Két év múlva már lesz elektromos Suzuki itthon

Magyar Suzuki
Magyar Suzuki Zrt. 2022-ben összesen 129 ezer 22 járművet gyártott, 128 ezer 536 autót értékesített. A teljes eladás 88 százalékát (113 ezer 817 autó) 123 országba exportálták.

A vállalat tavalyi eredményei alapján 12,43 százalékos részesedéssel (13 ezer 859 regisztrált új autó) hetedik éve uralja a hazai újautó-eladásokat. A Magyar Suzuki a 2022-es pénzügyi évben lépte át először az 1 milliárd euró mérlegfőösszeget, illetve árbevételt tekintve visszatért a pandémia előtti szintre 2 milliárd euró feletti összeggel. A fentiek ellenére tavaly felére csökkent a profit az energiaárak, valamint az alapanyag és alkatrészárak drasztikus növekedése miatt.

22,7 millió euró volt a nyereség

A Magyar Suzuki 2144,9 millió euró nettó árbevétellel zárta az évet. Az esztergomi gyártóvállalat magyarországi értékesítési árbevételét 2,3 százalékkal (2022-ben 271 millió euró), export értékesítésből származó forgalmát 26 százalékkal (2022-ben 1873,9 millió euró) növelte az előző évhez képest. A Magyar Suzuki, bevált gyakorlatának megfelelően, ezúttal sem fizetett osztalékot. Az adózás utáni eredményt, amely 22,7 millió euró volt, a vállalat eredménytartalékba helyezte és az idei évben visszaforgatja beruházásokra. 2022-ben az esztergomi vállalat 39,2 millió euró értékű beszerzési alapú beruházást hajtott végre. A tavaly kialakult gazdasági helyzetben a járműgyártó folyamatosan optimalizálta a költségeit, fejlesztette működését és belső folyamatait. A cég a dolgozói újításokkal 3,3 milliárd forint megtakarítást ért el az elmúlt 13 évben.

 A gyártás több mint 76 százaléka hibrid hajtású volt

Az esztergomi gyártóvállalat több szempontból is sikeres évet zárt 2022-ben. A 32 éves cég üzemében két modell, Vitara és S-Cross készül lágy hibrid és full hibrid változatban. A számok önmagukért beszélnek: a hazai újautó-eladásokban sorozatban hetedik alkalommal lett piacvezető a Magyar Suzuki 12,43 százalékos piaci részesedéssel, míg az exportból származó árbevétel 26 százalékkal emelkedett. A gyártás 76,63 százaléka, összesen 98 ezer 876 hibrid gépjármű volt.

 2022-ben összesen több, mint 129 ezer jármű gördült le az esztergomi gyártósorról, exportra összesen 113 ezer 817 modellt szállítottak. Míg a külföldi piacokon a Vitara volt a népszerűbb (73 ezer 417 autó, S-Cross 38 ezer 20 autó), idehaza azonban az S-Cross vitt mindent: 7338-at adtak el belőle (Vitarából 5786-ot). Az S-Cross sikerszériája pedig az idén is folytatódik, hiszen az Év Magyar Autója versenyen a közönségdíj mellett a szakmai zsűri is győztesnek választotta 22 márka 39 autója közül.

 A személyautó-gyártást Magyarországon újra meghonosító Magyar Suzuki korábban az átlagnál nagyobb arányban szolgált ki magánvásárlókat, ám az utóbbi esztendőkben jelentősen növelte flottaértékesítéseit is. A 2022-ben forgalomba helyezett 13 ezer 859 Suzuki 49 százaléka, 6800 személyautó került céges és intézményi ügyfelekhez, amivel a márka a negyedik helyet szerezte meg a flottaértékesítők mezőnyében. A nem Esztergomban készülő, de Magyarországon is forgalmazott típusok közül Swiftből 668, Ignisből 267, a Swace családi kombiból 214, az elektromos hálózatról is tölthető Across szabadidő-autóból 14, Jimnyből 520 lelt gazdára 2022-ben Magyarországon.

 28 tonnával kevesebb műanyag hulladék

A Magyar Suzuki a hajómotor kategóriában is erősítette pozícióját. A hajómotor üzletág 1999 óta forgalmaz hajómotorokat, hat éve pedig a közép-kelet-európai régió központjaként 13 partnerországot szolgál ki. A tíz értékesítési ponttal országos lefedettségű divízió összesen 727 hajómotort értékesített idehaza. A Suzuki egyébként a négyütemű hajómotorok szakértője, innovatív megoldásaival a vállalat az élen jár. Gyártmányaival számos szakmai díjat nyert el története során. Tavaly októberben elkészült a négymilliomodik egység, egy 350 lóerős csúcsmodell Japánban. Fontos szempont a környezetvédelem is: a Suzuki csoport 2020-2022 között 28 tonnával csökkentette a hajózási termékek csomagolásához felhasznált műanyagok mennyiségét.

 Motoros eredmények

Fontos szerepet tölt be a Magyar Suzuki életében a motoros üzletág is: 14 hazai márkakereskedő a kétkerekű járművek mellett eredeti pótalkatrészeket, kenőanyagokat, valamint tartozékokat és motoros kiegészítőket is értékesít. 2022-ben a magyar motorkerékpár-piac 12,9 százalékkal bővült, a Magyar Suzuki összesen 313 modellt értékesített, amellyel 6 százalékos piaci részesedést ért el.

 2022-ben átlagos 12 százalékos, 2023-ban átlagos 20 százalékos béremelés

A Magyar Suzuki, a gazdasági helyzetre reagálva, a bérek versenyképességének megőrzése érdekében 2022-ben 12 százalékos átlagos béremeléssel együtt a műszakpótlék mellett termelékenységi prémiumot vezetett be, amit szeptembertől az irodai állományra is kiterjesztett. Év végén pedig a vállalat vezetése és az üzemi tanács 2023-ra átlagosan 20 százalékos – teljesítményalapú béremelésben – állapodott meg, amihez az év folyamán összesen másfél havi bónuszkifizetés is társul. A béren kívüli juttatásokra fordított összeg is növekedett.

Lesz-e elektromos modell gyártása Esztergomban?

A Suzuki Motor Corporation növekedési stratégiájában kiemelt szerepe van a karbonsemleges társadalom víziójának, illetve az ezzel kapcsolatos fejlesztéseknek. A 2024-es üzleti évben (2025. március 31-ig) Európában is megkezdődik a tisztán elektromos autók – a tervek szerint 2030-ig összesen öt modell – bevezetése. Legkésőbb 2025. március 31-től a magyar piacon is kapható lesz tisztán elektromos meghajtású Suzuki. Az anyavállalat vezetősége már jelezte, egyetlen európai bázisként továbbra is számít a Magyar Suzukira. Az esztergomi vállalat a Suzuki Motor Corporation bevonásával jelenleg tanulmányozza az új technológia gyártási igényeit és folyamatait.