Magyar alkatrészekkel: Citroën Berlingo teszt

A leghasznosabb hazai személyautók egyike az Autobest győztes Citroën Berlingo, amely Peugeot, Opel és Toyota testvéreivel hódít a nagycsaládosok és a családi vállalkozások között.

1

Újdonság

1996 óta ez már a harmadik generáció az egyszerű, funkcionális és kissé rendhagyó modell történetében, amely az idők során folyamatosan meg tudott újulni, és a családi igények ideális kiszolgálójává vált. A korszerűség jegyében új platformra épült modell akár 19 vezetéssegítő rendszerrel, 4 csatlakoztatási technológiával, legújabb generációs erőforrásokkal – köztük az 1.2 PureTech benzines, az 1.5 BlueHDi dízelmotorral és az EAT8 automata sebességváltóval – és kényelmes felfüggesztéssel rendelkezik. M méretben, 1,6 literes, 130 lóerős dízellel tettük próbára, öt üléssel. A normál változat 4,4 méter, tengelytávja 2,78 méter. Az új Citroën Berlingo ezzel valamennyi elődjénél sokoldalúbb autó lett, és a választott mérettől (M vagy XL) függetlenül 5 vagy 7 személy szállítására egyaránt alkalmas. Új választ ad a családok és baráti közösségek szükségleteire, akik tevékenységeik függvényében eldönthetik, hogy a nagyobb helykínálatra vagy a tágasabb csomagtartóra kívánják helyezni a hangsúlyt.

9

Innováció

A három különálló hátsó ülés a csomagtérből egy mozdulattal összecsukható. A szintén összecsukható első utasülés lehajtásával teljesen sík padlófelület nyerhető, a rakodófelület hossza az M változat esetén 2,7 méter. Újdonság a két extra széles oldalsó tolóajtó elektromosan leengedhető ablakokkal. 28 nagy és ötletes tárolóhely (összesen 186 liter) áll rendelkezésre. A több fényt beengedő, többfunkciós új generációs modutop tárolórendszer vagy az airbag in roof technológiának köszönhetően egyedien kialakított top box kesztyűtartó, mind érdekes újítás. A hátsó szélvédő külön is nyitható, ez igazán hasznos, ha mögöttünk áll autó, mert a hatalmas hátsó ajtót ilyenkor nem tudjuk nyitni.

4

Praktikum

A széles hátsó ajtó tágas csomagteret rejt, melynek rakodókapacitása M változatnál 775 liter (5 személyes konfigurációban), ami 3 köbméterig bővíthető. Az egyedi megoldásnak számító, kétféle helyzetbe állítható, elrejthető kalaptartó a ki- és bepakolásnál szintén hasznosnak bizonyul. A három azonos méretű hátsó ülés 156 milliméteres térdteret ad a hátsó utasok számára. Az ülések lehajtásával sík padlófelület alakítható ki. Érdekes, bár nem próbáltam ki, a tető teljes hosszán végigfutó rekeszes tároló, mely átlátszó kialakításának köszönhetően látni engedi a benne lévő tárgyakat, és egy eddig holt térnek számító felületet hasznosít, szintén praktikusak vagy az első ülések fölötti tetőpolc típusú tárolók. A Citroën Berlingo két kesztyűtartót kapott. Az alsó – változattól függően nyitott vagy zárt – kesztyűtartó egy 0,75 literes palack tárolására alkalmas. Jó hír, hogy a klímakonzolt különválasztották az érintőképernyős felülettől, így nem vonja el a kelleténél jobban a vezető figyelmét babráláskor.

3

Technika

130 lóerős (legnagyobb forgatónyomatéka 300 Nm), AdBlue-adalékos, SCR-katalizátoros dízelmotorja tisztességesen mozgatja az utasszállító dobozost. Stop-startos, fogyasztása könnyedén 6 liter alatt tartható. A 450 kilométeres tesztünkön beérte 5,8 liter gázolajjal száz kilométerenként. Felfüggesztése (elöl pszeudo Mac-Pherson, hátul torziós rudas) kényelmes hangolású, de rossz úton teherautós jellege miatt ráz és dobál. Kormányzása érzéketlen, kanyarban nem tapasztalunk túlzott karosszériadőlést. Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 10,7 másodperc alatt gyorsul fel az üresen 15 mázsás Berlingo, végsebessége 185 kilométer/óra.

2

Szubjektív

A Citroën Berlingo nem egy élményautó, hosszú távon fárasztó, de praktikumához és kiváló árérték-arányához nem férhet kétség. Ha nagy a család, vagy sok a csomag, verhetetlen és megkerülhetetlen útitárs. Hatótávja méretes, takarékos autózással bőven ezer kilométer felett lehet, de megpakolva és autópályán is elmehetünk egy tankolással (53-55 liter gázolaj) 800 kilométert. Az ülések kényelmetlenek, főleg a sofőr dereka szenved egy-egy hosszabb túra után. Cserében magasan ülünk a forgalomra jól rálátunk, hátrafelé azonban erősen korlátozott a kilátás, radar nélkül vakok vagyunk. Motorja hangos, a zaj- és rezgéscsillapítás gyenge, a fékek átlagosak.

7

Költségek

A Citroen Berlingo legolcsóbb változatáért 5,965 millió forintot kérnek el, a tesztelt jól felszerelt Shine XTR modell vételára súrolja a 9,5 millió forintot.

8

Beszállítók

A többek között Vigóban és Poissy-ban gyártott Berlingo számos alkatrésze hazánkban készül. Íme, néhány közülük.

APTIV: transzponder antenna (Szombathely)

U-SHIN: csomagtérajtó-nyitó (Kisbér)

SMP: műszerfal elemek (Kecskemét)                                   

LEGGETT & PLATT – első üléspárna (Tornyópuszta)          

ERLINGKLINGER: hengerfejtömítés (Kecskemét)                                            

FEDERAL MOGUL: szelepülés, szelepemelő, szelepék (Kunsziget)              

GRUPO ANTOLIN: napellenző (Helvécia, Esztergom)       

GESTAMP – merevítések, első segédváz (Mór)

MAHLE: dugattyúcsapszeg

MEGATECH INDUSTRIES – borítások, ajtóbetétek (Brno)
MTA: áramelosztó

MAHLE: szívócsonk

MAGNETI MARELLI – telematikai doboz

MARQUARDT – vezérlőpanel

JTEKT: kormányszervó

EDSCHA – motorházfedél csuklópántjai

SCHAEFFLER – kettős tömegű lendkerék (Bühl)
RHEINMETALL AUTOMOTIVE – elektromos vízpumpa

ARCELORMITTAL: első vázhossztartó, B oszlopok

HELLERMANNTYTON – kábelkorbácsok és rögzítő elemek

KOSTAL – központizár

BATZ: rögzítőfék

ZANINI: dísztárcsa, belső feliratok, emblémák

A RAYMOND – kartergáz szűrő

LYDALL GERHARDI – padló alatti hőpajzs

ACS-CIE AUTOMOTIVE – tetőárnyékolás

EBERSPÄCHER – fűtés

COOPER-STANDARD: csomagtérajtó-tömítés

CALSONIC KANSEI: radiátor

DELFINGEN – folyadéktömlők (Tier 2) (Arad)

BORBET – alumínium felnik

PLASTIC OMNIUM – üzemanyagtartály (Szlovákia)

ROECHLING AUTOMOTIVE: aktív hűtőrács (Pitesti)

6 5

Kép és szöveg: Biró Csongor

Legyen tiéd az első hozzászólás

Hozzászólás

Your email address will not be published.


*