Már nem a Volkswagen a legnépszerűbb márka Kínában

BYD
A BYD (Build Your Dreams) megelőzte a Volkswagent, mint Kína legkelendőbb márkája novemberben. A fordulat rávilágít a világ legnagyobb autópiacán a tradicionális márkákra nehezedő nyomásra.

A BYD volt a legkelendőbb autómárka Kínában november első négy hetében – derült ki a kereskedők adataiból -, és ezzel megelőzte a Volkswagen márkát. A China Merchants Bank International (CMBI) adatai szerint a BYD kiskereskedelmi eladásai 83 százalékkal 152 ezer 863 járműre emelkedtek november 1. és november 27. között az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest. A BYD értékesítési adatai túlszárnyalták a Volkswagen 143 ezer 602 autós kiskereskedelmi eladásait és még a Toyota eladásaira is fél százalékkal tromfoltak rá. Csoportszinten azonban még így is felülmúlták a BYD eladásait, ha csak az Audi márkanév alatt értékesített 36 ezer 847 autót is beleszámítjuk.

byd_modellek_europa

A Tesla kiskereskedelmi eladásai Kínában szintén csaknem megduplázódtak novemberben az egy évvel korábbihoz képest, miután az amerikai autógyártó csökkentette az árakat és ösztönzőket kínált a Model 3 és a Model Y modelljeire – derült ki az adatokból. Ez az első alkalom, hogy a BYD, amely csak 2003-ban kezdett el autókat gyártani, az eladási listák élére kerül Kínában, és az első alkalom, hogy egy plug-in hibrideket és teljesen elektromos járműveket kínáló vállalat vezeti a listákat.

Az autógyártók a kínai piac szélesebb körű visszaesésére készülnek, mivel úgy vélik, hogy az ösztönzők hatása csökkenőben van, hogy az ország autómentes politikája távol tartja a vásárlókat a bemutatótermektől, és a gazdaság lassulásával a hangulatot is rontja. Erre a hangulatra tesz rá egy lapáttal a covid-szabályok szigorítása és az azokat kifogásoló tüntetések és zavargások esetleges továbbgyűrűzése.

A Kínában gyártott személygépkocsik teljes kiskereskedelmi értékesítése a CMBI adatai szerint a napi átlagos eladások tekintetében 7 százalékkal csökkentek az előző év azonos időszakához képest november hónap első négy hetében, szemben az október első három hetében mért 2 százalékos visszaeséssel.

A Tesla kivételével a bevett globális autógyártók eladásai és piaci részesedéseik zuhanórepülésben vannak Kínában a hazai riválisokkal szemben, akik a megfizethető árú elektromos autók szélesebb választékával, az autókba olcsón beépített szórakoztató rendszerekkel és részleges autonóm vezetéssel csábítanak.

A Stellantis októberben közölte, hogy a Jeep kínai vegyesvállalata csődöt jelent, ami az első külföldi márka csődje az EV-korszakban. Más márka, többek között a Volkswagen, a General Motors, a Ford és a Hyundai esetében az elmúlt öt évben 30 százalékponttól több mint 50 százalékpontig terjedő mértékben csökkent az üzemek kihasználtsága Kínában.

Ezekhez képest Kína legnagyobb villamosított járműgyártója 2023-ban két új márka bevezetését tervezi, hogy a plug-in hibridek és elektromos járművek prémium piacát célozza meg. Elsőként egy Yangwang nevű csúcskategóriás márkát vezetnek be – mondta Wang Chuanfu, a BYD elnök-vezérigazgatója november 17-én egy dél-kínai városban (Sencsen) tartott rendezvényen, amelyen a vállalat 3 milliomodik villamosított termékének gyártását ünnepelték.

byd_suv

A márka, amelynek a BYD még nem talált ki angol nevet, az első modellel együtt 2023 első negyedévében mutatkozik be. Wang elmondta, hogy a Yangwang modellek izgalmas technológiákkal lesznek felszerelve, és 1 millió jüan (141 ezer 300 dollár) körüli áron kerülnek majd forgalomba. A vállalat jövőre egy másik márkát is bemutat, amely “magasan professzionális és személyre szabott identitást” biztosít, hogy megfeleljen a változatos vásárlói igényeknek – tette hozzá. A két új márkáról további részleteket nem közöltek.

A BYD székhelye Sencsenben van, a tőzsdén Sencsenben és Hongkongban jegyzik. A jövőre hazákban új autókkal megjelenő autógyártó (BYD elektromos buszokat már ma is gyártanak Komáromban) részben Warren Buffett amerikai milliárdos tulajdonában van. Első villamosított járművét, a BYD névre keresztelt F3 kompakt szedán plug-in hibrid változatát 2018-ban kezdték el forgalmazni Kínában. Márciusban a vállalat leállította a benzinüzemű járművek gyártását, hogy a plug-in hibrid és teljesen elektromos járművek gyártására összpontosítson. Az első tíz hónapban a BYD 1,4 millió plug-in hibridet és elektromos autót szállított le, ami 234 százalékos ugrás az előző év azonos időszakához képest.