Nagyot repült a Boeing és az Airbus 2022-ben

Airbus A350
Erős évet zárt a polgári utasszállító repülőgépek világpiacát uraló két társaság, az európai Airbus és az amerikai Boeing 2022-ben – derül ki a két társaság adataiból. Az évtizedek óta rivalizáló két gyártó növekvő szállításokról és rendelésállományról számolt be.

Az Airbus megtartotta vezető pozícióját amerikai vetélytársával szemben: az európai óriáscég 661 repülőgépet szállított le tavaly, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A társaság az ellátási láncok akadozása miatt nem tudta teljesíteni a decemberben még 700 darabos 2022-es értékesítési célszámát.    A cég közleménye szerint a legtöbb, 516 példány az A320 típuscsaládból került az üzemeltetőkhöz, emellett a keskenytörzsű A220-asból 53-at, a szélestörzsű A330-asból 32-t, valamint a szintén szélestörzsű A350-esből 60-at adott át az Airbus az elmúlt évben.

A társaság bruttó 1078 új repülőgép gyártására kapott megrendelést, a nettó (lemondásokkal számolt) adat pedig 802 volt. A vállalat rendelésállománya 7239 kereskedelmi repülőgépet tett ki 2022 végén.

Az Airbus amerikai riválisa, a Boeing tavaly 480 repülőgépet szállított le ügyfeleinek, míg 2021-ben 340-et. A tavalyi szállítások 80 százalékát a cég 737-es típusú gépei tették ki.

A nettó új megrendelések száma tavaly négyéves csúcsra, 774-re emelkedett, az előző évi 479-ről. Az év utolsó hónapjában 200 új megrendelést kapott az amerikai gyártó és a december végi rendelésállománya 4578-ra emelkedett, ezen belül 3628 darab a 737 MAX típusú repülőgépekre.

A Boeing 737 MAX újgenerációs gépek 2020 novemberében – egy évvel az Ethiopian Airlines légikatasztrófája után – kapták vissza a repülési engedélyt az illetékes amerikai hatóságtól, miután a cég több milliárd dollárt fordított a gép áttervezésére és biztonságának javítására.