Vezettük a legújabb magyar autót

Négy motorral mutatta be Dél-Tirolban az Audi a teljesen új, immár Győrben gyártott Q3-at. Ezek közül a 150 lóerős, illetve a 230 lóerőst benzinest vezettük.

Audi Q3

Az Audi Hungaria és főleg a dolgozói számára örömteli, hogy a vállalat kompakt szabadidő-autók gyártását helyezte a győri gyárba. Az Audi Q3 ennek az egyre népszerűbb kategóriának az egyik csúcsmodellje, így a hozzá fűzött remények megalapozottak. Az első generációból 1,1 millió talált gazdára, a Q3 legfőbb piaca Németország és Kína. Ennek megfelelően Magyarország mellett Kínában is megkezdték a modell gyártását, motorjai Győr mellett ugyancsak készülnek Kínában is.

Audi Q3

Nem lóg ki a sorból

Elődjéhez viszonyítva az új Audi Q3 csaknem minden méretében nőtt, hosszúsága 4485 milliméter, szélessége 1856 milliméter, míg magassága 1585 milliméter. 77 milliméterrel megnyújtott tengelytávja bőséges. A hátsó ülés hosszirányban 150 milliméterrel eltolható, 40:20:40 arányban három részre osztott támlájának állásszöge hét fokozatban állítható. A csomagtartó térfogata a hátsó ülés, illetve támlája pozíciójától függően 530 litertől 1525 literig terjedhet. A csomagtérpadlózat háromféle szintre állítható be, a kalaptartó pedig használaton kívül alatta is elhelyezhető. Extrafelszereltségként elektromos mozgatású csomagtér-ajtó is rendelhető, amely lábmozdulatokkal is nyitható, illetve zárható.

Audi Q3

Függőleges vonalakkal tagolt, markáns nyolcszögletű hűtőrácsa és nagyméretű légbeömlő nyílásai határozzák meg férfias frontját. Alapfelszereltség a LED-fényszóró, a csúcskivitelben intelligens, a környezethez és a közlekedéshez alkalmazkodó Matrix-LED technológia világít. A terepjárós karaktert kontrasztárnyalatú kerékjárati borítások hangsúlyozzák.

Audi Q3Feszes vonalak, háromdimenziós formák – az utastér a külső formavilág szerves folytatásaként számos módon utal a négykarikás márka felsőkategóriájú modelljeire. Központi eleme a fényes fekete üveghatású felületbe integrált MMI érintőképernyő, amely a légkondicionáló berendezés alatt elhelyezett kezelőpaneljével együtt tíz fokkal a vezető felé fordul. Minden kijelző, gomb és szabályzó ergonomikus elhelyezést kapott. A kényelmes ülések sportos üléspozícióról gondoskodnak, a kormánykerék pedig ennek megfelelően meredek állású. Az analóg műszerektől elbúcsúzhatunk, a Q3-as csakis digitális műszerfallal rendelhető.

Búcsú az analógtól

Szériában 10,25 hüvelyk átlójú kijelzőfelülettel működő, digitális kombinált műszeregységet kapunk, amely a multifunkciós kormánykerékről is kezelhető. A csúcsfelszereltség esetében a kijelzők az Audi virtuális műszerfalnak nevezett kijelzőfelületén jelennek meg, háromféle üzemmódja közül az egyik kimondottan sportos megjelenésű, egy másik (dynamic) ugyanakkor annyira újszerű, hogy már-már zavaró a grafikája. A fordulatszámmérő például nem kör alakú műszer, hanem egy vízszintes vonal, amelyen hokibot alakú piros csík táncol. A fordulat nem derül ki, a fényjáték pedig zavaró.

Audi Q3

Az intuitív hangvezérlést nem próbáltuk ki pedig állítólag az okos párbeszéd-menedzser vissza is kérdezhet, javításokat is lehetővé tesz, választási lehetőségeket kínálhat és azt is kezelni tudja, ha a szavába vágnak.

Az Audi Q3 információs és szórakoztató rendszere műszakilag ugyanazon funkciókat kínálja, mint a felsőbb piaci szegmensekben. Adatátviteli modulja az LTE Advanced szabványt is támogatja, az utasok mobil eszközei számára pedig wlan-hotspotot is tartalmaz. A navigációs rendszer a korábbi útvonalak alapján felismeri a vezető preferenciáit és ennek megfelelő útjavaslatokat is tesz. Ha minden kapcsolat rendelkezésre áll, online közlekedési információkkal, az érdekes pontok keresésével és a közvetlenül a navigációs térképen megjelenő parkolóhely- és töltőállomás-adatokkal ideálisan egészíti ki az útvonalvezetést. Az egyes utcák mentén rendelkezésre álló szabad parkolóhelyekre vonatkozó előrejelzések, a veszélyes helyek, illetve az aktuális sebességkorlátozások tekintetében az Audi Q3 az Audi-flotta kollektív intelligenciáját is felhasználhatja.

Audi Q3

Kívánságra a Google Earth is rendelkezésre áll, a hibridrádió pedig mindenkor a legjobb pillanatnyi vétel szerint vált az URH (FM), a digitális vétel (DAB) és az online adatfolyam (online-stream) között. A hangvezérlés funkciója a fedélzeten tárolt információkat és a felhő részletes adatállományát is felhasználja válaszaiban. Még szorosabb hálózati kapcsolatban állhat az Audi Q3 a myAudi App révén, amely az okostelefont problémamentesen csatlakoztatja az autó rendszerére. A felhasználó így például a navigációs útvonalakat és az okostelefon határidőnaplóját is az MMI-rendszerre importálhatja, de a Q3 pillanatnyi parkolási pozícióját is lekérdezheti. Az Audi phone box technológiája a telefont az autó külső antennájára csatlakoztatja és induktív módon tölti. Az Apple Car Play és Android Auto környezeteket az MMI-képernyőn jeleníti meg. Az igényes hangzásvilágról Bang & Olufsen hangrendszer gondoskodik, virtuális térhangzással és összesen tizenöt hangsugárzót vezérelve.

Audi Q3Gondoskodik az utasokról

A vezetéstámogató rendszerek között újdonság az adaptív menetasszisztens, amely az adaptív sebességszabályozást, a dugóasszisztenst és a sávkövető rendszert integrálja. A manőverezés során egyebek mellett négy környezetmegfigyelő kamerájával segíti vezetőjét az Audi Q3, amelyek a SUV-modell közvetlen környezetét jelenítik meg az infotainment-rendszer nagyméretű képernyőjén. Itt kísérheti figyelemmel a vezető a parkolási asszisztens munkáját is, amely önállóan kormányozza az autót a parkolóhelyre, illetve áll ki ismét. A vezető feladata csupán a gázadás, a fékezés és a megfelelő sebességfokozat kapcsolása. A keresztirányú parkolóhelyekről vagy szűk kapubejárókból történő tolatáskor a hátsó keresztirányú forgalomasszisztens lép működésbe. A jármű mögötti területet felügyelő radarszenzorok az alapkivitelhez tartozó, sávváltást segítő rendszert is ellátják információval. Amennyiben e technika a külső visszapillantó tükrök holtterében tartózkodó vagy hátulról tempósan közelítő járművet érzékel, a megfelelő oldali külső visszapillantó tükörben figyelmeztető LED-fény jelenik meg.

Audi Q3

Egyik szomjas, másik takarékos

Piaci bevezetésekor összesen négy motorváltozat – három benzin és egy dízelüzemű – szerepel az új Audi Q3 palettáján, első-, illetve quattro összkerékhajtáshoz csatlakozva. A leggyengébb 110 kW(150 LE), a legerősebb 169 kilowatt (230 LE). Mindegyik motor négyhengeres, közvetlen befecskendezésű és turbófeltöltésű. Az erőátvitel feladatát hatfokozatú manuális vagy hétfokozatú S tronic sebességváltó látja el. Mindkét tesztautó automata volt, sportmódban gyorsan kapcsolt, de például takarékos, vagy normál üzemmódban gyakran tétovázott, egy körforgalomba bemenet annyira lassan reagált, hogy csak nehezen tudtam besorolni. A két változat közül a kis motorral szerelt tetszett jobban, a 230 lovastól sokat vártam, de cserébe keveset kaptam. Van még hely egy sportosabb SQ3 számára…

Audi Q3

A quattróval szerelt változatokban állandó összkerékhajtás gondoskodik az optimális tapadási képességekről, a menetdinamikai szabályozónak első ízben offroad beállítása is van. Gombnyomásra lép működésbe az extrafelszerelésként rendelhető lejtmenet-asszisztens, amely ereszkedés közben tartja az előzetesen beállított sebességet. A vezető a pillanatnyi menethelyzet, az útviszonyok és személyes igényei szerint az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer segítségével hatféle profil szerint változtathatja az Audi Q3 alapvető karakterét, a kényelmestől a gazdaságoson át, egészen a sportosig. Ez a rendszer extrafelszerelésként csillapítás-szabályozással rendelhető futómű működését is befolyásolja, amely érzékelőivel mind a négy kerék mozgásállapotát, valamint az autó hosszirányú, illetve keresztirányú gyorsulását is méri, s ennek megfelelően illeszti a lengéscsillapítók karakterisztikáját. Sportfutómű és progresszív, közvetlenebb kormányzás is rendelhető.

A sűrű szerpentinekkel tarkított dél-tiroli hegyekben sportmódban használva, fickós üzemben 10 liter/ 100 kilométer átlagfogyasztást mértünk,de normál használatban is megette a 8,5 litert 100 kilométerenként. Ezzel szemben takarékos módban az 1,5 literes benzines a mintegy 50 kilométeres tesztelés során 5,3 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként.

Jó volt felfedezni a csúcsmodellen egy újabb Made in Hungary feliratot: a 20 hüvelykes Hankook Ventus abroncsok Rácalmáson gördültek le a szerelőszalagról.

Audi Q3

Győri termék

A második generációs Audi Q3 gyártásához másfél év alatt 80 ezer négyzetméteres karosszériaüzemet építettek Győrben, ahová hétszáz új robotot telepítettek. A szabadidő-autót ugyanazon a gyártósoron szerelik össze, több mint 1000 dolgozót képeztek ki az Audi Q3 gyártásához szükséges ismeretekre. Ebből a célból az Audi Hungaria oktatóközpontjában új, innovatív robotcellákat helyeztek üzembe. A Q3 immár az ötödik győri modell, az Audi A3 Limousine, Cabriolet, valamint az Audi TT Coupé és Roadster mellett.

Kép és szöveg: Biró Csongor

q3gyartasgyor