistáknak van úgynevezett pure hangzás is, amikor csak azt halljuk a kipufogóból és a motorból, ami ott helyben, a maga természetes fémes és mechanikus valóságában létrejön. Mennyei zúgás.

A belépő modellekben a jól ismert 1.5 TSI dolgozik 150 lóerővel, amelyhez hatfokozatú kézi sebességváltót társítanak. Szintén 150 lovas a lágy hibrid, 48 voltos rendszerrel támogatott, takarékosságra hangolt változat. A kombi elérhető összkerékhajtással és izmos, 240 lovas kétliteres benzinmotorral is. A Formentor ezt nem kapja meg, de a vásárlóknak nem kell nélkülözniük a kétliteres TSI selymességét, 204 lovas verzióban vihetik. A Leon és a Formentor bizonyos piacokon, így Magyarországon is kapható majd kétliteres, 150 lovas dízelmotorral – a flottapiac legnagyobb örömére.

A szenvedély dizájnja, a dizájn szenvedélye

A madridi világpremier egyben volt divat- és dizájn bemutató és autóbemutató. A vállalat itt indította el Cupra Design márkát, valamint bejelentették az együttműködést számos olyan márkával, amelynek hasonló a termék- és stílus filozófiája. Ilyen például a fenntartható ékszereket alkotó MAM, amely ruténium, illetve réz gyűrűket és karkötőket tervezett Cupra modellekhez, a Leonhoz és a Formentorhoz. A Cupra újra összebútorozott a Marset dizájnstúdióval, hogy egyedi világítástechnikát tervezzenek közösen. Mindezeket a madridi Cibeles Palotában mutatták be egyedi fény- és dizájn show keretében.