Fiat Talento Kombi teszt: tehetséges szállító

Amikor a méret számít, megkerülhetetlen a Fiat Talento. A kisbuszok és furgonok piacán az elmúlt néhány évben nagy volt az átrendeződés, korábbi szövetségek szétszakadtak, újak alakultak. A Trafic-klón Talento régi örökség utolsó túlélője: egyszerű, praktikus, erős és takarékos.

Hogy néz ki?

Alig másfél éve újult meg a Fiat haszonjármű-palettáján a Doblo és a Ducato közötti rést kitömő Fiat Talento, de már a végét járja, a tesztelt személyszállító verzióban itthon nem is kapható, pedig a nagycsaládos kedvezmény járna rá. A Renault úgy döntött, hogy befejezi a közös együttműködést a furgonok terén a Fiat Chryslerrel, mivel az 2020 végén, 2021 elején egyesült legfontosabb riválisával, a PSA-val és létrehozta a Stellantis nagyvállalatot. Mindezt még a nász előtt, tavaly októberben jelentette be Clotilde Delbos, a Renault vezérigazgató-helyettese a Reuters hírügynökségnek nyilatkozva.

talento7

Sajnálom, mert a franciaországi Sandouville-ben, a Renault Trafic-kal és a Nissan NV300-zal egy soron gyártott Talento kiváló csapatszállító. Ha Magyarországon keveset látunk belőlük az főként azért van, mert itthon népszerűbb a Vivaro, igaz, annak legfrissebb változata már kisebb és a PSA márkái mellett Toyota emblémával is készül.

talento1

A Talentóba nehézkes a beszállás, hiányoznak a kapaszkodók, főleg a feleségem panaszkodott, akinek nincs hegymászó OKJ-s vizsgája. A kulcs nélküli nyitás és indítás hasznos, de a kártyakulcsnak a vezető közelében kell lennie, ha csak lezserül hátra dobjuk a kabátunkat, benne a kulccsal, a Talento nem indul. A parkolásban nagy segítség a tolatóradar és a hátsó kamera, a héthüvelykes érintőképernyős információs és navigációs egységen fut az Apple CarPlay (és állítólag az Android Auto is), így a már megszokott alkalmazásainkat sem kell nélkülöznünk (Waze, Spotify).

talento11

A tesztelt nyújtott verzió hossza 5399 milliméter, szélessége 1956 milliméter (tükrökkel 2283 milliméter), magassága 1971 milliméter, tengelytávja 3498 milliméter, a csomagtartó mérete 9 személlyel 1,8 köbméter (VDA-módszerrel mérve, kalaptartóig), legutolsó ismert ára bruttó 10,5 millió forint. A csomagtartóba simán befér állítva egy bicikli, ha pedig hokis táskákban mérjük az űrtartalmát, nyolcat is benyel, azaz egy foghíjas hokicsapat – kapus nélkül – utazhat benne. A kerékdobok közötti távolság 1268 milliméter, amúgy a csomagtartó szélessége 1662 milliméteres. Ha vesszük a fáradtságot és kiszereljük a harmadik sor üléseit, 4 köbméteres rakteret kapunk. Fontos megjegyezni, hogy nagyon alacsonyan van a raktér küszöb, a földtől csupán 552 milliméter. A kilencszemélyes Talento EcoJet145 menetkész tömege 1976 kilogramm, teherbírása a vezetővel együtt 1094 kilogramm, a jármű össztömege 3070 kilogramm. A 180 fokban is kitárható, osztott kétszárnyú ajtaja kevesebb helyet igényel a csapóajtónál és a zárt ajtórész mögött feltornyozhatjuk a holmikat.

talento12 talento5 talento6

A helykínálat és a fejtér a második és a harmadik sorban is bőséges, a beszállás leghátra csakis az egyik oldalról lehetséges, az oldalajtók kilincseit csak nagy rántással lehet nyitásra bírni, ami kissé komikus tánccal jár minden egyes alkalommal.

talento9

Hogy megy?

A stop-startos, 145 lóerős kétliteres dízelmotor (SCR katalizátorral, részecskeszűrővel és AdBlue befecskendezéssel teljesíti az Euro 6d-temp kibocsátási normát) az arany középút a Talento kínálatában, a 120 lovas egység autópályázásra nem túl combos, a 170 lovas változat pedig túlzás. A keresztbe beépített turbómotor élénk, halk és jól húz, legnagyobb forgatónyomatéka 350 Nm percenként 1500 fordulatnál. Ha tapossuk a gázpedált, jól tartja az autópályán a tempót, legnagyobb sebessége 176 kilométer/óra. A hatsebességes váltó pontosan kapcsolható, a modell felárért duplakuplungos automatikus váltóval is kapható (volt).

talento3

Milyen vezetni?

Furgonhoz képest jó vezetni, a forgalmat uraljuk, a gázreakció heves, az elöl McPherson, stabilizátor rudas, hátul torziós hidas (tekercsrugókkal, Panard rúddal, hidraulikus lengéscsillapítókkal) futómű kényelmes, a hidraulikus, fogasléces szervokormány irányíthatósága steril, a Talento már méreteiből adódóan sem alkalmas sportos vezetésre. A takarékos mód (eco gomb) használata hálás, a fogyasztás elképesztően alacsony (utasok nélkül, országúton és elővárosban). A hatszáz kilométeres teszt során 6,8 literes átlagfogyasztást mértem, a megtehető hatótáv az én vezetési stílusomban meghaladja az 1300 kilométert (az üzemanyagtartály 80 literes). Ha sietünk, nem érdemes bekapcsolni az eco módot, mert a motor a 145 lóerejének felét elveszíti, előzés közben kellemetlen másodperceket okoz a gyorsulás hirtelen megszakadása. Amint kikapcsoljuk a takarékos módot, kialszik az eco felirat a műszerfalon, az autó újra szárnyal és biztonságosan előzhetünk vele. Szűk utcákban nehéz manőverezni vele, falak közti fordulókörének átmérője 13,73 méter. Az elöl hűtött, 296×28 milliméteres, hátul 280×12 milliméteres féktárcsákkal megfelelően lassul.

Kép és szöveg: Biró Csongor

talento14 talento13 talento8 talento2 talento4