Gyarapodott a logisztikai ingatlanállomány

vezető nélküli
A CEE-12 régióban az összes ipari és logisztikai ingatlanállomány meghaladta a 65 millió négyzetmétert 2022 végére, amely 30 százalékkal haladja meg a 2021 végi 50 millió négyzetméteres állományt. Ebből 25 millió négyzetméter kötődik a 12 főváros, illetve azok környékének piacához. Lengyelország továbbra is őrzi vezető helyét a régióban, szektorok szerint pedig az autóipar és az élelmiszeripari cégek adják a piaci növekedés bázisát – derül ki a Colliers nemzetközi ingatlan-tanácsadó MTI-hez eljuttatott éves piaci jelentéséből.

A Colliers “ExCEEding Borders” című tanulmánya az ipari és logisztikai ingatlanpiac fejlődését vizsgálta a régió 12 országában, amelyhez Albánia, Bulgária, Csehország, Észtország, Magyarország, Lettország, Litvánia, Montenegró, Lengyelország, Románia, Szerbia és Szlovákia tartozik.    Kiemelték: a világjárvány, az ezzel járó globális ellátási lánc problémák után 2022-ben a háború és a növekvő energia-, munkaerő- és anyagárak okoztak gondot a térségben. Tavaly év végére az árak elkezdtek stabilizálódni, és néhány esetben megközelítették a 2022 januárihoz közelítő szinteket – írták.

2022 végén az ipari és logisztikai ingatlanállomány Lengyelországban volt a legmagasabb a régióban, elérte a 28 millió négyzetmétert, majd Csehország következik 11 millió négyzetméterrel és Románia 6,3 millió négyzetméterrel. A 12 vizsgált ország közül a magyar piac az ötödik legnagyobb, 4,6 millió négyzetméterrel, ebből Budapest és az agglomeráció aránya megközelítette a 80 százalékot.

A Magyarországgal foglalkozó rész megemlíti, hogy a legnagyobb folyamatban lévő projekt a CTPark Sziget, több mint 118 ezer négyzetméterrel, amelyet a Futureal holding két beruházása, a HelloParks Páty és a HelloParks Maglód követ, 58,4 ezer és 46 ezer négyzetméterrel.    A CTP Hungary ingatlanfejlesztő ügyvezető igazgatóját, Gondi Ferencet idézve közlik, hogy a cég növekedésének közel fele a már meglévő, termelési kapacitásukat növelő ügyfelekhez köthető és növekvő érdeklődést tapasztaltak autóipari, ezen belül és az akkumulátor gyártásával kapcsolatos gyártók részéről.

A logisztikai ágazathoz képest a bérleti szerződések hossza a feldolgozóipari létesítményekben magasabb, 7 és akár 15 év között mozog. Mind a feldolgozóipari, mind a logisztikai szektorban a bérleti díjak emelkednek, a piac egésze pedig továbbra is növekedést mutat – idézték a logisztikai és ipari ingatlanokba közvetlen befektetési lehetőségeket kínáló Panattoni bérbeadási igazgatóját, Tóth Mariannt.    A tanulmányban kiemelik: az e-kereskedelmi bérlők 2022-ben továbbra is aktívak voltak a piacon, de már nem olyan intenzitással jelentek meg, mint a járvány első két évében    Szektorszintű bontásban az ipari és logisztikai ingatlanállomány növekedésének egyik mozgatórugója az autóipar, ahol szinte minden CEE-12 országban növekvő aktivitás tapasztalható, amit az utóbbi években az elektromobilitás irányába mutató trendek határoztak meg.

A CEE-12 országaiba számos vállalattól érkeztek megkeresések elektromos autók akkumulátorainak gyártásával kapcsolatban. Ezzel összefügg, hogy utóbbi időben számottevően megnőtt az érdeklődés az ipari területek iránt az kínai és dél-koreai bérlők részéről.

Az autóipar mellett az élelmiszeripar a másik ágazat, amelyben a létesítmények fejlesztői és tulajdonosai arról számoltak be, hogy egyre meghatározóbb trenddé válik a “közeli gyártás” (nearshoring). A Colliers szakemberei is úgy látják, hogy ezzel új lehetőségek nyílhatnak meg a befektetők, bérlők és fejlesztők számára egyaránt.

A CEE-12 régió összes országában jelentős mértékben emelkedtek a bérleti díjak, ennek ellenére a régió továbbra is versenyképes a nyugat-európai országokkal szemben.    A vizsgált országokban az üresedési ráta átlagosan 4 százalékon állt 2022-ben.     A Colliers elemzőinek előrejelzése szerint a vizsgált országok feldolgozóipara a következő években is jelentős növekedés elé néz, az olcsóbb munkaerőnek és a nyugat-európai országokénál alacsonyabb bérleti díjaknak köszönhetően, valamint a nagyméretű gyártóüzemek elhelyezésére alkalmas földterületek miatt, amely támogathatja az ipari és logisztikai ingatlanpiac növekedését.