A közelmúltban bekövetkezett globális zavarok nyomán Európa vezető autógyártói és Tier 1-es beszállítói fejlett digitális technológiákat alkalmaznak ellátási láncaik megerősítésére. Ezen innovációk célja az átláthatóság növelése, a bizalom ápolása és a veszteségek mérséklése, biztosítva ezzel az autóipar biztonságosabb és hatékonyabb jövőjét.
A félvezetőhiány a just-in-time kockázatokra világított rá, míg az új geopolitikai realitások, például a közel-keleti háborús válság és azok Vörös-tengeri hajózásra gyakorolt hatása arra kényszeríti a beszállítókat, hogy sürgősen foglalkozzanak a digitális átláthatósággal, amely nem a kockázatok teljes kiküszöbölésének, hanem az elkerülhetetlen bukkanók kiküszöbölésének eszköze.
Biztonságos adatcsere
A Mercedes-Benz saját operációs rendszerének, az MB.OS-nek a fejlesztésére 2026-ig 60 milliárd eurót fektet be. “Úgy döntöttünk, hogy a kritikus infrastruktúránkat házon belül alakítjuk ki, hogy gyorsan integrálhassuk és birtokba vehessük az adatokat” – erősítette meg a Mercedes-Benz szóvivője a német sajtóban. “Ott lépünk partnerségre, ahol az ügyfél számára előnyös, de a vállalat számára nem jelent stratégiai veszteséget. Természetesen ezt a szoftveripar szakértőivel együtt tesszük, és rugalmas interfészt kínálunk a harmadik fél tartalomszolgáltatóknak, így ügyfeleink könnyen és intuitív módon jutnak hozzá a tartalmakhoz.” A Mercedes-Benz szerint ez a gyorsan fejlődő és skálázódó technológiákra is igaz, ahol az integráció lehetővé teszi a gyors alkalmazkodást a globális technológiai gazdaság trendjeihez. Ez lehetővé teszi számára, hogy növelje az átvétel sebességét és megossza a költségeket.
A Cofinity-X partnerhálózatban részt vevő Mercedes-Benz járművei általában több ezer alkatrészből és komponensből állnak, ellátási lánca mintegy 40 ezer közvetlen beszállítóból és számos ezek alá rendelt további beszállítóból áll.
A Mercedes-Benz mellett a 2023 elején létrehozott Cofinity-X adatcsere-platformban a BMW és a Volkswagen autógyártók, valamint a BASF, a Henkel, az SAP, a Schaeffler, a Siemens, a T-Systems és a ZF első szintű beszállítók vesznek részt.
A platform erősíti a végponttól végpontig tartó adattovábbítási láncokat, hogy az anyagáramlásokat a teljes értékláncban nyomon lehessen követni.
A Cofinity-X közös vállalkozáson keresztül életre hívjuk a Catena-X vízióját, amely a teljes értéklánc mentén történő biztonságos és szabványosított adatcserét biztosító nyílt ökoszisztémáról szól. A Catena-X meghatározza az adatszuverenitásra vonatkozó szabványt, amely lehetővé teszi a felhasználók számára az információk védelmét és annak biztosítását, hogy azokat csak szigorúan meghatározott szabályoknak megfelelően használják fel. A működés alapját a megbízható Gaia-X elvei képezik majd, amelyek egy nyílt, megbízható, együttműködő és biztonságos környezetben teljes adatszuverenitást biztosítanak az adatmegosztó felek számára – derül ki az Automotive Logistics cikkéből.
Méretarányos megoldások
A BMW szakemberi szerint a Catena-X-re megbízható, átjárható és globálisan skálázható ellátási lánc eszköze. Erősségei: a nyomon követhetőség, a minőség, az üzleti partnerkezelés és a karbonlábnyom csökkentése. Először az üzleti problémákra és a szabályozási akadályokra összpontosítanak, majd az autóipari értéklánc különböző partnereivel többszintű adatláncok kiépítésével a nyílt együttműködést kívánják lehetővé tenni. A BMW ragaszkodik ahhoz, hogy a Catena-X nem csupán a technológiáról szól, hanem “az együttműködésen alapuló és önálló hálózati megközelítésről, a közös értékekről, irányelvekről és szabványokról” is. Az adatmegosztás minden partner számára kölcsönösen előnyös, és Oliver Ganser digitalizációért felelős alelnök szerint a BMW beszállítói számára is nagy értéket képvisel. Az autógyártó például valós időben megosztja a minőségbiztosítási információkat és a kereslet változásának alakulását, de a releváns fenntarthatósági információkat és a végponttól végpontig tartó folyamatok hibátlan megvalósításához szükséges eszközöket is.
“A bizalom a Catena-X sikerének kulcsfontosságú eleme” – nyilatkozta Ganser. “Legyen szó a Catena-X jövőképébe vetett bizalomról, a megbízható személyazonosságokról, az adatcserébe vagy az adatokat feldolgozó megoldásokba vetett bizalomról. Ami a Catena-X-et megkülönbözteti a többitől, az a hatalom kiegyensúlyozott elosztása, valamint az ökoszisztéma minden résztvevője számára egyértelmű előnyök és üzleti értékek.”
Ganser úgy véli, hogy az autóipar egészének elő kell segítenie annak jobb megértését, hogy mely adatok érzékenyek, üzletileg kritikusak vagy akár döntési szempontból fontosak.
Mesterséges intelligencia a szállításban
A kínai Tier-1-es, Pápán közel ötszáz dolgozót foglalkoztató Yanfeng számára a mesterséges intelligencia (MI) technológia alkalmazása figyelemre méltó hatékonyságot eredményezett saját logisztikájában. “A legtöbb európai üzemünkben sikeresen bevezettünk egy új logisztikai koncepciót, amely az MI-n alapul” – mondta el a globális fenntarthatóságért felelős alelnök, Gunnar Büchter, aki az európai és észak-amerikai beszerzésért is felelős. “Az ausztriai Grazban működő start-up vállalkozással (s2 data & algorithms – a szerk) együtt optimalizáltuk az üzemek anyagszükségletének tervezését, hogy a teherautók jobb kihasználtságát érjük el, és ezáltal csökkentsük a teljes szállítási mennyiséget.”
Büchter elmondta, hogy korábban a szállítást hetente, fix szállítási napokra foglalták le, és gyakran a teherautók kapacitásának csak a kétharmadát használták ki. Egy 2022-es kísérleti projekt során a Yanfeng egyik németországi üzemében optimalizálták az anyagszükséglet-tervezést a szállítóeszközök jobb kihasználása és a teherautók számának és gyakoriságának csökkentése érdekében.
“Az eddigi kézi tervezést az útvonalakra, amelyeket általában egy teljes teherautó vagy egy teljes konténer megtervezésével terveztek, felhőalapú szoftveres megoldással váltották fel” – folytatta. “A szállítási tervezés komplexitását úgy határoztuk meg, hogy matematikai algoritmusok segítségével lehetővé tegyük a szimulációkat és a szállítóeszközök optimalizálását.”
Büchter megjegyzte, hogy az optimalizált szállítási tervezésnek köszönhetően a szállítás kihasználtsága a rendelkezésre álló rakodási kapacitás átlagosan 70,9 százalékról 92,2 százalékra nőtt. A szállítás és a raktározási/tőkekötési költségek közötti egyensúlyozásban a heti algoritmikus tervezés azt jelenti, hogy átlagosan öt helyett csak négy szállításra van szükség hetente. A koncepciót mostanra a Yanfeng szinte összes többi európai üzemére is átvitték, és Észak-Amerikában is megkezdték a bevezetését.
Közös értékelési szabvány
A beszállító részt vesz a felelős ellátási lánc kezdeményezésben (Responsible Supply Chain Initiative, RSCI) is, amely lehetővé teszi számára, hogy azonosítsa, ellenőrizze és kiküszöbölje a kockázatokat az ellátási lánc mentén. A koncepció 2021-ben indult a németországi autóipari szövetség, a VDA irányításával, amikor vállalatok és szervezetek koalíciója együttműködött egy közös értékelési szabványon.
Az ügyfelekkel és beszállítókkal való felelős adatmegosztás során felmerülő bizalmi kihívások kezelése érdekében a Yanfeng létrehozta a saját adatkezelési rendszerét. “Integráltunk egy eszközt, amely a Prewave nevű start-up cég MI-alapú technológiáját használja” – mondta Büchter. Az eszköz összegyűjti az összes nyilvánosan elérhető információt több mint 250 ezer közvetlen és közvetett forrásból, több mint 50 nyelven, 150 országból. “Riasztást kap, ha valami történik. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy a teljes ellátási láncunk mentén proaktívan, valós időben azonosítsuk a fenntarthatósági kockázatokat, például a környezetszennyezést, a korrupciót vagy az emberi jogok megsértését” – mondja Büchter. Utóbbi különösen figyelemreméltó egy kínai vállalat képviselőjének szájából.
Fenntarthatóság és költségek
Az amerikai Agillence logisztikai szoftver- és szállításirányítási rendszer (TMS) specialista számára a nagyobb átláthatóság eléréséhez át kell ugrani a költségeket, a változással szembeni ellenállást és a beszállítók közötti digitalizációs hiányosságokat. Az Agillence ügyfélstratégiáért és megoldásokért felelős alelnöke, Srini Paruchuri szerint a fenntarthatóság és a költségnyomás az egyik legfontosabb tényező, amely befolyásolja az európai beszállítókat az együttműködő technológia bevezetésében. Amikor az együttműködő digitális platformok szélesebb körű elterjedése érdekében történő skálázásáról van szó, Parchuri megjegyzi, hogy számos tényezőt kell figyelembe venni, többek között az integrációt, az interoperabilitást és a szabványokat, valamint a biztonságot és az adatvédelmet, illetve a szabályozási aggályokat. Az alkalmazóknak a költségek és az előnyök arányát is mérlegelniük kell.
Digitális átláthatóság
A digitális platformok segítségével megvalósuló végponttól végpontig tartó átláthatóság kulcsfontosságú a Magyarországon is igen aktív ZF számára. “A fontos szempont az átláthatóság, amikor a belső kockázatokról beszélünk” – nyilatkozta az Automotive Logistics magazinban Andreas Koetz, a ZF vállalati ellátási lánc menedzsmentjének vezetője. A ZF egyik legfontosabb kihívása az, hogy hogyan lehet elérni a digitális átláthatóságot. Például, ha a vállalatok eltérő vállalati, erőforrás- és tervezési (ERP) rendszerekkel rendelkeznek, akkor különböző adatrendszerek és adateszközök lesznek. Koetz példaként említi a ZF amerikai beszállítói, a TRW és a Wabco felvásárlását, amelyek különböző típusú alaprendszerekkel rendelkeztek.
“Ez tehát azt jelenti, hogy az ERP mint alap, az adattavak a második réteg. A harmadik réteg az alkalmazások, amelyek úgy néznek ki, mint egy alkalmazás vagy egy Power BI” – magyarázta Koetz. A Power BI a Microsoft adatvizualizációs eszköze. “A mindennapi üzletmenetben ez volt a legnagyobb kihívás, nem csak számunkra, mint vállalat, hanem az egész iparág számára, hogy összehangoljuk ezeket az adatokat.”
A német beszállító a logisztikában is használja a mesterséges intelligenciát, ahogy Koetz megjegyezte: “Az MI segítségével tanulunk. Hatékony és van-e értelme, igen vagy nem? Ezt projektről projektre kell megtennünk”.
Szoftver a fenntarthatóságért
A német Bosch is nagyobb átláthatóságot szeretne elérni az ellátási láncban a digitális eszközök bevezetésével, hogy javítsa az alkatrészszállítás hatékonyságát, elkerülje a fennakadásokat, és nyomon kövesse a fenntartható és etikus beszerzést.
“A Bosch ellátási láncát több mint 30 ezer közvetlen beszállító és néhány százezer közvetett beszállító alkotja” – mondta Arne Flemming, a Bosch-csoport ellátási lánc menedzsmentjének vezetője. “Ezért a hatékonyság és eredményesség érdekében átláthatósági megközelítéseink kockázatalapúak, magas fokú automatizálással és digitalizációval kombinálva.”
A beszállítói kapcsolatokat a Bosch partnere, a SupplyOn támogatja, amely a digitális alszállítói lánc lekérdezéseket és a keresztfunkcionális ellátási lánc feltérképezését végzi. Ez olyan szempontokat fed le, mint az emberi jogok, a környezetvédelmi követelmények és a műszaki feltételek nagyfokú pontossággal. A Bosch bevált és új technológiák kombinációját alkalmazza, például a generatív mesterséges intelligenciát. Ugyanakkor a sebesség növelése érdekében egyre inkább összekapcsolja adatbázisát olyan partnerekkel, mint a Carbon Disclosure Project (CDP) és külső szolgáltatókkal. A Bosch támogatja a szabványosítási kezdeményezéseket is, mivel a tanúsítványok összehasonlíthatósága segít csökkenteni a feladat összetettségét. “Az ellátási lánc rugalmassága tekintetében az ügyfeleinknek történő szállítás biztosítása a fő hajtóerőnk” – magyarázta Flemming. “A Bosch többek között 2014 óta egy globális szállításirányítási központon keresztül irányítja és irányítja a szállítást világszerte, beleértve a stratégiai útvonaltervezést és a napi optimalizálást, hogy maximalizálja a szállítóeszközök kihasználását és a szállított áruk átláthatóságát.
Elefánt a porcelánboltban
Néhány évvel ezelőtt a dolgok internete volt a divat. Aztán jött a blokklánc-technológia, amelynek átalakító ereje lehetővé teszi a pontos nyomon követést elektronikus főkönyvek segítségével, és több fél számára lehetővé teszi a szállítási mozgások és a pénzügyek átláthatóságát. Most az elefánt a porcelánboltban az MI, amely mindent a feje tetejére állíthat. A kockázatot természetesen soha nem lehet teljesen kiküszöbölni. A prediktív analitika csak egy bizonyos határig terjedhet, és mindig lesznek előre nem látható meglepetések. A mesterséges intelligencia képes felforgatni még az új technológiákat is, de azoknak, akik bevezetik, fel kell készülniük arra, hogy nagyon különböző irányokba terelheti őket – sommázza az Automotive Logistics cikke.