Volkswagen Golf GTI teszt: a sportcégautó

Minden idők legjobb Golfját csak egy autó múlhatja fölül és ez a Golf GTI. A kompakt sportkocsi annak a tézisnek a cáfolata, hogy tökéletes az új Golf. Nem, a GTI a tökéletes Golf.

Hogy néz ki?

Mondom a havernak: GTI. – Kockás ülés? – jön a riposzt. Pár szavakból megértjük egymást. Lassan negyven éve hódít a Volkswagen ikonja. Bár sok cég nem engedheti meg magának, a Golf GTI igazi vezetői cégautó: a technika csúcsa egy szívhez szóló, de visszafogott dizájnnal. Kényelme nem ismer kompromisszumokat, biztonsága kiemelkedő, és ami a legfontosabb: teljesítménye uralható.

Volkswagen Golf GTI

A kocsi sportosságát visszafogott csomagolás hangsúlyozza: vörösek a féknyergek, krómozott a kétoldali kipufogóvég, dögösek a lökhárítók, LED-es a nappali fény, az oldalsó index, a hátsó lámpa és a ködlámpa, futóműve 15 milliméterrel ültetett, hatásfokozó a fehér gyöngyházfényezés, látványosak a 18 hüvelykes, 225/40-es Pirelli abroncsokkal felszerelt egyedi felnik. Belterében kötelező elemek a kockás sportülések, fekete a tetőkárpit, vörös a hangulatvilágítás, alumínium pedálok és szénszálas betétek borzolják a kedélyeket. Piros cérnás kormánya alul vágott, vaskos, jó fogású. Csomagtartója 380 literes.

Volkswagen Golf GTI

Hogy megy?

Motorfedele alatt közvetlen befecskendezéses kétliteres turbómotort találunk, amely 220 lóerős. Csúcsnyomatéka 350 Nm, nulláról 100 kilométer/órás sebességre 6,5 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 246 kilométer/óra. 130 kilométer/órás sebességnél 2400-at forog a főtengely, 140-nél 2500-at, 160-nál 2950-et, 200-nál 4500-at, 220-nál 5000-et forog a főtengely, a végsebesség közelében 6000 fölött jár a mutató.

Volkswagen Golf GTI

Az Euro 6-os turbómotor erejét 1500 és 4400 fordulat/perc között adja le, hangja felnőttes, de ha élesítjük a sportfokozatot (váltón vagy a menetdinamikai beállítással) vadállat módjára üvölt és hátborzongató lendülettel indul meg. A hatfokozatú, kormányról is kapcsolható dupla kuplungos váltó gyorsan vált. A futómű rossz úton ráz, a kormány precíz, a fék nagyon jó.

Volkswagen Golf GTI

Milyen vezetni?

Sportmódban hihetetlenül fickós a kocsi, ötezres fordulat felett vált csak feljebb, így harsány és persze nagy étvágyú. Okosabb dolog takarékos módban használni, ha pedig erőfitogtatásra, vagy látványos előzésekre van szükség, elég egyet pöccinteni a váltókaron – a DSG S fokozatában gyilkos tempót diktálunk. A sportprogramban az adaptív lengéscsillapítás még 10 milliméterrel közelebb hozza az aszfalthoz az autót, az úthibák jobban felütnek, ám a kanyarban nagyobbat harap az útba és stabilabb a Golf. Megfeszül minden izma a kocsinak, mint egy áldozatra leső gepárdnak. Előkerülnek az imák, ahogy meglódul. Visszaváltáskor kis gázfröccsöket is ad az elektronika, hogy ne csalódjunk ebben a három betűben: G T I.

Volkswagen Golf GTI

Mennyibe kerül?

A Golf GTI nem olcsó mulatság, sőt, mondhatni a legdrágább kompakt autók sorába emelte a Volkswagen, igaz extralistája megalapozza a prémium jelleget: a távolságtartós tempomattól kezdve a panoráma üvegtetőn át a parkoló- vagy a sávtartó asszisztensig minden van, és mindenért pénzt kérnek, még az elektromosan behajtható tükrök is felárasak. Nagy érintőképernyővel, ülésfűtéssel, navigációval, merevlemezzel a tesztautó végső ára a 10 millió forintot is meghaladta. A legolcsóbb GTI hatfokozatú kézi sebességváltóval egyébként 7,88 millió forintba kerül, a DSG-s változatért 8,39 milliót kell kifizetni.

Volkswagen Golf GTI

Bár sportkocsi, takarékos módon is lehet használni, a több mint 1100 kilométeres teszt során 7,5 literes átlagfogyasztást mértünk 100 kilométerenként. Ebben nagy szerepe volt a stop-startnak és a fékrekuperációnak, de nem sikerülhetett volna a DSG-váltó vitorlázó funkciója nélkül. 160 kilométer/órás sebességig eco módban szétkapcsolt és szabadon futott ki a világból, ha elvettük a lábunkat a gázról.

Kép és szöveg: Biró Csongor

15 13 10 9 8 7 6 3 2