Ez tényleg hétszemélyes

Volkswagen Caddy Maxi

Caddy Maxi
 Régi ismerős a Caddy, a Volkswagen kisteherautós alapokra épített egyterűjének ezúttal hosszított, hétszemélyes, benzines és DSG váltóval szerelt változatát hajtottuk.

Hogy néz ki?

Bár az utolsó csavarig újjáépítette a népszerű Caddy kishaszonjárművet és családi változatát a Volkswagen, egyből felismerjük az utcán. A Volkswagen Caddy 1978 óta a mesteremberek és a nagycsaládosok egyik legjobb barátja, megjelenése óta több mint hárommillió talált gazdára. Az ötödik generáció immár a Volkswagen moduláris keresztirányú (MQB) platformjára épült, ami jelentős mozgásteret adott a tervezőknek. A 2003-tól kapható közvetlen elődjénél 93 milliméterrel hosszabb, 62 milliméterrel szélesebb, légellenállási együtthatója 0,33-ról 0,3-ra csökkent. Az MQB platformra való váltás az új Caddy dinamikusabb megjelenésű arányaiban látható. Három kivitelben érhető el. A Cargo (zárt felépítményű dobozos furgon) változat elsősorban áruszállító, a Kombi (utastér ablakokkal) és a Van (egyterű) kivitel személyszállításban erős. azonban személyszállításra vannak kalibrálva. Ám mivel kétféle tengelytáv választható (2755 milliméter, illetve 2970 milliméter), a praktikus variánsok száma jelentősen megnőtt. A rövid tengelytávolságú változat 4500 milliméter, a tesztünkben szereplő hosszú tengelytávolságú Caddy Maxi hossza 4853 milliméter, szélessége 1,85 méter, magassága 1,79 méter.

caddy2

Míg a rövid tengelytávú Cargóval meghiúsult egy bútor elszállítása, a Maxival nem volt ilyen gondom. Minden belefért, a 3×7-es alumínium létra még úgy is, hogy rajtam kívül négy személy és csomagjaik is befértek volna. Kényelmesen. Kevés olyan hétszemélyes autó van a piacon, ahol leghátul ne nyomorogna az ember. A Caddy-ben nem fog: világos, szellős, kényelmes és tágas az utolsó sor is. És marad csomagtartónk, a hokis táskám simán befért. Ha egymásra pakolnám, elnyel hármat.

A Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt Caddy hétszemélyes változatban is kapható, az arra jogosultaknak akár 2,5 millió forintos állami támogatással. Mind a második, mind a harmadik üléssor lehajtható – sőt az ülések kivehetőek -, a jobboldali első ülés háttámlájának lehajtásával is nyerhető plusz hely a csomagoknak. Alaphelyzetben 629 literes a hétszemélyes Caddy Maxi csomagtartója, ha mindkét üléssort kiszereljük, 2,3 köbméternyi világos és napfényes rakteret kaphatunk. Ha csak a leghátsó két ülést csavarozzuk ki, 1,5 köbméterrel gazdálkodhatunk – velünk utazhat például egy kalodányi fa. Ideális családi rőzseszedéshez…

caddy6

A Caddy Maxi utasterét teljesen átrendezte a Volkswagen, az immár digitális műszerfalon érintőképernyőn vezérelhetjük az interaktív felületeket, a szórakoztató és információs rendszer tesztautónkban 8,25 hüvelykes képátlójú, de felárért akár 10 hüvelykes is lehet, ahogy a hagyományos körórás műszerfalat is teljesen digitalizált képernyő válthatja. Az integrált eSIM-mel rendelkező online csatlakozási egységen (OCU) keresztül az infotainment rendszerek hozzáférhetnek a „Volkswagen We” mobilonline szolgáltatásaihoz és funkcióihoz, vagyis a Caddy mindig hálózatban van. Az Apple Car Play simán futott rajta, leszakadást csak párszor tapasztaltam.

A VW-családban már megszokott funkciót is kapott a Caddy-n: digitális gombokat a lámpa, az audiorendszer és a menü vezérléséhez. A klíma két gombbal is bekapcsolható (a képernyőn és a műszerfal közepén), csakis digitálisan állíthatjuk be, érzésre, mert Celsius értékeket nem kapunk.

IMG_0620

Nagyon praktikus a Caddy Maxi, a tetőre rögzített tárolók, oldalzsebek, műszerfali árkok nyelik el a hasznos és haszontalan holmikat. Az oldalablakok hátul nem nyithatóak, így jó szolgálatot tesz a tetőkárpitba épített szellőzőrendszer.

Hogy megy?

Hatékony és fenntartható a 84 kW/116 LE teljesítményű turbófeltöltött 1,5 literes benzinmotor (TSI)- állítja a Volkswagen sajtóanyaga, a hétfokozatú duplakuplungos váltóval kombinálva pedig igen kényelmes a vezetése – ezt már én állítom. A motor legnagyobb forgatónyomatéka 220 Nm. Habitusa nyugodt – magyarul: elég halvány. Hét felnőttel és csomagokkal (üresen 16,5 mázsa a tömege) nem leányálom vele megmászni a Matterhorn szerpentinjeit. Ám üresen, a sík magyar rónán kellemes vele autózni, egy-egy lassúbb jármű megelőzését akár be is vállalhatjuk még a váltó sportfokozatának használata nélkül is. Nem érdemes vele vigéckedni, hamar kifullad és a gyerekek is összerázódnak hátul a kefirekkel. Állítólag 182 kilométer/óra a végsebessége, álló helyzetből pedig 12,4 másodperc alatt „katapultál”.

caddy8

Fogyasztásával nem foltam elégedett, ennek a motornak az erősebb változatával a Golf 5 liter alatt fogyaszt 100 kilométeren, a dízel rövid Caddy pedig 4,5 literrel elpöfög, ami nyomatékosan jelzi, hogy ilyen dobozoshoz dízelmotor dukál. Rövid tesztünkben a Cadyy Maxi átlagban 6,9 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként.

Milyen vezetni?

Futóműve kényelemre hangolt: elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, hosszlengőkarokkal és Panhard-rúddal vezetett merev hátsó tengellyel. Kormányzása steril, vezethetősége teherautós, semmiféle visszajelzést nem kapunk az útról. Nagy tempónál fokozódik a szélzaj. A nagy homlokfelület és a méretes tükrök miatt azonban kiváló a kilátás az autóból, tolatókamera híján is könnyen manőverezünk vele.

caddy7

Mennyibe kerül?

Caddy személyautót legolcsóbban 75 lovas dízelmotorral vehetünk mindenféle bónuszokat (casco, finanszírozás, hűség) bepipálva 7,647 millió forintért. Ha igényben vesszük a nagycsaládos kedvezményt is, a Maxi változat minimum 8,279 millió forintba kerül, a hétüléses kivitel felára amúgy 467 ezer forint. A DSG-s tesztautó ennél valamivel húzósabb árú, több mint 9 millió forint. Ha ez soknak tűnik, megnyugtató a tudat, hogy a lakóautó változat indulóára extrák nélkül 23 millió forint (még mindig a Caddy-ről beszélünk…).

caddy9

Felárért többek között 18 hüvelykes könnyűfém felnik, tolóajtók, elektromosan működtethető csomagtérajtóval, extra nagy, 1,4 négyzetméteres panoráma üvegtetővel is rendelhető. A magasabb felszereltségi szinteknél alap a LED-es első fényszóró, valamint a LED-es hátsó lámpa, a kulcs nélküli indítás, valamint a digitális műszerfal.

Kép és szöveg: Biró Csongor

caddy1