Hová tűnt 160 lóerő?

Cupra Formentor 1.5 TSI

Formentor
Értem én, hogy Cupra Formentor, de 150 lóerős? Teszteltük a belépő benzinmotorral szerelt crossovert. Nagyot nem csalódtunk.

A desszert után furcsa íze van a spenótfőzeléknek, nem hiába vált be a hagyományos sorrend. A 310 lóerős Formentor után picit csalódás az 1,5-ös, de ha mindkettőt a helyén kezeljük, legyőzzük az identitásválságot. A Formentor VZ sportautó – ebben a kategóriában ezüst oklevelet szerzett a Magyar Év Autója 2021 versenyen -, az alap Formentor pedig egy trendi, divatos szabadidő-autó. Nézzük, hogy annak milyen.

formentor8

Hogy néz ki?

Karakteres autó a Formentor, formavilága egyedi, lágy vonásai barátságosak. A játkosan futó LED-es fények (dinamikus index, a hátsón végig futó csík, a vezetőfülkét körbe ölelő, változtatható színű hangulatvilágítás, amely holttérfigyelőként is jelez), a hamis kipufogóvégek, a bronz színű logók és a tesztautó élénk vörös színe kíváncsiságot szülnek. Ezúttal kettős játékos űz az autó: aki nem tudja milyen márka a Cupra, csak ámul a törzsi jelképet idéző logó láttán, aki pedig már ismeri, térdre borul a teljesítménye előtt. Persze, ha tudná, hogy ez az autó csak 150 lovas, nem tenné. De nincs ráírva… Az öthengeres 390 lovas VZ5 majd újra összezavar mindent. És van még konnektoros hibrid is. Jó, azt elárulja a zöld rendszám. A 150 lovas dízelről és a 190 lovas összkerekes kétliteres benzinesről még nem is beszéltem.

Formentor

A tesztautónk amúgy igazi sleeper, rejtőzködik benne a jó kocsi. Csak elő kell csalogatni. Ha a Cupra Ateca SUV, akkor a Cupra Formentor inkább crossover, mint szabadidő-autó. Előbbinél kevéssel hosszabb és szélesebb, 10 centiméterrel alacsonyabb (1528 milliméter).

formentor1

Utastere egyszerű, nem látványos, de technikailag mindent tud, amit a Volkswagen-konszern új autói. A nagy érintőképernyő funkciókkal túlzsúfolt, kezelése tanulást igényel – és nem mindig működik flottul -, a klímapanel ugyan önálló fejezetet kapott a középkonzolon, de a csúszkák beállítása nehézkes, ahogy az ülésfűtés kapcsolgatása is körülményes. A 12 hüvelykes kijelzőn keresztül vezérelhető az információs és szórakoztató rendszer. A vezető előtt 10,25 hüvelykes kijelző jeleníti meg az összes fontos és lényegtelen információt. A telefon kivetítés hiánya bosszantó volt (bár a felszereltséglista szerint rendelkezett full link tükrözéssel, a fedélzeti rendszer vállvonogatva minduntalan annyit közölt csak az érdeklődésemre: hogy nem áll rendelkezésre az Apple Car Play). A zenét így Bluetooth-on streamelve hallgattam, a telefonomon futó Waze-re pedig csak lopva pillantottam, hogy ne legyen balesetem.

formentor3

Az anyagok és az összeszerelés minősége elfogadható, ugyanakkor valamivel vidámabb is lehetne a hangulat. Négy felnőttnek amúgy kényelmes a Formentor, a hátsó fertályon megfelelő a láb- és a fejtér a kellemes utazáshoz.

formentor10

A 450 literes csomagtartó elégséges a hétköznapokra (lehajtott ülésekkel másfél köbméterre bővíthető), a méretes hokis táskám gond nélkül befért keresztbe. Előny, hogy nem kell magasra emelni a csomagokat. Vannak benne kampók, rögzítőfülek és rendelhető 230 voltos konnektor.

Hogy megy?

Míg az erősebb verzió összkerék-meghajtású, addig a belépő Formentort az első kerekek húzzák. Az ezeröcsi ismerős sokféle testvérmodellből, jól húz és takarékos. Bár kipufogóvégeket nem látunk a farán, sportos hangon szólal meg a kettős végű, rejtett csőrendszer. Szerencsére nem kapunk rásegítést a hangszórókból, a nyers benzines hang pedig üdvözítő.

formentor9

Legnagyobb forgatónyomatéka nem tépi le a fejünket, 250 newtonméter – ez már 1500-as percenkénti fordulattól elérhető egészen 3500-as fordulatig. Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre jó a sprint: 8,9 másodpercig tart a kapaszkodás, a végsebesség beleharap a 205 kilométer/órába.

Milyen vezetni?

A vezetési pozíció kényelmes, jól uralható az üresen 14 mázsás autó, a sportülések megfelelően támasztanak. A váltó kar helyett csupán egy pöcökkel működtethető, a hétfokozatú DSG ezúttal rendben tette a dolgát, nem késlekedett és nem akadozott a kapcsolás. A kormány mögötti apró fülekkel kézzel is válthatnánk, de minek, ezt a mókát kiélveztem annak idején az izmosabb Formentorban és a 300 lovas Cupra Atecában. A kormány meglehetősen pontos képet ad az útról, gyors és pontos reakciójú, öröm tekergetni a szerpentineken. Az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros futómű jól és ügyesen csillapít, de a rossz utakon azért tud kellemetlen is lenni az autó. Élmények tekintetében nálam a Cupra Ateca nyer (bár a 310 lovas Formentortól is kipirult az arcom), a belépő Formentorban csak azoknak a szájízét éreztem, macaron morzsa a papírtasakban.

formentor11

A kedvező fogyasztás ugyanakkor örömre ad okot, ha nem is annyira takarékos, mint a korábban ugyanezzel a motorral szerelt Golf, Octavia vagy Leon, de a 6,9 literes átlag 100 kilométerenként nem vágja haza a családi kasszát. A törlesztőrészlet annál inkább…

formentor12

Mennyibe kerül?

A crossover kategóriában vaskosan fognak az árazó ceruzák, így a 10,587 millió forintos Formentor indulóár csak annak tűnik magasnak, aki nem ismeri a piacot. Dupla kuplungos automatával már drágább (11,283 millió forint az ár), a tesztelt felszereltséggel pedig közel 13,4 millió forintot kell az autóért fizetni.

Kép és szöveg: Biró Csongor

formentor7 formentor5 formentor4 formentor2