Vezettük a 22 milliós Skodát

Végre élőben is láthattam és ki is próbálhattam a Skoda elektromos zászlóshajóját, amellyel nem bekukucskálunk a márka jövőjébe, hanem becsapódunk, mint egy üstökös. Vagy mint egy tank.

Az Enyaqban Pest és Fejér megye kacskaringós országútjainak kilométereit habzsolva az volt az érzésem, hogy egy hátul hajtó lebegő páncélost hajtok. Egy hangtalanul suhanó tankot, amely megváltoztat mindent, amit a Skodáról gondolunk. Engem levett a lábamról. Nagy, fennkölt, elegáns, robusztus, szép, befogadó, élhető és nagyon modern. A héj mögött azonban több van, mint egy látványos autó, az Enyaq iV egy nagyon jól vezethető, izgalmas autó. Ha a jövőben ilyenek lesznek a céges- és rendőrautók, akkor annak a jövőnek lehet örülni. Ha másért nem is, ezért igen.

enyaq4

Csak két óra jutott a jóból, és már nagyon várom, hogy rendes tesztre is elhozhassuk az új elektromos Skodát. Méreteit tekintve, a maga 4649 milliméteres hosszával, 1879 milliméteres szélességével és 2765 milliméter tengelytávjával csaknem a Kodiaq méreteivel bír, ránézésre nagyobb is nála. Csomagtartója 585 literes.

enyaq7

A utastér pazar, a csúcsfelszereltségű tesztautóban minden benne volt, ami szem-szájnak ingere. A középső érintőképernyő már-már túl nagy (képátlója 13 hüvelyk, a jobb szélén megjelenített információk kiesnek a látóterünkből, érdemes lett volna a vezető felé fordítani néhány fokkal. A klíma nehezen kezelhető, a menürendszer kiismerésére nem volt elegendő idő. A műszerfali kijelző kicsi (5,3 hüvelyk), csak a legszükségesebb információkat mutatja, kettő, illetve három részre osztható. Vezetésbiztonsági arzenálja gazdag, az ötcsillagos törésbiztonságú Enyaq önállóan lassít kereszteződések, körforgalmak és előttünk feltorlódó kocsisor előtt, a kormány jó fogású, a váltófülekkel az energia-visszatöltés erősségét állíthatjuk.

enyaq5

A tesztelt Enyaq iV 80 modell teljesítménye lenyűgöző, úgy megindult a vas, mintha rakéta tolná. A 77 kilowattóra kapacitású változat hatótávját 510 kilométerben határozta meg a Skoda, ezt a rövid teszten nem tudtuk lemérni, csak a dinamizmusát, a kényelmét és az izgalmas vezethetőségét. A 20,9 kilowattóra/100 kilométeres fogyasztás sem mérvadó, mert nagyon erőltetett tempót diktáltam, normális ember a hétköznapokon így nem közlekedik egy villanyautóval.

enyaq3

Háromféle akkumulátor áll rendelkezésre: bruttó 55, 62 és 82 kWh-s kapacitással (nettó 52 kWh, 58 kWh és 77 kWh). Ezekből ered a különböző változatoknak a jelölése is: 50, 60 és 80. És ez határozza meg a különböző Enyaq iV modellek erejét és hatótávolságát is. A tesztelt változat villanymotorja 150 kilowatt (201 lóerő) teljesítményű. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 8,7 másodperc alatt ugrik (rövidebbnek érezzük), legnagyobb sebessége 160 kilométer/óra.  Tölteni nem töltöttük, de a sajtóanyag szerint 11 kW töltési teljesítményig váltakozó áramú (AC) vagy maximum 125 kW töltési teljesítményig egyenáramú (DC) forrásokból tölthető. Nagyszerű ötlet az univerzális töltő, amely két töltőkábelt kombinál egyben, és így lehetővé teszi az autó töltését mind háztartási (230 V) aljzatról, mind pedig ipari (400 V) aljzatról.
A 21 hüvelykes kerekek látványosak, de legalább három számmal kisebbet javaslok a hazai utakra, mert erősen zakatol a hátsó traktus, ha úthibán halad át. A hátsókerék-meghajtás száraz úton nem mutatta meg a gyengéit, de murvás, meredek bekötőúton kiderült, miért lesz jó az összkerekes változat. Ez a piroska ugyanis hosszú másodpercekig csak nyekergett, nagyon nem akart elindulni. Nem kapart, nem riszált csupán kínlódott.

enyaq9

Amilyen brutális a megjelenése és az ereje, olyan letaglózó az ára is, bár Enyaqot már 15 millió forint alatt is kapunk, a tesztelt változat ára a 22 millió forintot nyaldossa.

Kép és szöveg: Biró Csongor

enyaq6 enyaq11 enyaq8 enyaq10