Mesterséges intelligencia vezeti ezt az Audit

A mesterséges intelligencia (AI) az automatizált vezetés kulcsfontosságú technológiája, az Audi pedig az elektronikai ipar vezető vállalatait választotta partnereiül a gépi tanulás területén döntő fontosságú know-how kiépítéshez. A négykarikás márka olyan önállóan közlekedő tanulmánymodellt mutatott be a Las Vegas-i Consumer Electronics Show (CES) alkalmával, amely már az Nvidia szakembereivel közösen készült.

Az Audi az Nvidia CES-nyitóelőadása keretében különleges, változtatható kialakítású nyílt pályán mutatta be Audi Q7 deep learning concept intelligenciáját. Az autó két megapixel felbontású első kameráját használja a tájékozódáshoz. E kamera az Nvidia Drive PX 2 számítógépes egységgel kommunikál, amely a lehető legpontosabban irányítja a jármű kormányzását. A szabályozóegység számítási teljesítményét kifejezetten automatizált vezetés igényeire határozták meg.

A szoftver alapjait azon mély neuronhálók alkotják, amelyeket az Audi és az Nvidia szakemberei célzottan a járművek önálló közlekedésére és a dinamikus közlekedésszabályzás jelzéseinek felismerésére fejlesztettek ki. Az Audi Q7 deep learning concept először több út alkalmával, a volánjánál emberi sofőrrel és tréningkamerákkal kiegészítve, megfigyelés útján szerzett ismereteket az útvonalról. Ennek során a vezető reakciói és a kamerák által felismert események között állított fel összefüggéseket. Az autó így a későbbi bemutatóutak alkalmával már megérti az olyan instrukciókat, mint például az ideiglenes közlekedési jelzések, s közvetlenül értelmezni, illetve az adott szituációnak megfelelően kezelni is tudja őket. Amint megjelenik a megfelelő jelzés, a tanulmánymodell azonnal változtat menetstratégiáján, a rövidebb vagy hosszabb útvonalat választva. A rendszer olyan stabil, hogy a változó időjárási és fényviszonyok nagyságrendjében is ki tudja küszöbölni a környezeti zavarokat. Feladatát éjjel és nappal, de erőteljes napsugárzás mellett vagy épp intenzív mesterséges fényben is megbízhatóan látja el.

CES Las Vegas 2017

Az Audi Q7 deep learning concept esetében alkalmazott tanulási módszerek alapvetően a deep reinforcement learning eljárásához hasonlóak. E módszer szolgált decemberben az Audi a barcelonai mesterséges intelligencia szakmai konferencián (nips) tartott bemutatójának alapjául, ahol szintén az emberi agyhoz hasonló neuronhálókat tanítottak be egyes speciális alkalmazási esetekre. Míg azonban a nips során használt, 1:8 méretarányú modellautó a próba-hiba (trial and error) módszerrel sajátította el a beparkolás képességét, az Audi Q7 deep learning concept hálózata a tréningkörök során szerezte meg a konkrét, számára relevánsnak ítélt adatokat – vagyis az emberi sofőrtől tanult.

Audi Q7 Piloted Driving Concept

A mesterséges intelligencia kulcsfontosságú technológia az automatizált vezetés szempontjából. E meggyőződésből dolgozik az Audi szorosan együtt az elektronikai ipar csúcsvállalataival. Az Audi partnereivel közösen értékeli ki a gépi tanulás különböző megközelítéseit és módszereit, a cél pedig mindenkor megtalálni az adott alkalmazási esetekre optimális módszert. Az informatikai és az autóipar ilyen jellegű együttműködése a jövőbeni tanulmány-, illetve sorozatgyártású modellekben való alkalmazás szempontjából is rendkívül hasznos.

Az Nvidia a világ félvezetőiparának egyik legnagyobb és legerősebb szereplője, bőséges rendszerismeret birtokában. Az Audi immár 2005 óta dolgozik a gyártóval, az Audi A4 pedig már 2007-ben Nvidia chippel készült. Két évvel később az Audi A8 szintén Nvidia-technikával kínálta a vizuális megjelenítés új dimenzióját, a 2013-ban bevezetett modulrendszerű infotainment-koncepció pedig az cég Tegra 2 processzorát használta. 2015-ben az Audi Q7-ben bemutatkozott a T30 processzor.

A koncepció következő lépcsője az Audi A8 következő generációjában érkezik. Központi eleme a Tegra K1 processzor, amely óriási számítási teljesítményével több nagyfelbontású képernyőt, köztük az Audi virtual cockpit második nemzedékét is kiszolgálhatja, miközben új infotainment-funkciókat tesz lehetővé. A fedélzeti és online információk így immár összeolvadnak, s az autó még inkább a felhőtechnológia szerves részévé válhat. Az idén érkező Audi A8 modellben jelenik meg a vezetői segédrendszerek új központi szabályozóegysége is sorozatgyártásban. Ebben is az Nvidia K1, illetve a jövőben X1 processzora dolgozik majd.

Az Audi további fontos partnere a Mobileye. Az izraeli high-tech vállalat a gépjárműves képfelismerés területén tett szert világszerte vezető szerepre. A Mobileye már ma is az Audi több modellje – mint az Audi Q7, az A4- és az A5-sorozat, illetve az új Q5 – számára szállít speciális kamerát, amelynek képfeldolgozó szoftvere számos objektumot felismer, többek között a forgalmi sávok útburkolatai jeleit, járműveket, közlekedési táblákat és gyalogosokat. Az új Audi A8 a Mobileye technikájával már a következő fokozatot képviseli, ahol a képfeldolgozás első ízben zajlik a mélytanulás (deep learning) módszerével. Ez a fejlesztési folyamat során jelentősen csökkenti a manuális betanítás igényét. A mély neuronhálók segítségével a rendszer önállóan tanulja meg, mely jellemzők relevánsak az adott objektum felismerése során. E módszerrel az autó az üres területeket, azaz a szabadon bejárható részeket is fel tudja ismerni, ami a biztonságos automatizált vezetés fontos feltétele.

A közlekedési torlódás asszisztens az új A8 modellben a vezetőtől időnként akár teljes egészében átveheti a vezetést. E technika az alapja annak, hogy a következő évtized elején mind több menethelyzetben érhessenek el egyre magasabb automatizáltsági szintet a fejlesztők.