BMW X2 xDrive25e teszt: városi vagány

Mit tud a sportosan kompakt, elöl benzinnel, hátul villannyal hajtott, kis BMW szabadidő-autó? Hibridként se rossz, BMW-ként pedig kifejezetten jó, csak az kemény futómű ne rázta volna szét a csigolyáimat.

Deréktáji idegbecsípődéssel írom a tesztet, de nem a BMW X2-est okolom érte, nem is az M-Sport futóművet. Egy biztos, hogy miután minden mozdulat fájdalommal jár, nem ez az ideális ortopéd autó – főleg nem hosszú utakon. Pedig a Badacsonyt kell megjárnom, barátomat temetjük… Keménységében csak egy a jó, hogy a vezetési élményt támogatja, az X2-essel pedig úgy forgolódunk a Balaton-felvidéken, mintha valami emelt M-es bömössel csapatnánk a Fekete-erdőben.

x2_badacsony

Hogy néz ki?

Itthon 2018 tavaszán mutatták be az X2 szabadidő-autót, amelynek a koronavírus árnyékában megérkezett a felfrissített változata. Az X2-essel a BMW a városi autót kereső fiatalokat célozta meg, amivel nem lőtt mellé a márka, hiszen, ha nagy ritkán látok ilyen autót, azt rendszerint fiatal lányok hajtják. Gazdag fiatal lányok: már a belépőmodell is 10 milliós, a tesztelt konnektoros hibrid ára 14,5 milliótól indul.

A 2,67 méter tengelytávolságú X2-es egyáltalán nem szűk elöl, jól éreztem magam benne – bár az ülés lehetne valamivel vendégszeretőbb is -, a Minivel és az X1-es BMW-vel közös alapokra épülő, alapból immár elsőkerék-meghajtású X2 sportos és izgalmas. Hossza 4,36 méter, szélessége 1,82 méter, magassága 1,53 méter. Hátul két felnőtt kényelmesen elfér, az ülőlap azonban rövid. A Balatonról hazahoztam egy punk barátomat, de nem tudhattam meg tőle, milyen hátul utazni: ahogy beültünk, elaludt, a Bakáts téren dudával sikerült csak felébresztenem. Mondjuk, nem volt már/még szomjas…

x2_belso

A leglátványosabb innováció az újratervezett frontrész, amelynek letisztult felületei kiváltképp az M Sport és M Sport X felszereltségi csomaggal (tesztautónk utóbbival érkezett, ami azt jelenti, hogy a magas építésű, emelt hasmagasságú autót jól leültették) együtt fokozzák a modell magabiztos megjelenését. Az alapfelszereltségként kínált LED-technológiás első fényszórókat a tervezők speciális rosszidő-fényforrásokkal egészítették ki, amelyek a korábbi modellváltozatok ködlámpáit hivatottak helyettesíteni.

A vezetőfülke szerencsére nem túlzottan digitalizált, így minden fontos kezelőszervnek van külön gombja, kapcsolója. Az érintőképernyő és a középső képernyő informatív, a fedélzeti rendszer kezelése könnyű, a szélvédőre vetített kijelző hab a tortán (akit ez zavar, eltüntetheti). Az Apple Car Play vezeték nélkül működik, a Spotify (a Harman/Kardon hifi szépen szól) és a Waze bátran fut rajta. USB-csatolóból van hagyományos és C szabvány is (utóbbi töltésre szolgál). A váltó karja szerencsétlenül hosszú.

x2_csomagtarto

Mivel a hátsó üléssor alá építették be a BMW X2 xDrive25e nagyfeszültségű akkumulátorát, az autó csomagtartójának térfogata csupán hatvan literrel lett kevesebb, mint a belsőégésű erőforrással dolgozó testvérmodelleké. Az utastér bővíthető: a 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámlák ledöntésével (nem egyszerű, inkább lecsapjuk a támlákat – jó, ha közben nem sérülünk meg…) a csomagtér alapesetben 410 literes térfogata 1290 literre nő. Széltében pont nem fért be a hokis táskám (hokis gatya nélkül azért bepréseltem), de a hátsó ülést lehajtva, hosszában már igen.

x2_megpakolva

A kocsi maga 570 kilóval bír el hivatalosan, saját tömege jelentős, 18,05 mázsa. Benzintankja csupán 36 literes, így ezzel az autóval az átlagnál többször tankolunk, mindegy, hogy benzint vagy elektromos áramot.

Hogy megy?

A BMW X2 xDrive25e plug-in hibrid hajtáslánc-technológiájában egy BMW TwinPower Turbo (azaz kettős megfúvású turbóval lélegeztetett) rendszerben dolgozó, 1,5 liter hengerűrtartalmú, háromhengeres benzinmotor és egy típus-specifikus hangolású elektromos motor dolgozik együtt (akárcsak a BMW 2 Active Tourer 225xe, az X1 xDrive25e és a Mini Countryman SE modellekben). A belsőégésű erőforrás maximális teljesítménye 125 lóerő, maximális forgatónyomatéka 220 Nm. Erejét hatfokozatú automatikus váltó továbbítja az első kerekek felé. Az elektromos motor maximális teljesítménye 70 kW (95 lóerő,) amelyhez 165 Nm csúcsnyomaték társul, az erőt pedig egy fokozatmentes automatikus váltó küldi a hátsó tengelyre. A benzinmotor és az elektromos motor együttesen 162 kilowatt, azaz 220 lóerő maximális rendszerteljesítményt hív életre (hozzá kell tenni, hogy a teljesítmény maximumának elérése hőmérsékletfüggő: 25 fokos hőmérsékleten 5 másodperc alatt épül fel, mínusz 20 fokon pedig 40 másodperc kell hozzá), amelyhez 385 newtonméternyi rendszer-forgatónyomaték társul. Ha megvan a maximum teljesítmény, a BMW X2 xDrive25e 6,8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra. Végsebessége 195 kilométer/óra.

x2_valto

10 kilowattóra bruttó, 8,82 kilowattóra nettó energiateljesítményű lítium-ion akkumulátort kapott az X1-eshez hasonlóan az X2, amely egyetlen feltöltéssel – a gyár közlése szerint – 54-57 kilométer tisztán elektromos meghajtást ígér. A télies március az óvatos pedálkezelés ellenére sem tette lehetővé ennek a kiautózását, de a márciusi ifjak tiszteletére azért egyszer-kétszer engedett a 48-ból. A nagyfeszültségű akkumulátor hagyományos háztartási aljzatról – tapasztalataim szerint – 6 óra alatt tölthető fel az X2-eshez alapfelszereltségként kínált töltőkábel segítségével. Az akkumulátor teljesen lemerült állapotból körülbelül 2 és fél óra alatt 80 százalékos töltöttségi szintre tölthető BMW i Wallbox fali töltővel, utcai töltőn legalább négy óra, amíg teljesen feltöltődik, tekintve, hogy csak 3,6 kilowatt teljesítménnyel tölt.

x2_1

Milyen vezetni?

Vezethetősége egyértelműen béemvés, de rossz úton rossz szájízzel autózunk a kemény rugózás (tesztautónkon 18 hüvelykes Pirelli Sottozero3 téli gumik feszültek) és a kevésbé beszédes (nem ad elegendő visszajelzést az út állapotáról) kormányzás miatt. Kényelmetlenségét csak fokozta, hogy a teszt utolsó napjaiban felszedtünk egy méretes csavart, ami a kopogásával majd megőrjített. Tömegközéppontja mélyen van, a tengelyek közötti tömegelosztás közel van az ideálishoz. Kanyarokban stabil, a karosszéria nem csavarodik, nem dől nagy tempónál sem. A nagyobb tömeg miatt azonban hamarabb kijön a sodrából, hamarabb éri el a tapadásvesztés határát, és válik alulkormányozottá, mint a belső égésű motorral szerelt testvérei. Futóműve elöl MacPherson, hátul multilink.

x2_7

A középkonzolon található eDrive gombbal szabályozhatjuk a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia működési üzemmódját. Alapból automata a rendszer, azaz a lehető legoptimálisabb együttműködés szerint vezérli a két erőforrást, a hajtáslánc hatékonyságának és a vezetés élményének növelése érdekében pedig a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikája az aktivált navigációs rendszer útvonaltervének adatait is belekalkulálja működésébe. A maximális elektromos üzemmód az elektromos motor maximális kihasználására törekszik, amelyben a BMW X2 xDrive25e 135 kilométer/óra végsebesség elérésére képes tisztán elektromos meghajtással.

45km_elektromosan

Automatikus módban egy erősebb gázadásra felordít a kis háromhengeres, így a teljes (42-47 kilométernyi) tiszta üzemet csak maximális elektromos üzemmódban lehet elérni, amúgy pár deci benzint eléget, ha rábízzuk magunkat. Az eDrive tartalékoló üzemmód is elérhető, amely mindvégig fenntartja, a fékezéskor felszabaduló energia visszatáplálásával pedig alkalmanként tovább is tölti a nagyfeszültségű akkumulátort, hogy az így felhalmozott energiát az utazás egy későbbi fázisában, például belvárosba érkezve hasznosítsa. A menetkapcsoló (sport, komfort, eco pro) funkciói az üzemmód-választótól függetlenül működnek. Takarékos módban nincs visszatöltés, a menetpedál elengedésével szabadon fut az autó.

x2_csak_aram_reggeli_hideg

Mennyit fogyaszt?

Csak árammal hajtva télies körülmények között 20-22 kWh/100 kilométerre adódott a fogyasztás, és ebben volt autópálya, fűtés és még ülésfűtésre is vetemedtem. A balatoni kiruccanás 451 kilométere során 6,5 liter benzint és 3,1 kilowattóra áramot fogyasztott az X2 xDrive25e 100 kilométerenként (70 kilométer/óra átlagsebesség mellett, három személlyel és csomagokkal, 8-12 Celsius fokos hőmérsékleten) egy töltéssel. A kocsi 5500 kilométeres eddigi pályafutása során 7,6 literes benzinfogyasztást tárolt el a memóriájában. A közösen megtett több mint 950 kilométer ennél rózsásabban alakult: 4,7 liter elkortyolt benzin mellé 6,5 kilowattóra felhasznált villamos energia társult, ami közös nevezőre hozva 5,2-5,8 literes benzines átlagfogyasztásnak felel meg 100 kilométerre vetítve (beleszámolva a töltési veszteséget). Persze, ez attól függ, mennyit és hol tölt az ember. Csak benzinnel használva 7-8 literes átlaggal eljárunk az ültetett X2-essel. Joggal mondhatják: gázolajból jóval kevesebbet kérne.

x2_balaton_odavissza x2_fogyasztas_vege

Mennyibe kerül?

Míg a 136 lovas benzines X2 sDrive 18i modellt már szaporán vihetjük 10,3 millió forintért, a hibridért 14,63 milliót kell a pénztárban hagynunk, alaphangon. A képeken látható kocsi még körülbelül 4 millió forintnyi extrát tartalmaz. Értem én, hogy plug-in, meg zöld rendszám, de ennyi pénzért inkább a 306 lovas X2 M35i változat mellett kardoskodnék, amely 4,9 másodperc alatt ugrik nyugalmi helyzetből 100 kilométer/óra sebességre.

Kép és szöveg: Biró Csongor

x2_4 x2_2 x2_0