Durva: ezerszer több Audi e-tron fogy Norvégiában, mint nálunk

Trend 2020

Norvégiában áprilisban 3671 új elektromos autót vettek, amivel a villanyautók részaránya az újautó-piacon meghaladta a 49 százalékot. Meglepetésre a nálunk igencsak luxusnak számító Audi e-tron volt a norvégok áprilisi kedvence.

Az Év Zöldautója 2020 díj hazai harmadik helyezettje nemcsak a villanyautók között, hanem a teljes személyautó-piacon az élen végzett a skandináv államban. A koronavírus-járvány a norvég vásárlási kedvet is visszavette, az áprilisi villany-autópiac 17,7 százalékkal maradt el a márciusitól (791 villanyautóval kevesebbet értékesítettek). Norvégiában az április eleve gyenge hónapnak számít, a teljes autópiac 34 százalékkal maradt el a tavaly áprilistól.

A norvégok a negyedik hónapban 6966 személyautót vettek, ebből 3671 villanyautót, valamint 2084 hibridet, amelyből 1497 plug-in hibrid. A norvég villanyautó-piac legjobb hónapja 2019 márciusa volt, amikor 10 732 helyi emissziótól mentes autót vettek.

Az Audi (luxus) villanyautója – amelynek két villanymotorját a győri Audi Hungaria gyártja – igen népszerű Norvégiában, az április 832 modellel immár 4586-ra nőtt az e-tron flotta (Magyarországon 4, azaz négy Audi e-tron talált az első négy hónapban gazdára). Elektromos Golfból 498-at értékesítettek (összesen 2020-ban 2400-at), míg a nálunk piacvezető Nissan Leafből 349-et (összesen 1717-et).

etron10

Zöldül az unió

Bár az e-tron nálunk nem menő, de az unióban ennek ellenére elég jól állunk zöld autók terén. Az alternatív hajtású autók forgalomba helyezése Magyarországon nőtt a legnagyobb mértékben az Európai Unión belül – derül ki az európai autógyártó vállalatok szakmai képviselete, az ACEA publikált jelentéséből. A negyedével csökkenő teljes piaci forgalom közepette nőtt az elektromos járművek részaránya az Európai Unióban az első negyedévben forgalomba helyezett új autók között.

Az első negyedévben az Európai Unióban forgalomba helyezett személygépkocsik között 6,8 százalékra emelkedett az elektromos árammal tölthető (csak akkumulátoros és plug-in hibrid) hajtású járművek részaránya az egy évvel korábbi 2,5 százalékról. A nem tölthető hibrid-elektromos személygépkocsik részaránya 9,4 százalékra emelkedett a tavalyi 4,9 százalékól az első negyedévben, az egyéb alternatív hajtású személygépkocsiké pedig 1,6 százalékra csökkent 1,7 százalékról. A benzin üzemű járművek részaránya az idén 52,3 százalékra csökkent a tavalyi 57,7 százalékról az összes forgalomba helyezett személygépkocsi között, a dízeleké pedig 29,9 százalékra 33,2 százalékról.

Az első negyedévben abszolút számban is nőtt az alternatív hajtású járművek forgalomba helyezése a piaci forgalom általános csökkenése közepette.    Elektromos árammal tölthető autót 167 ezret helyeztek forgalomba az első negyedévben, a dupláját a tavalyi 83 ezernek. Ezen belül teljesen elektromos hajtású, akkumulátoros autót 92 ezret, 68 százalékkal többet a tavalyi 54 ezernél és 75 ezer plug-in hibrid autót, 161 százalékkal többet a 2019 első negyedévi 29 ezernél. Hibrid-elektromos járművet 45 százalékkal többet helyeztek forgalomba, 232 ezret 160 ezer után, egyéb alternatív hajtású autót viszont 30 százalékkal kevesebbet, 39 ezret 56 ezer után.   Az alternatív hajtású járműből 439 ezret helyeztek forgalomba az első negyedévben az EU-ban, 46 százalékkal többet a 2019 első negyedévi 300 ezernél.

Nálunk tarol a zöld rendszám

Magyarországon az idén az ACEA szerint az első negyedévben 517 akkumulátoros elektromos autót helyeztek forgalomba (az első négy hónapban a Belügyminisztérium adatai szerint mintegy 809-et) , 35,7 százalékkal többet a tavalyi első negyedévinél, a tölthető (plug-in) hibrid autók száma pedig 109,9 százalékkal 487-re emelkedett (első négy hónapban a legfrissebb adatok szerint már 729-re).

IMG_4263

A forgalomba helyezett hibrid-elektromos autók száma csaknem 3,5 szeresére emelkedett az idén Magyarországon 5677-re. A hibrid-elektromos autók forgalomba helyezése uniós viszonylatban kiemelkedően nagy mértékben növekedett Magyarországon az idei első negyedévben. Az előző évinek több mint dupláját csak Szlovákiában (127 százalékos növekedés), Görögországban (124 százalék) és Litvániában (105 százalék) helyezték forgalomba. A növekedés jellemzően mindenhol máshol kétszámjegyű volt, csökkenést csak két országban regisztráltak, Dániában 24 százalékosat és Cipruson 9,6 százalékosat.    Egyéb alternatív hajtású autót kettőt helyeztek forgalomba az idei első negyedévben Magyarországon a tavalyi hat után

A Magyarországon forgalomba helyezett alternatív hajtású autók száma így 187,4 százalékkal 6683-ra, az Európai Unióban a legnagyobb mértékben emelkedett az idei első negyedévben. Szlovákiában 108 százalék, Luxembourgban 104 százalék, Észtországban 105 százalék, a Cseh Köztársaságban 103 százalék volt a növekedés.

eqc0

Top 11 villanyautó Magyarországon (I-IV. hó)

  1. Nissan Leaf 147 autó
  2. BMW i3 94
  3. Tesla Model 3 41
  4. Mercedes-Benz EQC 26
  5. Nissan e-NV200 17
  6. Nissan e-NV200 Combi 10
  7. Porsche Taycan 6
  8. Tesla Model X 5
  9. Audi e-tron 4
  10. Tesla Model S 3
  11. Jaguar I-Pace 1

 

(Forrás: Datahouse, az adatbázisban bizonyos modelleknél nem jelölik, hogy hány belső égésű motorral és hány villanymotorral szerelt változatot adtak el, pl. Ioniq, Kona, Niro, Golf stb.)

B. Cs.