Frissült a Renault Arkana. Kipróbáltuk!

Renault Arkana
A frissített Renault Arkana hibrid verzióban az igazi. Azt adja, amit várunk: stílusos és takarékos.

Hogy néz ki?

Nagy restaurálásra nem kell számítani, a Renault lecserélte a logót (Nouvel’R), módosították a hűtőmaszkot, a hátsó lámpát (kis füstöt kapott) és új kéttónusú keréktárcsákat aggatott az Arkanára. Nem is kell más, a kocsi rendben és trendben van. A tesztre a legújabb esprit Alpine csomaggal (ez jelenleg a csúcsverzió) szerelt kocsit kaptuk, ennek farán ott figyelhet egy alig észrevehető hátsó szpojler – a tesztautón annyira észrevehetetlen, hogy minden híresztelés ellenére nincs is… A 19 hüvelykes kéttónusú felniken is ott az Apline felirat, a peres gumikon keményen büntetett minden kátyú, erősen szidtam az állam minden felelősét, percenként csuklottak a jóllakott elvtársak.

Renault Arkana

Különleges látványt nyújt az osztott hátsó légterelő; a kivágás a motorházfedélből kiinduló, majd a tetőlemezen végigfutó tagoláshoz igazodik és aerodinamikai előnyt jelent.

Jól néz ki a Mégane és a Talisman közé ékelt, ám jól megemelt és a ma divatos kupé szabadidő-autó formába öntött, Busanban gyártott (Dél-Korea) Renault Arkana. Az oroszoknál Samsung XM3 néven hozzák forgalomba – más platformon és akár összkerékhajtással is. Csakis benzinmotorokkal érhető el, a teljesen hibrid 145 lovas változat teljesítményben a középutat jelenti, technológiában pedig a csúcsot.

arkana7

A hibrid Arkana hossza 4568 milliméter, szélessége 1821 milliméter, tengelytávja 2720 milliméter, magassága 1576 milliméter. Ennek ellenére nem a Kadjar, hanem a Clio/Captur rokona. Hasmagassága 200 milliméter, amivel bátran letérhetünk az épített utakról, persze, ne felejtsük el, hogy összkerékhajtás nélküli az autó és a peres gumik sem terepezésre valók. De földúton, mezőn könnyen elboldogul így jó társra lel benne kutyás, horgász, madarász, lepkész, túrázó és telekre járó.

arkana4

Elöl kényelmes, hosszú úton is jó benne ülni. Meglepetésre hátul sem reménytelen a helyzet, 180 centi körüli felnőttek skalpolás és egyéb tortúrák nélkül is elférnek, az anyósülés teljesen lefektethető, illetve a raktér hossza is megfelelő (átlósan). A lábtér bőséges, a gyártó szerint 211 milliméteres hátul. A digitális kényelmet négy USB-csatlakozó és egy indukciós mobiltöltő javítja, a Car Play és az Android Auto vezeték nélkül fut a fedélzeti eszközön. Kacatoknak összesen 26,2 liternyi tárolót találunk, a csomagtartó defektjavító készlettel 480 literes (az ADAC szerint csak 455 liter) – nehezen, de végül csak befért keresztben a hokis cucc. A csomagtartó dupla fenekű, teljesen síkba is dönthetők a hátsó ülések (így 1263 literes a puttony). A Bose hifi átlagosan szól.

arkana_belul

A kilátás hátra korlátozott (furcsa, hogy nem kapunk hátsó ablaktörlőt), tolatáskor hasznos a kamerakép. Az utastér semmi újat nem hoz a Renault egyendivathoz képest, de feldobja az ember kedvét a finom alcantara betétes huzat és a kellemes hangulatfény. Az esprit Alpine kivitel utasterében szintetikus bőr és 100 százalékban természetes forrásokból származó szövetanyagok várják az utasokat. A párnázatot tagoló, hangsúlyos kék öltések nem csak az ajtókárpitokon, de a biztonsági öveken is megjelennek. Az első utasok lapockájának magasságában kék Alpine logó díszíti a háttámlát. A műszerfalon végigfutó kék hangulatvilágítás az ajtókra is áthúzódik; a könyöklőkön a francia nemzeti lobogó trikolórja jelenik meg. Ezekkel a klasszikus stíluselemekkel kontrasztot alkot a műszerfal kőzetmintázatú burkolata.

arkana_alpine_esprit

Hogy megy?

Az E-tech Hybrid megoldás egy belsőégésű motorból, két elektromos motorból (az egyik besegít a hajtásba, a másik valójában egy önindító) és egy akkumulátorból áll, minden esetben villannyal indul az autó és városban az út akár 80 százalékát is így teszi meg. Az 1,2 kWh kapacitású, 230 V teljesítményű akkumulátorral támogatott rendszer igen takarékos. A másfél tonnás Arkana téli üzemben (szűz autót kaptam, 13 kilométerrel), a mintegy 700 kilométeres teszt során 5,6 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként. Hatótávja ésszerű használat mellett télen is meghaladja a 900 kilométert.

arkana_fogyasztas

Az 1,6 literes szívó benzinmotor 145 lóerős, legnagyobb nyomatéka 148 Nm, az elektromos motoroké (20+49 lóerősek) pedig 255 Nm. Az üresen 15 mázsás hibrid Arkana álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 10,8 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 172 kilométer/óra.

arkana_kerek

Milyen vezetni?

Elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműve átlagos, rossz úton kifejezetten ostobán viselkedik – rendesen ráz – hála a 19 hüvelykes peres Hankook gumiknak (származási hely Rácalmás), kormányzása pontos, alulkormányzottsági hajlama nem tolakodó. A körmös kapcsolású aszinkron sebességváltó három meghajtási módot tesz lehetővé: teljesen elektromos (ilyenkor is van két fokozat), benzines (ennek négy fokozata van), vagy hibrid. A váltó B módja fokozottabb motorfékkel alkalmazkodik a forgalomhoz. A fékek határozottan fognak (az ADAC mérésén 100 kilométer/óra sebességről 35,2 méteren belül állt meg az autó), a féktárcsa átmérője elöl 296 milliméter, hátul 260 milliméter, vastagsága elöl 26, hátul 8 milliméter. Fordulókörének átmérője 11,6 méter (német mérés, a franciák szerint 11,2 méter).

arkana_vezetes_ring

Sportos vezetésre alkalmatlan, a hajtáslánc nem partner, a kormányzás is zsibbadt. Sport módban sem izgalmasabb az Arkana vezetése, nehezebb a kormányzás és hangosabb a motor.

Elektromos módot lehet kézzel is kapcsolni, igaz, nem mindig engedi a rendszer. Ha elkapjuk a fonalat és mégis, 1,5-2 hangtalan kilométerre számíthatunk télen. Menet közben a motor igyekszik csendben maradni, de néha indokolatlannak tűnően felbőg, igaz, szegény csak az akksit tölti ilyenkor. 15 kilométer/órás sebességig, valamint tolatáskor teljesen elektromosan működik az Arkana E-tech, így parkolókban meglephetjük a gyalogosan közlekedőket.

arkana_valtto

Mennyibe kerül?

A Renault az Arkanát a 10 millió forintos autók közé lőtte be, a legolcsóbb változat 9,49 millió forint (egymillió forintos, decemberben még aktuális kedvezménnyel), a hibrid kedvezményes listaára 11,39 millió forint, a tesztelt esprit Alpine változatért 12,349 millió forintot kell kiköhögnünk. A garancia 5 évre, illetve 100 ezer kilométerre szól.

Kép és szöveg: Biró Csongor

arkana_csomagtarto arkana6 arkana5 arkana1 arkana_valtto arkana_hatul