15 milliárd dollárt fizethet a Volkswagen

A Volkswagen megállapodásra jutott az amerikai autótulajdonosokat képviselő ügyvédekkel és a szövetségi kormánnyal a dízelbotrány miatt benyújtott keresetek rendezéséről, amelynek alapján legkevesebb 14,7 milliárd dollárt kell kifizetnie a német autógyártónak különböző jogcímeken, ezzel azonban csak a perek egy része zárulhat le – közölték a tárgyalásokat jól ismerő, névtelenül nyilatkozó források.

A megállapodás és az összeg sem végleges. Az ügyben eljáró San Franciscó-i bíró elé kedden terjeszti be a javaslatot a német vállalat, és várhatóan június 30-án hirdetnek ítéletet. A javaslat értelmében a Volkswagen 10 milliárd dollárt költ a károsanyag-kibocsátási botrányban érintett 475 ezer dízeljármű visszavásárlására vagy megjavítására, illetve a tulajdonosok kártérítésére. Ezen felül 2,7 milliárd dollár értékű bírságot fizet a szövetségi és a kaliforniai környezetvédelmi hatóságoknak környezetszennyezés miatt, további kétmilliárd dollárt pedig zéró emissziós technológiák kutatására és fejlesztésére fordít.

Még ha a bíró jóvá is hagyja a megállapodást, ezzel a Volkswagen vesszőfutása nem ér véget az Egyesült Államokban. További büntetésekre és bírságokra számíthat az amerikai igazságügyi minisztérium által indított büntetőjogi per és a tulajdonosok gyűjtőperei nyomán. Emellett a megállapodás nem terjed ki arra a nagyjából 90 ezer, 3 literes dízelmotorokkal felszerelt, leginkább luxusmodellre, amelyeknél más típusú csalás gyanúja merült fel.

A legnagyobb európai autógyártó vállalatot az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége tavaly szeptember 18-án vádolta meg azzal, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.

Az évi 200 milliárd eurós forgalmat lebonyolító és 600 ezer munkavállalót foglalkoztató Volkswagen három nappal később elismerte a csalást, és jelezte, hogy az EA 189 típusú motorral üzemelő, mintegy 11 millió jármű esetében “jelentős eltérést” tapasztaltak a tesztüzemmódban és a közúti közlekedés során ténylegesen kibocsátott káros anyagok értékei között.