Se a kínaiaknak, se az oroszoknak nem kell az új autó

új autót, Kína, Kínában
Kínában, a világ legnagyobb autópiacán, ötödik hónapja csökkent az újautó-eladás októberben, részben mert a globális csiphiány visszaveti az autógyártást.

A Kínai Személyautó-gyártók Szövetsége (CPCA) azt közölte, hogy októberben 1 millió 740 ezer új autót adtak el az ázsiai országban, 13,9 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál. Szeptemberben az értékesítés csökkenése 2020 tavasza óta legnagyobb, 17,3 százalék volt.    A CPCA azzal számol, hogy az idén 5 százalékkal több autót adnak el, mint tavaly, és várhatóan legalább a jövő év elejéig gondokat okoz majd a termelésben a csiphiány.    A New Energy Vehicles (NEV) gyűjtőnév alatt kategorizált, a teljesen elektromos autókat és különböző hibrideket is magában foglaló alternatív hajtású járművek októberi eladása éves összevetésben megduplázódott, több mint 320 ezer volt.    A CPCA kimutatása szerint októberben a Tesla 54 ezer 391, Kínában gyártott autót értékesített, ezek 85,8 százaléka került exportra. A Tesla legfőbb kínai versenytársa, a BYD 80 ezer elektromos járművet értékesített októberben, háromszor többet a tavaly októberinél.

Oroszországban némileg lassult az új autók eladásának csökkenése éves összevetésben októberben, amikor már a negyedik egymást követő hónapban jegyeztek fel visszaesést.   Az autógyártók szervezete, az AEB  adatai szerint októberben 126 ezer 200 új autót adtak el Oroszországban, 18,1 százalékkal kevesebbet tavaly októberhez viszonyítva. Szeptemberben 22,6 százalékkal, augusztusban 17 százalékkal, júliusban 6,5 százalékkal csökkent, júniusban viszont még 28,7 százalékkal nőtt az újautó-eladás éves összevetésben.    Az idei első tíz hónapban eladott új autók száma 1 millió 300 ezer volt, 10,1 százalékkal több a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva.

Oroszországban tavaly 1 millió 599 ezer új autót adtak el, ami 9,1 százalékos csökkenés 2019-hez képest, amikor 1 millió 759 ezer új kocsit adtak el, 2,3 százalékkal kevesebbet a megelőző évinél.

Augusztushoz és szeptemberhez hasonlóan októberben is a Lada Vesta volt a legkeresettebb típus, amelyből 10 ezer 261 kelt el, 13 százalékkal kevesebb tavaly októberhez képest. A szeptemberi hatodik helyről a másodikra rukkolt elő októberben a Lada Granta, melyből 8 százalékkal kevesebb, 7273 talált vevőre. A szeptemberi második helyről a harmadikra csúszott vissza a Kia Rio.    A tízes listán a negyedik a Hyundai Solaris, majd a Hyundai Creta, a Toyota RAV4, a Lada Largus VP, a Skoda Rapid, a Renault Duster és a Toyota Camry következett.