Családi szabadidő-autók közös tesztje

Év Magyar Autója 2021

Borongós, novemberi napon tartottuk a szabadidő-autók közös tesztnapját, amelyre három azonos méretű, használati- és anyagi értékű családi autót és egy friss, kisebb méretű városi szabadidő-autót adtak kölcsön az Év Magyar Autója 2021 díjaira autót jelölő importőrök.

Eredetileg öt autóval terveztünk, a Subaru Forester e-Boxer egészítette volna ki az ésszerű családi szabadidő-autók mezőnyét, ám a koronavírus-járvány ebbe is beleszólt. Végül négy autóval négyen vágtunk neki a Budai Tájvédelmi körzet és a Pilis izgalmas útjainak, hogy végül a Normafánál megkoronázzuk a napunkat. A négy kocsi közül három egy súlycsoportban játszik, mindhármat a Magyar Év Autója 2021 díj családi autók kategóriában jelölték, a kakukktojás Nissant pedig a szabadidő-autók kategóriában. Közös bennük, hogy mind SUV-k. A három nagy ráadásul egy árban van, 14 millió forint körüli összeget kérnek értük a kereskedésekben. Színes volt a hajtáslánc-kínálat: turbós háromhengeres benzines hatfokozatú kézi sebességváltóval, két villanymotorral támogatott négyhengeres benzines hibrid fokozatmentes automatával, konnektoros hibrid nyolcfokozatú automatával valamint turbódízel motor dupla kuplungos automatával és 4×4-es hajtásképlettel.

2

A trónkövetelő: Nissan Juke
Tíz évvel bemutatása után teljesen megújult a Nissan népszerű kis méretű városi szabadidő-autója és vezető szerepre tör a kis, városi szabadidő-autók között. Az újdonság vonalvezetése nyomokban megőrizte elődje formabontó dizájnját, de jobban illeszkedik a márka arculatába. A nagyobb méretekkel, sportos fellépéssel, felárért markáns 19 hüvelykes könnyűfém kerekekkel és coupészerű stílussal visszatérő Nissan Juke alapfelszereltségben is LED technológiával érkezik. A hátsó lábtér 5,8 centiméterrel, a hátsó fejtér 1,1 centiméterrel lett nagyobb, míg a csomagtartó befogadóképessége 20 százalékkal nagyobbra, 422 literre nőtt. A változatlanul kompakt, elődjénél 23 kilogrammal könnyebb új modell hossza 4210 milliméter, magassága 1595 milliméter, szélessége 1800 milliméter. Egyetlen motorja 117 lóerő teljesítményt leadó egyliteres, háromhengeres, turbófeltöltős DIG-T, amely hatfokozatú kézi, illetve hétfokozatú duplakuplungos (DCT) sebességváltóval rendelhető. Kifejezetten jó volt vezetni, az utastér és a műszerfal modern, igényes és jól átlátható. A tesztnap átlagfogyasztása 6,8 liter/100 kilométerre alakult a mintegy 150 kilométeres, többnyire hegyi, országúti és városi próba során.

Csordás Gábor és Miklós-Illés Kálmán a Juke-ot vizsgálja
Csordás Gábor és Miklós-Illés Kálmán a Juke-ot vizsgálja

A meglepetés: Citroën C5 Aircross Hybrid
Mások helyett nem tisztem beszélni, de számomra egyértelmű volt, hogy a tesztnap végén mindenkinek nagyon tetszett a hibrid Citroën. Nagyon kényelmes, egyenesen már kényeztető, technológiailag az összehasonlítás legfejlettebbje, keveset fogyaszt és van bőven ereje. A hálózatból tölthető villanyosított szabadidő-autó tisztességes teljesítményt kínál, legnagyobb forgatónyomatéka 320 Nm, maximális teljesítménye 225 lóerő, ami 180 lóerős benzinmotor és a 80 kilowattos elektromotor erejének összeadásával jön létre. A villanymotorhoz egy 13,2 kWh-os, nagyfeszültségű (200 V) lítium-ion akkumulátor tartozik. Legnagyobb elektromos hatótávja 50 kilométer. A hátsó ülések alá beépített nagyfeszültségű akkumulátornak köszönhetően variálhatóság szempontjából a C5 Aircross szabadidő-autó plug-in hibrid változatban is kiváló adottságú: 3 egyforma, dönthető háttámlájú, összecsukható, sínen csúszó hátsó üléssel és 460– 600 literes csomagtartóval rendelkezik. A tesztnap legjobb fogyasztását adta, a konnektoros hibrid szabadidő-autó 4,5 liter benzint fogyasztott el 100 kilométerenkét (plusz az akkuban lévő nettó mintegy 11 kWh energiát).

Katona Mátyás megörökíti a C5 Aircross megnövelt csomagterét
Katona Mátyás megörökíti a C5 Aircross megnövelt csomagterét

A racionális: Honda CR-V
Bár nem mondható mai darabnak, de az újdonságok mellett sem vén a Honda szabadidő-autója, amely most kapott egy friss Sport Line verziót. A 2018-as Genfi Autószalonon bemutatott Honda CR-V hétszemélyes kivitelben is elérhető, így hazánkban nagycsaládos kedvezménnyel is megvásárolhatják az arra jogosultak. A harmadik sor is nagy lábtérrel és magasra helyezett ülőlapokkal kényezteti az utasokat, s mivel a háttámla akár 101 fokos szögbe is állítható, a hosszú utak komfortosan telhetnek. A harmadik sor könnyen megközelíthető, széles nyíláson át szállhatnak be az itt utazók, és nem is kell magasra lépniük ahhoz, hogy bejussanak. Az új CR-V az első európai Honda szabadidő-autó, amihez hibrid hajtásláncot kínál a márka. Ez a modellváltozat a Honda által fejlesztett i-MMD rendszerre épül, ami 1,5 literes, turbós, Atkinson-ciklusú, kétliteres, benzines erőforrást és két villanymotort foglal magában. Az i-MMD nélkülözi a hagyományos váltót, a nyomatékot fix áttételű erőátvitel továbbítja a kerekekre, egyedülállóan kifinomult és egyenletes nyomatékleadással segítve a kényelmes, biztonságos közlekedést. A hibrid csakis ötszemélyesként választható, a tesztnapot 5,6 liter/100 kilométer átlagfogyasztással zárta.

8

A nyugodt erő: Seat Tarraco
A nagy családi, akár hétszemélyes autók között megkerülhetetlen ajánlat a magyar piacon a Tarraco. A VW-konszern egyik legnagyobb szabadidő-autója, 4735 milliméteres hosszával rendkívül tágas utasteret kínál. Hét üléssel is szolgálhatja tulajdonosát, ám alapból csak ötüléses. Az utastér a Seatoktól megszokottan egyszerű, ám itt már az új vonalvezetést és megoldásokat láthatjuk. A Tarraco kaphat 10,25 hüvelykes digitális műszeregységet és 8 hüvelykes érintőképernyős multimédiás fejegységet is. Vészfék-asszisztenssel érkezik alapból, amely gyalogost és kerékpárost is felismer, szintén alapáras a vészhívó, az ütközésmegelőző rendszer és a sávtartó is. Rendelhető adaptív tempomat, amely dugóasszisztenssel egészíthető ki, valamint automata fényszóró-kapcsolás is. Legfrissebb FR-változata immár halvány ráncfelvarrás jegyeit hordozza. Tesztünkben még az eredeti Tarraco szerepelt 190 lóerős TDI dízelmotorral, Style felszereltségben, hétszemélyes változatban és összkerék-meghajtással. A nyugodt erő képviselője, semmiben nem tűnik ki, de mindenben az elvárhatót adja, nem okozott csalódást. A tesztnap fogyasztási átlaga 8 liter/100 kilométerre alakult.

4

Átadtuk az első díjat
A járvány miatt háromszor is elmaradt a hivatalos, ünnepi díjátadó, a szervezők még keresik a lehetőséget a pótlásra. A közös zsűriteszt fénypontjaként a Knezsik István, az Autós Nagykoalíció (ANK) elnöke átadta az Év Autós PR-szakembere 2020 díjat Dános Andrásnak, az Opel Magyarország korábbi kommunikációs vezetőjének, akinek ezúton is gratulál a zsűri.

Dános András (balról) átveszi a díjat Knezsik Istvántól
Dános András (balról) átveszi a díjat Knezsik Istvántól

B. Cs.