A Saic Motorhoz tartozó Maxus egy erős, takarékos és meglepően tágas utastérrel rendelkező duplakabinos, platós teherautóval keresi dolgos ügyfeleit. Teszten a Maxus T60 Max pickup.
Előítélet minden újdonsággal kapcsolatban születik, szinte egyidőben az újdonsággal. A kínai autók sokféle előítéletet táplálnak, van, ami jogos, de van, amit cáfol az élet. A minap egy ismerősöm a konnektoros Ranger menetpróbája kapcsán keresett meg, hogy meséljek az élményeimről. Miután megosztottam vele néhány észrevételemet, tapasztalatomat, érdeklődött, hogy nem nézhetné-e meg az autót. Csak egy napig használtam, visszaadtam – mondom -, de van nálam egy dízel pickup, egy Maxus T60, azt szívesen megmutatom. Az mi, az egy kínai? – kérdezett vissza és nem akarta megnézni. Pedig munkára ez is ugyanolyan jó, mint amerikai, japán vagy koreai társai.
Hogy néz ki?
A pickup Európában messze nem olyan népszerű, mint Amerikában, de bizonyos célcsoportok – mezőgazdászok, erdészek, vadászok, szabadidősport-rajongók – számára továbbra is a robusztus, négykerék-hajtású, nagy rakodófelülettel rendelkező járművek jelentik az egyetlen alternatívát. A Maxus T60 Max pontosan nekik szól: 5,4 méter hosszúságával és csaknem két méter szélességével magabiztos megjelenéssel veteti észre magát. Rusztikus megjelenésű, nagy hűtőráccsal, szögletes vonalvezetéssel és markáns tetősínnel. A dizájn harmonikus, bár nem túl eredeti, a platódoboz kicsit ront az összképen, de mindenképpen praktikus, ha zárt térben szeretnénk szállítani az eszközeinket.
A platós, létravázas teherautó üres tömege 22 mázsa, a hasznos teherbírása 975 kilogramm, vontatni 3,5 tonnás pótkocsit is képes, a platója azonban kisebb, mint versenytársaié: 1485 milliméter hosszú, 1510 milliméter széles és 530 magas. A 120 kilós terhet is elbíró platóajtó esését gázteleszkóp csillapítja.
A Maxus T60 Max utastere modern. Két egymás mellé helyezett 12,3 hüvelykes képernyő uralja a pilótafülkét. Az Apple CarPlay és az Android Auto alapfelszereltség, csakúgy, mint a vezeték nélküli töltés, az USB-csatlakozók, a Bluetooth és az automatikus klímaberendezés. Fura a fedélzeti menü, a világításkapcsoló sajnos csak az érintőképernyőn érhető el – komolyan…
Az első ülések elektromosan állíthatók és fűthetők, az első és a hátsó ülésen is bőséges a hely, a hátsó fertály sokkal tágasabb, mint a konkurens pickupokban. A felhasznált anyagok és a kivitelezés minősége – az árhoz viszonyítva – jó színvonalú, még akkor is, ha az ajtók és a középkonzol egyes műanyagjai egyszerűek és olcsó hatásúak. Hiányosság, hogy a kormánynak csak a magassága állítható, a mélysége nem.
Hogy megy?
A T60 Max hatalmas orrában egy Volkswagen gyökerű (alapja az EA288, a két óriás 1984 óta gyárt közös cégben autókat a kínai piacra) klasszikus dízelmotor dolgozik. A kétliteres négyhengeres, 16 szelepes, két turbós, common rail befecskendezésű, 158 kW (216 lóerő) teljesítménnyel és 500 Nm maximális nyomatékkal. Nagyon hangos, dízel kerregése a nyolcvanas éveket idézi. A motorhoz egy ZF gyártmányú nyolcfokozatú automatikus váltó kapcsolódik, amely aszfalton simán, terepen pedig tétován váltja a sebességeket. A kínai pickup álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 11 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 170 kilométer/óra.
Érdekes, hogy a T60 Max nemcsak fosszilis dízelüzemanyaggal, hanem HVO 100-zal is üzemeltethető – ez egy hidrogénezett növényi olajokon alapuló szintetikus üzemanyag. A gyártó szerint a HVO 100 használatával akár 90 százalékkal is csökkenthető a jármű szén-doxid-kibocsátása.
A négykerék-hajtás kapcsolható, a 2H, auto, 4H és 4L üzemmódokkal gyakorlatias választási lehetőséget kínál különböző útviszonyokhoz. Normál körülmények között a T60 Max hátsókerékhajtással működik, szükség esetén az első tengely automatikusan vagy manuálisan kapcsolható be. Nehéz terepen alacsony áttétel és differenciálzár áll rendelkezésre. Gázlómélysége elmarad a kategória legjobbjaitól, legfeljebb 550 milliméter, a hasmagasság a felszereltségtől függően 217–230 milliméter. A terepszögei (29 fok elöl, 26 fok hátul, rámpaszöge 20 fok) alkalmasak nehéz terepen zajló munkavégzésre.
Milyen vezetni?
A kínai autók jellemzője, hogy a kormányzás suta, a futómű pedig buta. A T60 Max esetében mindkettő hangsúlyozottan igaz. A kormányzás érzéketlen, a futómű pedig ráz. Elöl és hátul egyaránt kellemetlen. Elöl kettős keresztlengőkaros a futómű, a hátsó kerékfelfüggesztés merev tengelyes oldalanként négy-négy laprugóból álló köteggel.
Terepen jobb a helyzet, de ott a váltó kellemetlenkedik. Van mit fejlődni, nincs kétségem, hamarosan sokkal jobb lesz. A kínaiak gyorsan tanulnak és gyorsan fejlesztenek, ugrásszerűen javulnak.
Üzemanyagtankja 75 literes, hatótávolsága mintegy 900 kilométer. Takarékossága meglepett, autópályán, országúton és városban is közlekedve 8 literes átlagot mértem 100 kilométerenként, ami a gyári fogyasztásnál is kedvezőbb, pedig nem fogtam vissza erőszakkal magam, igaz, ha épp nem felejtettem el, az eco üzemmódot használtam. Több mint valószínű, hogy a fedélzeti számítógép a Kínai Kommunista Párt hurráoptimizmusának megfelelően hazudik, a valós fogyasztás 10 liter körüli lehet.
Mennyibe kerül?
A Maxus T60 Max nettó listaára 15 millió forint (bruttó 19 millió forint). A hazai importőr (Grand Automotive Kft.) öt év / 160 ezer kilométer garanciát vállal az autókra. A biztonság terén is erős a Maxus, megfelel az európai piac követelményeinek. Hat légzsák, aktív sávelhagyás-figyelő rendszer, adaptív sebességtartó automatika és automatikus vészfékezési rendszer tartozik az alapfelszereltséghez. Ehhez jönnek még az első és hátsó parkolási érzékelők, valamint egy 360 fokos kamera, amely különösen szűk manővereknél hasznos a hosszú járművel. Holttérfigyelő és táblafelismerő egyelőre nem érhető el, de legalább nem kell ezeket beüléskor kikapcsolni, elég a sávtartót…
Kép és szöveg: Biró Csongor












