Nagy balhé készül Kínában

A Kínában dolgozó nemzetközi autógyártó cégek levélben fordultak a pekingi hatóságokhoz azzal a kéréssel, hogy halasszák el a hibrid és elektromos autók gyártási kvótájának bevezetését, mert ennek feltételeit egyelőre nem tudják teljesíteni, és bevezetése felborítaná üzleti modelljüket.

A Reuters hírügynökség által idézett levél, amelyet az ipari és informatikai minisztériumnak címeztek a Kínában termelő külföldi autógyárak, az eddigi legszervezettebb összefogás a világ legnagyobb nemzeti autópiacán az úgynevezett “új energia járművek” (New Energy Vehicle, NEV) gyártására bevezetni tervezett kvótarendszer ellen. Kína 2025-re legalább ötödrészre szeretné növelni a hibrid és teljesen elektromos járművek részarányát a járműeladásokban. A teljes gyártási szám alapján előírt kvóta az elképzelések szerint 2018-tól kezdődően évről évre lépcsőzetesen növekedne. A kvótarendszer be nem tartása súlyos pénzbüntetést és a vétkes autógyár nem elektromos modelljei típusengedélyének bevonását vonná maga után.

A kvótarendszer ambiciózus követelményeit lehetetlen teljesíteni – szögezi le az amerikai, európai, japán és dél-koreai autógyártók kínai képviseleti szervezetei, az American Automotive Policy Council, az European Automobile Manufacturers Association, a Japan Automobile Manufacturers Association és a Korea Automobile Manufacturers Association közös álláspontját képviselő levél. “A rendszer bevezetését minimum egy évvel el kellene halasztani, és követelményeit rugalmasabbá kellene tenni” – teszik hozzá. A minisztérium elzárkózott a levél tartalmának kommentálásától.

A kvótarendszer tervezete szerint az autógyárak az általuk gyártott elektromos és hibrid járművek után az energiahatékonyságot tükröző számítási mód alapján kapnának krediteket. Ezeket a krediteket kellene aztán felmutatniuk teljes eladásaik 8 százaléka után 2018-ban, 10 százaléka után 2019-ben, és 12 százaléka után 2020-ban.

A tervezett követelményrendszer előnyben részesítené a Kínában gyártott elektromos és hibrid autókat a 25 százalékos vámmal terhelt importált járművekkel szemben, amit szintén sérelmeznek a levél aláírói.

A McKinsey & Co. vezetési tanácsadó cég kimutatása szerint egyébként tavaly a világon gyártott elektromos autók 43 százaléka Kínában készült.