Mercedes-AMG C 43 Coupé teszt: bulibáró

Magyar alkatrészekkel

Eszébe ne jusson lenézni a C 43-as Mercedest. Minden ízében AMG. Brutálisan gyors, erőszakos, hangos, minden perc élmény benne. Bár Németországban készül, de sok alkatrésze magyar.

Újdonság

Testes, zömök, de mégis szexi a C-kupé, még a 18-as téli kerekekkel is megfordulnak utána az emberek. Biztosra mentem, a sport plusz programban rettenetesen dörögnek a kipufogók, még a nagyothallók is megrezzennek. A C-kupé gyengébb AMG verziója annak való, aki szereti a gyors autókat, de a napi használatban nem szeretné rázni a veséjét egy versenyautóban, akinek számít a fogyasztás és a fenntartásra sem akar vagyonokat költeni. Ja, és van fölös 21 milliója egy laza Mercedesre…

Mercedes C43 AMG

A C-osztály a tavaly kapott vérfrissítést (állítólag 6500 új alkatrész került bele), szemből a teljesen LED-es izzókról, illetve a hűtőmaszkot középen ketté osztó dupla lécről lehet felismerni a legutolsó verziót. AMG jegyekkel nem kérkedik, pár felirat, a sportos lökhárítók, mélyre húzott diffúzor és persze a vaskos kidörgők jelzik, hogy kivel van dolgunk. Az utastérben jobban tetten érhető a változás, a korábbi analóg műszereket 12,3 hüvelykes digitális képernyőre cserélték. A kormány jó fogású, a tempomat kapcsolóit már rajta találjuk. Az érintésérzékeny gombok ismerősek, a harmadik Merci után már megszokásból kezelem a kétoldali digitális menüt. Az utastéri hangulatot fokozza a mély üléshelyzet, a szálcsiszolt alumínium, illetve a finoman erezett matt fabetétek, a piros biztonsági öv és a vezetőülés alá bepréselt tűzoltó készülék.

Mercedes C43 AMG

Csomagtartója 400 literes, nyílása szűk, de szerencsére a hátsó ülések dönthetők, így be tudtam préselni a hokis táskámat is.

Innováció

Egy kis Formula-1-es technikát is becsempésztek a C 43-ba a mérnökök, bár AMG-s mester aláírásával díszített plakett nem fogad a motortérben, de a hengerek belső falát ugyanazzal a nanoslide technológiával vonták be, mint amit a Petronas versenyautóinak V6-os motorjaiban alkalmaznak.

Mercedes C43 AMG

Az oldalanként 84 diódával világító, időjárásérzékeny, körforgalom- és kereszteződés-felismerő multibeam LED-es fényszóró megéri a felárat, nappallá varázsolja az éjszakát, akár 650 méterre is elvilágít, miközben nem zavarja a forgalom többi résztvevőjét. Az 530 Watt összteljesítményű, 9 csatornás erősítővel 13 hangszórót megszólaltató Burmester hifi parádésan énekel, az alumíniumból kimart hangszórók pedig méltó díszei az autónak.

Mercedes C43 AMG

Az okosautók rákfenéje, hogy rossz időjárási körülmények között nem jeleznek a szenzorok és passzol az egész technika. A Mercedes fűti az orrán lévő hatalmas emblémáját, így a mögötte rejtőzködő szenzorok nem jegesednek le.

Technika

A C 43 háromliteres biturbó V6-osa (szériamotor és nem AMG-fejlesztés) 390 lóerőt állít csatasorba, maximális, 520 newtonméteres forgatónyomatékát már 2500-as fordulatnál leadja, a tapadásról 4Matic összkerék-meghajtás gondoskodik. Utóbbitól függetlenül, kikapcsolt ESP-vel gyönyörű gabonaköröket lehet rajzolni a kavicsos parkolóban. Csak ne felejtsék el felhúzni az ablakokat, én majdnem megfulladtam a portól… A hajtás alapvetően hátsókerekes érzetű, erről a 31-69 százalékban megosztott nyomaték gondoskodik.

Mercedes C43 AMG

A lyuggatott féktárcsák erőszakosan lassítják az üresen 17 mázsás kupét, óriási tempóról is biztonsággal állunk meg, akár sokszor egymás után.

Piszok gyors a C 43, álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 4,7 másodperc alatt ugrik, végsebességét elektronika korlátozza le 250 kilométer/óránál. Annyival nem repesztettem, de a nulláról 200-ra sprint megvolt. Azt nem tudom meddig tartott, csak azt, hogy pillanatokig (kollégák tesztjében azt olvasom, 17 másodperc). A hengersorok között elhelyezett turbók maximális töltőnyomása 1,1 bar, süvöltésüket elnyomja a hathengeres erőszakosan felhangosított morajlása.

Mercedes C43 AMG

Automatikus váltója kilencfokozatú (nem AMG fejlesztés, csak szoftveresen nyúltak bele az affalterbachiak), elég gyors, de nem versenyautós a kapcsolási sebessége. Jó, hogy egyszerre több fokozatot is képes visszaváltani, ilyenkor persze lök egy kis benzint a hengerekbe, hogy aztán azok robbanással elégve adják tudtára a világnak, hogy itt egy AMG jön.

Acélrugós futóműve feszes, de sosem kényelmetlen (kivéve a csepeli vasmű egykori területén hajtva, de ott minden kocsi ráz), a felfüggesztés állítható, komfort módban autópályán nincs nála harmonikusabb utazóautó. Ráadásul a robotpilótája is szépen, finoman vezet. Kormányzása éles és pontos, távol áll tőle a nagypapás Mercik kezes irányíthatósága.

Technológia

A navigáció továbbra is nehezen állítható be menet közben, nincs érintőképernyő, lassú, könnyen eltéveszthető, bonyolult a tekerőgombos és tapipados kezelés, a hangvezérléssel sem érünk semmit. Jobb, ha időben felkészülünk, menet közben pedig inkább húzódjunk félre, hogy biztonsággal vigyük be a címet.

Mercedes C43 AMG

Rengeteg vezetősegéddel szerelték fel, a leglátványosabb az automatikus sávváltás. Csak ki kell rakni az indexet autópályán és bekapcsolt tempomat mellett magától végrehajtja az előzést, vagy a visszasorolást. Érezni, hogy robot csinálja, és pont ettől érezzük biztonságosnak. Ha veszélyt érzékel, rögtön leveszi a hangerőt, álló motornál is figyel ránk kiszálláskor, fény és hangjelzés figyelmeztet, ha valami a holttérben közelít. Az önvezető funkciók kiválóan működnek, de ebben az autóban pont az a lényeg, hogy mi vezetünk.

Mercedes C43 AMG

Szubjektív

Esküszöm, picit megijedtem, amikor beindítottam először az autót. Tudtam, hogy hatással lesz rám, de azt nem gondoltam, hogy ennyire. Már a parkolóházban méregettem a dupla kidörgőket, az oldalán a biturbo feliratot. Ettől összefutott számban a nyál, hát még a piros cérnával varrt díszítések, az AMG feliratok és a piros biztonsági öv láttán… Hangja gyönyörű, még azt is elnézzük neki, hogy hanggenerátor támogatja.

Annyira izgalomba jöttem, hogy alig tudtam kiállni a Mercedes Kárpát utcai főhadiszállásának területéről. A szomszéd utcában megálltam, körbejártam ismét, kicsit megsimogattam, aztán amikor megnyugodtam, elindultam vele Pérre. Az autópályán csak óvatoskodtam, így sikerült 8 liter alatt tartani a fogyasztást. Másnap, a visszaúton, már ennek a dupláját mértem. 24 óra alatt feloldódtam és visszajött a bátorságom. Az egyhetes teszt végén 11,1 literes átlaggal adtam vissza a kocsit, ami jelzi, hogy már elmúltam 30.

Mercedes C43 AMG

Ilyen merev egyenesfutású autót még nem vezettem, ha egyenesben hagyom a kormányt, nincs az az úthiba, vagy körülmény, ami letérítené, csak a határozott marok.

Mercedes C43 AMG

Beszállítók

A Brémában gyártott Mercedes-AMG C 43 Coupé számos alkatrészét hazánkban állítják elő. Íme, a legfontosabb beszállítók listája:

AGC, Mercedes C43 AMG

AGC AUTOMOTIVE – oldalsó ablakok (Környe)

AUTOLIV – radar szenzorok (Sopronkövesd)

BROSE: ajtórendszerek, kormányszervo-motor (Kecskemét)

DRAXLMAIER: középkonzol műanyag alkatrészei (Érd, Mór)

DANA – tömítéskészlet (Győr)

DELPHI – ülésfoglaltság-jelző (Szombathely)

DENSO – vákuum szelep (Székesfehérvár)

EATON – motorszelepek (Győrben termel, Budapesten szolgáltat)

EISSMANN – kormány-magasság állító kapcsoló (Nyíregyháza)

KIRCHHOFF: alvázhossztartó (Esztergom)

MAHLE: dugattyúcsapszeg, klíma (Balassagyarmat)

NEMAK: hengerfej (Győr)

REHAU: lökhárító (Győr)

TAKATA: vezetőoldali légzsák (Miskolc)

TI AUTOMOTIVE – fék- és üzemanyag-vezeték (Győr)

U-SHIN: motoros csomagtartó vezérlés (Kisbér)

VALEO – 360 fokos kamerarendszer (Veszprém)

VIBRACOUSTIC – csapágypersely (futómű) (Nyíregyháza)

VOESTALPINE – lézerhegesztett sínek (Dunaharaszti)

WOCO – elkülönítő elem (Budapest)

AUTONEUM – szövetek, kárpitok, kerékjárati bélések

BEHR-HELLA THERMOCONTROL – elektronikus klímavezérlés

CARCOUSTICS – hangszigetelő elemek

COOPER-STANDARD: ajtótömítés

CULTRARO: pohártartó

DIEHL – szinkrongyűrű

EBERSPAECHER: katalizátor

EDSCHA: ajtózsanérok

DOW AUTOMOTIVE: Betamate bevonat a motorfedélen

FAIST CHEMTEC: hangtompítók

FS FEHRER: középső kartámasz hátul

GENERAL BEARING: osztómű csapágy

HELLERMANNTYTON – kábelkorbácsok és rögzítő elemek, csatornák

HIRSCHVOGEL: hajtófogaskerék

HÖRBIGER: váltó szinkronizálás (Bécs)

IAC – utastér hangszigetelése

IBS FILTRAN – automatikus váltóba olajtálca

IGB AUTOMOTIVE – ülésfűtés szenzorok

INTEVA PRODUCTS: tetőablak

JIFFY-TITE: gyors csatlakozók (váltóhűtés)

KIEKERT – oldalsó ajtók zárszerkezete

KOSTAL – kulcsnélküli nyitás vezérlés

LYDALL GERHARDI: benzintank hőpajzs

MAGNI: rögzítők, csipeszek korrózióvédelme (St. Florian am Inn)

MD ELEKTRONIK – nagysebességű adatátvitel

MEGATECH INDUSTRIES – ajtóbetétek (Brno)

NSK – kerékcsapágy (első tengely)

PREH – sebességváltó fülek

PROFIL – csupasz karosszéria rögzítők

ROECHLING AUTOMOTIVE: kerékjárat borítás

SCHAEFFLER – kerékcsapágy (hátsó tengely)

ZF FRIEDRICHSHAFEN: lengéscsillapító

 

Biró Csongor