Az észak-amerikai tevékenységének bővítése során a Volkswagen-csoport fokozza együttműködési stratégiáját, mind a részlegek között, mind a logisztikai szolgáltatókkal. A cél a fenntarthatóbb intermodális hatékonyság a bejövő alkatrészszállításban.
Amint azt Christoph Hartmann, a VW-csoport anyaglogisztikai digitalizációért felelős vezetője az Automotive Logistics and Supply Chain Mexico (ALSC) konferencián világossá tette, a vállalat valószínűleg 2024-ben logisztikai partnerekhez fordul, hogy támogassák egy közös, a teherautó-rakománynál kisebb rakományt szállító (LTL, részrakomány) hálózat létrehozását az Egyesült Államokban és Mexikóban.
Az ellátási lánc hálózatot az elmúlt néhány évben megzavaró válságok, illetve a változékony, bizonytalan, komplex és ellentmondásos (vuca) környezet normalizálódása értékes tanulságokkal szolgált a VW-csoportnak. Az ellátási lánc tervezőivel szemben új követelményeket támasztottak, hogy válságidőben tudjanak irányítani, és leküzdjék a globális akadályokat az anyagok időben történő eljuttatásában. A logisztikai partnerekkel való szorosabb együttműködés és a digitális eszközök használata a bejövő ellátási lánc nagyobb átláthatósága, valamint az akadályok leküzdése érdekében olyan eredmény, amelyet a VW-csoport a jövőre vonatkozó globális logisztikai stratégiájának középpontjába helyezett.
– Megcsináltuk a házi feladatunkat az átláthatóság terén a digitalizáció révén, és sokkal jobbak vagyunk az online adatok elérhetővé tétele terén – mondta el a konferencián Hartmann.
Európában a vállalat a digitális ikertechnológiát használja a teherautó-rakományok (FTL) átláthatósága érdekében, hogy pontosabb információkat kapjon arról, hogy hol vannak a megrakott teherautók, ki vezeti őket, és mivel vannak megrakva, ami Hartmann szerint segít a VW-csoportnak abban, hogy jobban kezelje az útközbeni zavarokat.
Terjeszkedés Észak-Amerikában
Ezt a stratégiát az autógyártó most Észak-Amerikába is átviszi, válaszul a régióban való terjeszkedésre, és ennek érdekében nagyobb együttműködésre törekszik. – Észak-Amerikában az együttműködés a lényeg – mondta Hartmann. – Tudatosult bennünk, hogy egyre nagyobb a lábnyomunk a régióban és hogy új üzemek jönnek létre. Ez egy új megközelítés.
Hartmann kollégái a 2023 december elején tartott ALSC Mexico konferencián felvázoltak néhányat az Észak-Amerikában történt és folyamatban lévő terjeszkedésből.
Paulo Monteiro, a Volkswagen Tennessee államban található chattanoogai üzemének logisztikai vezetője rámutatott, hogy az üzemet további akkumulátorgyártás céljából bővítik, mivel az autógyártó vertikálisan integrálja az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) gyártásához szükséges ellátási láncot. Az elmúlt évek zavaraiból tanulva Monteiro 120 logisztikai szakembert felügyel az üzemben. Csapata rugalmas és képes szembenézni azokkal a kihívásokkal, amelyeket az autóiparban mindenki megismert. Monteiro felügyeli az amerikai Volkswagen-csoport harmadik feles logisztikai szolgáltatóinak (3PL) ezer alkalmazottját is, ami jelzi, hogy az autógyártó mennyire szorít a kapcsolatokon. Monteiro elmondta, hogy az amerikai VW éves szinten körülbelül 7,3 millió köbméter alkatrészt mozgat, az éves tengerentúli alkatrészszállítások pedig körülbelül 3000 tengeri konténernek [TEU és FEU] felelnek meg. Emellett 2,2 millió nagy teherhordót (GLT) és 3,5 millió kis teherhordót (KLT) mozgatnak, ami szoros ellenőrzést igényel. – Elég egyetlen szállítmányt nem a megfelelő időben leszállítani, és máris leállhat a termelés – mondta. – A mi üzletünk nagyon kritikus, hogy biztosítsuk a termelés megfelelő áramlását.
Akkumulátorcellák szállítása Kanadából
Az észak-amerikai terjeszkedés magában foglalja egy gigagyár építését is a kanadai St. Thomasban, a VW-csoport integrált PowerCo akkumulátor üzletágának keretében. Amikor a St. Thomas-i gigagyár 2027-ben teljesen beindul, a vállalat számításai szerint naponta 200 teherautó, konténer vagy vasúti kocsi szállít majd anyagot az üzembe. Ez az anyag Észak-Amerikából és a tengerentúlról érkezik majd. Sören Stade, a PowerCo St. Thomas projekt logisztikai vezetője szerint a jobb anyagáramlás érdekében a beszállítók a gigagyár melletti beszállítói parkba költöznek. Naponta mintegy 150 vasúti kocsi vagy teherautó fogja kivinni az akkumulátorcellákat, főként Chattanoogába, míg az újrahasznosított anyagokat 2027-től főként teherautókkal szállítják majd.
Jelenleg a VW-csoport a BEV-gyártáshoz szükséges akkumulátorcellák 95 százalékát Ázsiából szerzi be. – Ezt a technológiát valóban magunkévá kell tennünk az iparágunkban, és a VW stratégiai szempontból úgy döntött, hogy az ellátási lánc vertikális integrációjába kezd – magyarázta Stade a konferencián. – Ezzel a járműveink akkumulátorcelláinak költségét is jelentősen le fogjuk csökkenteni. Ez fontos, tekintve, hogy a VW-csoport BEV járműveinek összértékének mintegy 40 százalékát az akkumulátor-rendszer teszi ki. Ha valóban az értékláncot akarjuk irányítani, akkor az akkumulátorcellák gyártását is nekünk kell irányítanunk – mondta Stade.
Ez a vertikális integrációra vonatkozó döntés kiszélesítette a VW-csoport beszállítói lánc tevékenységét. Vertikálisan integrálódunk az ellátási láncba, nemcsak a cellákat gyártjuk, hanem mélyen belenézünk az ellátási láncba is, egészen az egyes bányák termelésének biztosításáig, hogy biztosítsuk a cellák aktív anyagát.
Stade elmondta, hogy az akkumulátorcellák gyártása nagymértékben automatizált folyamat lesz, és AGV-kre, automatizált tároló- és visszakeresési rendszerekre, valamint automatizált szállítórendszerekre támaszkodik majd. – Standardizálnunk kell a létesítményeket, és a digitalizációra kell támaszkodnunk az ellátási lánc átláthatósága érdekében – magyarázta Stade.
Mexikóra koncentrálnak
A Volkswagen-csoport beágyazta magát Mexikóba is, összeszerelő és alkatrészgyártó üzemmel Pueblában és motorgyárral Silaóban. Az évi 400 ezer darabos mexikói járműgyártás nagymértékben függ az Észak-Amerikából érkező alkatrészektől, ami évente 11,2 millió köbmétert tesz ki, további 300 ezer köbméter áru a tengerentúlról jön.
Peter Koltai, a Volkswagen de México termelésirányítási és logisztikai főigazgatója elmondta, hogy a Puebla és Silao gyártási helyszínek között az autógyártó évente több mint 4 millió GLT-t és 6 millió KLT-t kezel.
A VW-csoport a haszongépjárművek gyártásában is jól megalapozottan jelen van Mexikóban, a Volkswagen Truck and Bus és a Navistar is a csoport része. A Volkswagen Truck and Bus évente 3800 járművet gyárt, amihez 140 ezer köbméternyi bejövő anyagra van szükség, amelyet 2000 út során 1000 konténerben szállítottak. Az áruk több mint 90 százaléka az országon kívülről, főként Brazíliából, míg 10 százaléka az észak-amerikai régióból, főként Mexikóból érkezik.
– Az egyik jövőbeli kihívásunk az lesz, hogy olyan beszállítókat válasszunk ki és fejlesszünk, amelyek képesek minden alkatrészt helyben gyártani – mondta Halley Vieira, a részleg termelési és logisztikai részlegének üzemvezetője.
A Navistar eközben mintegy 90 ezer járművet és 12 ezer motort gyárt a létesítményeiben. – Ezek előállításához 12,3 millió köbméter anyagot szállítunk. További 130 ezer köbméter érkezik a világ többi részéről, ami körülbelül 1400 konténert jelent – fejtette ki Haley Wilson, logisztikai igazgató.
Jövőbeni hálózattervezés
A bejövő LTL-hálózatra vonatkozó terveit illetően a VW-csoport logisztikai vállalata (VW Group Logistics) összegyűjtötte a gyárak logisztikai szakértőit és megteremtette a közös gondolkodás és tervezés lehetőségét. – Letettük az asztalra az összes beszállítói és gyártási telephelyünket, feljegyeztük a közöttük lévő összes útvonalat és szállítási vonalat, és megkérdeztük, hogy mit tudunk kitalálni. A csapat keményen dolgozott, hogy ötleteket találjon, és egymást is megleptük azzal, ahogyan a szállítást és a logisztikát szemléltük – mondta Christoph Hartmann.
A vállalat most egy intermodális projektet vizsgál, amelynek keretében nagyobb mértékben használnák a vasútvonalat a teherautó-kapacitás hiányának leküzdésére, amit részben az Egyesült Államokban tapasztalható sofőrhiány okoz. Az autógyártó olyan háztól-házig szolgáltatást vizsgál, amely 53 láb hosszú konténereket szállítana, amelyek a közút és a vasút között cserélődhetnek.
Egy másik fontos terület, amelyet a VW-csoport megcéloz, a konténerek összevonása mind a kartoncsomagolás visszaváltható konténerekkel való helyettesítése, mind a közös hálózat létrehozása tekintetében. – Sok mindenről még tárgyalunk – mondta Hartmann a mexikói ALSC-n a logisztikai és technológiai szolgáltatókhoz szólva – de 2024 lehet az a pont, amikor elérjük a piacot, és partnereinkkel közösen megtaláljuk a fenntartható és hatékony megoldásokat.